Slyšte, lidé! – Za hudbou Romů a Sintů

Slyšte, lidé! – Za hudbou Romů a Sintů

Pořad v souvislostech


Za hudbou Romů a Sintů
Budeme vysílat

Hudební výlet do Maďarska 2022
Hudební výlet do Maďarska 2022
Sólo pro ženský hlas 9.
Vysílali jsme


Hudba ve svitu půlměsíce 3

Hudba ve svitu půlměsíce 3

Na flétny a píšťaly…
Audioarchiv
31. května 2020 World music, Aktuality, Jazz Autor: Milan Tesař

Poslechněte si z archivu vydání pořadu Slyšte, lidé!, ve kterém jsme se vydali za písněmi Romů a jejich příbuzných Sintů. Budeme poslouchat české interprety, jako jsou skupina Terne Čhave nebo Ida Kelarová se sborem Čhavorenge. Představíme si ale také německého kytaristu Lula Reinhdardta a jeho album, které natočil v Indii. Poslechneme si slovenskou romskou muziku Pokošovci. Zahraje nám skupina RomAraBeat, která kombinuje tradiční hudbu Středomoří s arabskými a romskými vlivy, a budeme poslouchat také romské písně ze Sedmihradska v podání maďarské zpěvačky Melindy Balogh.

Skupina Terne Čhave původně vsázela na zvuk několika akustických kytar ve stylu jihofrancouzské skupiny Gipsy Kings. Postupně se ale přeorientovali k bohatšímu zvuku ovlivněnému rockem, šansonem i tanečními samply. Na jednotlivých svých albech překvapovali rytmem tanga, reggae, ska nebo hip-hopovými figurami. Zatím poslední album Balvaj skupina natočila ve spolupráci s Ondřejem Ježkem, vyhledávaným producentem především české alternativní scény.

Zpěvačka Ida Kelarová se stará o nejmladší generaci romských zpěváků. Říká: „Romským dětem chybí pocit, že jsou ve společnosti vítané. Jejich cesta ze začarovaného kruhu osad a ghett do světa, kde se od nich něco očekává, kde si mohou věřit a kde mohou něco dokázat, je jedna z nejtěžších cest. A i když se energie, kterou do dětí vkládáme, nezúročí hned, věřím, že naděje a změnu tady je.“ Sbor Čhavorenge pod vedením Idy Kelarové má za sebou více než 200 vystoupení a workshopů pro desítky tisíc posluchačů. Vyjíždějí i do romských osad na východním Slovensku nebo do pohraničních oblastí naší republiky. V roce 2017 nahráli společně s Českou filharmonií album Hej Romale, což pro ně bylo velkým povzbuzením. V časopisu Harmonie na to téma Kelarová říká: „Mají možnosti si uvědomit, že si mohou věřit a že když vyjdou ven do světa a budou něco umět. Zajímavá zkušenost taky je, že děti zažívají na koncertech s filharmonií velkou úctu od publika.“

Žákem Idy Kelarové byl také romský pianista Tomáš Kačo, kterému se podařilo dostat se s hudbou velmi daleko. Hrál v proslulé Carnegie Hall ve Spojených státech a na jeho albu My Home hostuje jeden z nejlepších jazzových kontrabasistů světa John Patitucii. Tomáš studoval hru na klavír nejprve na českých školách, ale poté se mu podařilo dostat na prestižní Berklee College Of Music v americkém Bostonu.

Sintové je označení pro romskou nebo Romům příbuznou populaci hlavně v Německu. Jejich název se – ačkoli to není jisté – odvozuje od území Sindh, které leží v dnešním Pákistánu. Po svých indických kořenech pátral německý kytarista Lulo Reinhardt, který se k příslušnosti k Sintům hlásí. Lulo hrál dvacet let s rodinnou kapelou The Mike Reinhardt Sextet, nejprve jako doprovodný kytarista, později jako basista. Od roku 1993 působil v triu se svým otcem a bratrancem a v roce 2002 založil svou vlastní kapelu. Velký sen se mu splnil v roce 2017, kdy navštívil Indii, pravlast Romů a Sintů. Zde také natočil album Gypsy Meets India, na kteérm se podílel také indický kytarista Debashish Bhattacharya a jeho bratr Subhasis, který hraje na tabla. Zpívá Sukanya Bhattacharya a na bicí hraje Uli Krämer.

Na příběh pronikání Romů do Evropy se zaměřuje v Itálii působící mezinárodní skupina RomAraBeat, v jejímž názvu najdeme slovo Rom, ale i Arab. Opravdu jde o poctu hudbě Středomoří především s arabskými a romskými kořeny.

V září 2019 se v Bratislavě konal velmi silně obsazený World Music Festival. V samém jeho závěru zahrála pro veřejnost a také pro oficiální delegáty z celého světa romská muzika Pokošovci. Právě v to době vydala své nové dvojalbum, se kterým v lednu zabodovala na 13. místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe. Muziku tvoří hudebníci z obce Šumiac ve slovenském regionu Horehroní. Hlavní devízou souboru jsou nejen hráčské schopnosti jeho členů, ale také výrazný vícehlasý zpěv. Základ sestavy tvoří primáš Miroslav Pokoš, na violy hrají Radoslav a Vladimír Pokošovi, na akordeon Július Markus a na kontrabas Stanislav Pokoš. Jako hosté pak na albu účinkují na housle Jana Ambrózová a Pavol Trnka a na cimbál Milan Hronček. Aktuální dvojalbum skupiny obsahuje jednak romské lidové písně, dále slovenské písně a také ukázky romského popu.

Romským lidovým písním ze sedmihradského venkova se na svém albu Napkerék věnuje maďarská zpěvačka Melinda Balogh. Na albu pracuje s maďarskými a sedmihradskými hudebníky, kteří mají k romské tradiční hudbě blízko a kteří posilují autenticitu alba. Výběr písní vychází ze sbírky Utolsó óra, která pokrývá hudbu z šesti sedmihradských regionů. Album je věnováno všem romským hudebníkům a zpěvákům, kteří předávali své umění mladším generacím. Někteří z těch nejznámějších působili v Budapešti, například Marcel Covaci z Nagybánye nebo Lunka Erzis z Csáváse, od jiných se mladí maďarští hudebníci učili přímo v Sedmihradsku, tedy té části někdejšího Velkého Maďarska, která je dnes součástí Rumunska.

V Kanadě působí skupina Gypsy Cumbia Orchestra, jejíž členové jsou z různých zemí a propojují romskou hudbu s kolumbijským hudebním stylem cumbia. A právě dva kolumbijští hráči tuto skupinu v Kanadě v roce 2012 založili.