Slyšte, lidé! – Sólo pro kytaru 2017, III. díl
Už potřetí v tomto roce se budeme věnovat nahrávkám kytaristů, tentokrát téměř bez výjimky zahraničních. V pořadu uslyšíte například Pavola Berezu ze Slovenska, Antonia Forcioneho z Itálie, amerického hráče na rezofonickou kytaru Jerryho Douglase, belgického flamencového kytaristu Myrddina, Iana Wattse ze Skotska a další hráče různých žánrů od experimentální hudby a jazzu až po hudbu klasickou. Poslouchejte pořad Slyšte, lidé! v sobotu 28. října 2017 v 19.15 nebo v úterý 31. října v 16.55.
Pořad zahájíme ukázkou z nového alba slovenského avantgardního kytaristy Davida Kollara, který už dávno přesáhl lokální slovenskou scénu. CD Notes From The Underground je volně inspirováno románem Fjodora Michajloviče Dostojevského Zápisky z podzemí. Jak uvádí vydavatel, Kollar na albu „představuje skvělou zvukovou mozaiku, vytvořenou z temných vrstev experimentální akustické, elektronické i ambientní hudby“. Základ alba David Kollar vytvářel na syntezátoru, ke kterému pak přidal zvuky kytar a nakonec si jako hosta přizval trumpetistu Paola Ranieriho. V tomto případě tedy nejde o čistě kytarovou nahrávku, ale spíše o ukázku, kam se původně jazzový nebo jazzrockový kytarista posunul.
Ze Slovenska jsme dostali také první album jazzového kytaristy a skladatele Pavla Berezy, nazvané Intuition. Bereza se sice na slovenské jazzové scéně pohybuje už řadu let, ale natočení svého prvního alba dlouho odkládal. Vyhovovalo mu spíše doprovázet jiné a k realizaci vlastního projektu jej přimněla až úspěšná žádost o grant. Pokud jde o název alba, kytarista vysvětluje: „Když jsem se zamyslel nad principy, s nimiž jsem CD tvořil, vždy byla jejich základem moje intuice.“ Jako spolupracovníky si do studia přizval další špičkové osobnosti jazzové scény. Na kontrabas a baskytaru hraje Tomáš Baroš, na trubku a křídlovku Oskar Török, na bicí Dávid Hodek a na saxofony Berezův dlouholetý spoluhráč Miloslav Suchomel. Album Intuition obsahuje skladby spíše klidnějšího charakteru a mimo jiné se na něm odráží kytaristův vztah ke skandinávské scéně.
Kytary, ale i další strunné nástroje byly základem mimořádného koncertního programu Struny nad Oslavou v roce 2016 na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou. Na jednom pódiu se sešli hráči z různých zemí, různých žánrů a různých kultur a společně předvedli repertoár, na kterém několik dnů předtím přímo v Náměšti pracovali. Zatímco kytary v tomto kontextu hrály roli univerzálního nástroje, který se hodí k evropské klasické hudbě i africkému pouštnímu blues, punc výlučnosti jednotlivým skladbám dodávaly méně obvyklé nástroje, jako byla západoafrická kora, malé timple z Kanárských ostrovů nebo mandolína. Vedle drnkacích nástrojů pak do programu zapadly i housle a kontrabas. Mezi hvězdy večera, jehož záznam letos vyšel na CD, patřili Germán López z Kanárských ostrovů, Seckou Keita ze Senegalu, český hudebník Martin Krajíček a také italský kytarista Antonio Forcione.
Jean-Marc Hébert je absolvent klasické kytary na konzervatoři v Torontu, zakladatel skupiny Skalene, ve které působil deset let. I jeho velkou láskou je africká hudba, spolupracoval například s hudebníky z Guineje-Bissau, ale rád se inspiruje také hudbou arabskou. Jeho hudba, kterou odborníci přirovnávají k Johnu Zornovi nebo Billu Frisellovi, vás zve na výlet napříč kulturami a žánry.
Jedním z amerických mistrů ve hře na rezofonickou kytaru je 61letý Jerry Douglas, známý z nahrávek Erica Claptona, Raye Charlese, Dolly Parton, Paula Simona nebo z filmu Bratříčku, kde jsi? Douglas je také členem skupiny Union Station, která doprovází bluegrassovou zpěvačku Alison Krauss. Sám se však nevěnuje pouze bluegrassu, ale blízko má i k jazzu nebo folku. Asociace country music jej třikrát jmenovala Hudebníkem roku a na svém kontě má 14 cen Grammy. Mezinárodní bluegrassová asociace jej pak desetkrát zvolila nejlepším světovým hráčem na dobro. Letos v létě vydal Jerry Douglas po pěti letech nové sólové album s názvem What If.
Aram Bajakian, kytarista s arménskými kořeny, v minulosti doprovázel Lou Reeda nebo Dianu Krall, ale do Česka v posledních letech jezdí společně se svou ženou Julií Ulehla. Spolu tvoří skupinu Dálava, která originálním způsobem zpracovává moravské lidové písně. Julia je totiž pravnučkou moravského vědce a sběratele lidové hudby Vladimíra Úlehly. Sám Aram pracuje tak, že zkouší zahrát méně obvyklé postupy na akustickou kytaru a z nich vytváří své skladby. Tuto metodu použil jak na albech Dálavy, tak například na svém sólovém CD nazvaném Music Inspired By The Color Of Pomegranates.
Guitar4mation je kytarové kvarteto se sídlem ve Vídni, ale jeho obsazení je polsko-česko-rakouské – Michał Nagy, Petr Saidl, Martin Wesely a Martin Schwarz. Přitom Nagy a Schwarz jsou členy od samého začátku v roce 1993, v novém složení pak soubor hraje od roku 2003. Kvarteto vystupuje na mezinárodních přehlídkách klasické hudby a na kytarových festivalech, nahrávalo pro rakouský a polský rozhlas a letos například vystoupilo na Kytarovém festivalu v Mikulově.
Jako další nám bude hrát kytarista, který si říká Myrddin. Už jako malý se tento belgický hudebník učil hrát na klarinet ve stylu gypsy swingu a od něj se později dostal ke kytaře a flamencu. Odjel do Andalusie, kde studoval u mistrů, jako je například Garardo Núňez. Sám v současné době hraje flamenco s prvky jazzu a klasické hudby.
Úplně na závěr si představíme jednoho mladého kytaristu ze Skotska. Jmenuje se Ian Watts a narodil se v roce 1991. V 18 letech vyhrál druhou cenu v prestižní mezinárodní kytarové soutěži ve Spojených státech. Od té doby jako sólista objel prakticky celý svět a hrál také s doprovodem několika symfonických orchestrů. Ian Watts se věnuje soudobé vážné hudbě, ale rád sáhne i po skladbách starších autorů. Na Kytarovém festivalu v Mikulově hrál v roce 2011 hrál mimo jiné skladby anglického renesančního skladatele Johna Dowlanda.