Slyšte, lidé! – Sólo pro kytaru 2020

Slyšte, lidé! – Sólo pro kytaru 2020

Pořad v souvislostech


Sólo pro kytaru 2020
Budeme vysílat

Sólo pro klarinet
Sólo pro akordeon 2020
Sólo pro akordeon 2020
Vysílali jsme


Sólo pro klarinet

Hudební výlet do Izraele

Hudební výlet do Izraele
Audioarchiv
5. září 2020 Jazz, Aktuality, World music Autor: Milan Tesař

V tomto vydání pořadu Slyšte, lidé! se věnujeme nahrávkám světových kytaristů. Bude to celkem devět skladeb v podání kytar elektrických i akustických. Budeme poslouchat jazz, africkou hudbu i hudbu španělskou, podíváme se také do Finska. Premiéra 12. září 2020, poté v audioarchivu.

Pořad zahájí skladba Old Souls, kterou zkomponoval a nahrál rakouský kytarista Edi Köhldorfer jako člen tria KUH. To dále tvoří dva čeští hudebníci, letos 70letý kontrabasista František Uhlíř a bubeník Jaromír Helešic. František Uhlíř mimochodem už dříve spolupracoval s kytaristou Darko Jurkovičem a v tomto novém projektu se ke kytaře vrátil. „Ty dva strunné nástroje spolu krásně souzní,“ pochvaluje si kontrabasista.

Dva kytaristé z různých koutů Afriky, jeden z pouštního Nigeru a druhý z Etiopie, se sešli na albu s názvem Afropentatonism. Západoafrické pouštní blues zastupuje Alhousseini Anivolla, jeho hudebním partnerem je představitel takzvaného etio-jazzu Girum Mezmur. Obě hudební tradice spojuje africká pentatonika, kterou má album v názvu. Zatímco evropská klasická hudba pracuje se škálou sedmi základních tónů, v západní Africe i v Etiopii se využívá pětitónová neboli pentatonická řada, která je jinak známá také z Číny, Japonska nebo Tichomoří. Pětitónová řada hrála důležitou roli i při vzniku blues a jazzu a z nich odvozené rockové hudby. Niger a Etiopie od sebe sice dělí dva tisíce kilometrů a pouštní blues Nigeru se od etiopského jazzu liší, ale mají také mnoho společného – repetitivní struktury, groove, hypnotizující rytmus a syrové kytary. A to vše najdeme na společném albu obou zmíněných hudebníků, kteří se poprvé potkali v roce 2005.

Kytarista Amir John Haddad, zvaný El Amir, pochází z německého Freiburgu a má kolumbijské kořeny. Má široký stylový záběr – od flamenca přes arabskou a indickou hudbu až po funk nebo rock – a díky tomu pravidelně spolupracuje s umělci různých žánrů. Na svém kontě má jak čistě flamencové sólové nahrávky, tak alba vydaná se svou kapelou Zoobazar, se kterou se věnuje středomořské a blízkovýchodní hudbě. Jeho nejnovější album je opět ve flamencovém stylu a jmenuje se Andalucía.

Buď úplně sám, nebo vždy s jedním pozvaným hostem nahrál kytarista Libor Šmoldas skladby své nové album Silver. Název alba odkazuje ke stříbrnému plátnu, což potvrzuje i podtitul Skici stříbrného plátna. Podobně jako na svém starším albu Blue, věnovaném skladbám Jaroslava Ježka, se i zde kytarista úspěšně pokusil o převod původně orchestrálních melodií a bohatě zaranžovaných písní do zdánlivě jednoduché podoby pro akustickou kytaru.

Pat Metheny, šestašedesátiletý rodák ze státu Missouri a 20násobný držitel Grammy ve 12 různých kategoriích, své album From This Place vydal letos v únoru. Methenyho na albu doprovázejí jeho dlouholetý spoluhráč, bubeník Antonio Sanchez, dále malajsko-australská basistka Linda May Han Oh a britský pianista Gwilym Simcock. Dále hraje Hollywoodský studiový symfonický orchestr pod vedením Joela McNeelyho. V jednotlivých skladbách pak účinkují další hosté. Sám Metheny o novém albu říká, že je to nahrávka, na kterou čekal velmi dlouho a že ji považuje za své určité hudební vyvrcholení.

V květnu vydal svou novinku další americký jazzový kytarista Kurt Rosenwinkel. Album Angels Around je v jeho diskografii třetí, které natočil v triu kytara, basa a abicí. V rozhovoru pro naše rádio Rosenwinkel řekl: „Natáčení jazzových standardů v triu je základní jazzová disciplína. Takových nahrávek je spousta, a posluchač tak může srovnávat, jak se s jednou konkrétní skladbou vyrovnávají různí hráči. Když tedy takové album natočíte, stáváte se součástí obrovské jazzové tradice. Já jsem měl vždy rád jazzové standardy a také rád hraji v triu. Navíc konkrétně s těmito spoluhráči máme originální zvuk, a proto jsem usiloval o to, abychom společně něco vydali. Vybírali jsme písně, které jsme předtím hráli živě a které máme rádi.“ Kytaristovými spoluhráči jsou na albu bubeník Greg Hutchinson a basista Dario Deidda. V souvislosti s ním mimochodem Rosenwinkel upozrňuje, že i když hraje na baskytaru, zní to často, jako by hrál na akustický kontrabas.

Myrddin je belgický kytarista, který se věnuje především flamencu, ale pracuje také s prvky jazzu a klasické hudby. Letos v únoru vydal první část svého zamýšleného projektu, který by měl obsahovat čtyři čistě sólová alba. Celá série se jmenuje Monstruos y Duendes a zmíněné první CD má název Myfyrio.

Především ze severské tradiční hudby a také mytologie čerpá finský kytarista Joonas Widenius, který se svým triem na konci ledna 2020 vydal album New Nordik Sagas. Trio dále tvoří bubeník Karo Sampela a basista Hannu Rantanen. Widenius pak kombinuje prvky tradiční finské hudby s flamenkem a dalšími kytarovými styly. Album produkoval ceněný britský producent a člen někdejší kapely 3 Mustaphas 3 Colin Bass.

Na závěr pořadu zamíříme do Katalánska. Konkrétně půjde o ukázku z prvního sólového alba kytaristy a skladatele Miquela Hortigüely. Ten pochází z katalánské Lleidy, kde také vystudoval konzervatoř. Pokračoval na Královské vyšší konzervatoři v Madridu a nakonec své vzdělání završil absolvováním vysokoškolského studia ve hře na kytaru. V současné době jednak vyučuje hru na kytaru a je také ředitelem na konzervatoři, kterou sám v mládí vychodil. Jeho skladby jsou inspirovány pozorováním světa kolem sebe a také pozorováním vesmíru. Album se jmenuje Luna Poleno.