Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Portugalska

Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Portugalska

Pořad v souvislostech


Hudební výlet do Portugalska 2020
Budeme vysílat

Hudební výlet do Skandinávie
Hudební výlet do Skandinávie
Hudební výlet do Belgie 2022
Vysílali jsme


Hudební výlet do Brazílie

Hudební výlet do Brazílie

Ohlédnutí za WOMEXem 2021
Audioarchiv
16. března 2020 World music, Jazz, Aktuality Autor: Milan Tesař

V týdeníku Slyšte, lidé! vás pozveme na hudební výlet do Portugalska. Uslyšíte hudební styl fado v tradiční i netradiční podobě, klasický pěvecký sbor, komorní trio, kombinaci folkloru a elektroniky, jazz nebo akordeonové kvarteto. Poslouchejte v premiéře v sobotu 21. března nebo později z audioarchivu.

Když se řekne portugalská hudba, vybaví se nám možná v první řadě hudební styl fado a také portugalská kytara, což je zvláštní hudební nástroj podobný více loutně než naší běžné kytaře. A obojí, tedy slavné písně stylu fado a hru na portugalskou kytaru, spojuje Custódio Castelo. Jeho album Amália Classics on Portuguese Guitar vyšlo v lednu 2020 a je vyznáním nejslavnější interpretce fada, Amálii Rodrigues, která zemřela v roce 1999.

Další, kdo vzdává hold slavné portugalské zpěvačce Amálii Rodrigues, je její jmenovkyně – nikoli příbuzná – Lina Rodrigues na albu Lina_Raül Refree. Lina studovala operní zpěv a divadlo a k fadu se dostala až v době dospívání. Natočila dvě žánrově čistá alba pod uměleckým jménem Carolina, ale na mezinárodní scéně prorazila až nyní, v duu s katalánským producentem Raülem Refreem. Ten má za sebou například spolupráci s newyorským rockovým hudebníkem Lee Ranaldem, spoluzakladatelem skupiny Sonic Youth. Je však známý také jako jeden ze strůjců obrovského úspěchu španělské zpěvačky Rosalíe, jedné z hvězd loňského ročníku festivalu Colours of Ostrava. Na jejím debutovém albu Los Angeles právě Refree propojil rytmické a aranžérské vzorce původního španělského flamenca se současným mezinárodním popem a připravil půdu pro zpěvaččin další hudební růst. Zatímco v případě Rosalíe však pracoval především se zvukem a producentskými přístupy, jako partner Portugalky Liny obrátil zažité představy o fadu doslova naruby. Portugalskou zpěvačku totiž nedoprovází na kytaru, nástroj pro fado typický, ale nejrůznější klávesové nástroje – od akustického piana přes elektrický klavír Fender Rhodes a Hammond organ až po analogové syntezátory. Výsledkem je komorní nahrávka, jíž sice dominuje zpěv, ale doprovod, jednou rytmičtější, jindy vytvářející ambientní neurčité plochy, tvoří rozostřený kontrast k Lininu jasnému hlasu.

Portugalská hudba, to není jen fado ve všech jeho podobách a variacích. Jak tvrdí přední portugalský skladatel klasické hudby Nuno Côrte-Real: „Portugalská tradiční hudba je nejkrásnější a nejpestřejší ze všech písňových tradic světa.“ Côrte-Real se hlásí k vlivu lidové hudby na jeho vlastní kompoziční styl. Konkrétně s folklorem cíleně pracuje od roku 1996, kdy začal pracoval na sbírce úprav, kterou nazval Novísimo Cancioneiro. Celkem vydal dva svazky tohoto zpěvníku portugalských lidových písní v jeho autorských úpravách a vybrané písně nedávno vyšly na albu nazvaném jednoduše Cante. Nahrály je instrumentální soubor Ensemble Darcos a sbor Coro Ricercare. Sbor Coro Ricercare tvoří mladí zpěváci z několika hudebních škol z celého Portugalska. Věnují se především soudobé portugalské hudbě a konkrétně se zaměřují na skladby mladých autorů. Ostatně z hlediska vážné hudby patří mezi mladé autory i Nuno Côrte-Real, kterému bude příští rok padesát. On sám spolupracuje se symfonickými orchestry v několika evropských zemích a založil komorní Ensemble Darcos, v jehož čele stojí. Jedná se o soubor, který primárně hraje hudbu evropských klasických skladatelů, ale věnuje se také autorské tvorbě svého zakladatele.

Companhia do Canto Popular neboli Společnost lidového zpěvu je projekt, který vychází z tradičních rytmů a vícehlasů portugalské lidové hudby, ale zároveň tyto písně posouvá do nové, současné podoby. Sešli se v něm členové několika významných portugalských skupin – například Artur Fernandes z akordeonového kvarteta Danças Ocultas, bubeník André Sousa Machado ze skupiny Faust nebo José Barros, zpěvák a kytarista ze skupiny Navegante. Dále má Companhia do Canto Popular ve svém obsazení flétny, lesní roh, dudy, housle, niněru a další nástroje. Nahrávka alba Rebento, což v portugalštině znamená Výhonek, vznikala loni na jaře a v létě, album vyšlo v listopadu a momentálně boduje na 15. příčce v prestižní hitparádě World Music Charts Europe.

Další soubor, Castra Leuca Trio, pochází z města Castelo Branco, které leží ve vnitrozemí u hranic Portugalska se Španělskem. Hraje ve složení Joaquim Pires – akustická kytara, nikoli tedy takzvaná portugalská kytara, dále Nicolas Ramirez Celis – housle a Antonio Pedro Dias – perkuse. Věnují se tvorbě, která vychází z lidových písní, ale svými postupy a formou připomene klasickou hudbu, akustický jazz i lidové písně některých dalších románských zemí.

Hostem festivalu Colours of Ostrava bude letos v létě Omiri, což je projekt portugalského hudebníka Vasca Ribeira Casaise. Ten hraje naživo na dudy, buzuki, švédskou nyckelharpu a další nástroje a mezitím pouští elektronické beaty a terénní nahrávky starých portugalských zpěváků a vše mixuje dohromady. Neodmyslitelnou součástí jeho koncertů jsou i video projekce. Základem skladeb pro nové album byly terénní nahrávky pořízené v portugalském regionu Alentejo a konkrétně v okolí města Évora od ledna do června 2019.

Carmen Souza je v Portugalsku narozená zpěvačka s kapverdskými kořeny. Své album The Silver Messengers sestavila především ze skladeb jazzového pianisty Horace Silvera, jehož otec také pocházel z Kapverdských ostrovů. A přidala k nim i vlastní písně Silverovou tvorbou inspirované. Sama Carmen Souza se sice narodila v Lisabonu, ale považuje se za kapverdskou umělkyni a na scéně této bývalé portugalské kolonie působí. Její tamní koncerty se těší velké přízni kritiků a za svou ji bere jak jazzová komunita, tak scéna world music.

Akordeonové kvarteto Danças Ocultas se představilo v roce 2015 na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou. Čtyři akordeonisté, kteří je tvoří, se inspirují klasickou hudbou, tangem i stylem fado. Skupina vznikla v roce 1989 a její název v překladu znamená Skryté tance.

NyníVonička pro milovníky...
Písnička: Tvůj bílý šátek; Sóla: Divincová Jana, Málo Petr; Soubor: Fulnecká kapela; CD: 25 let Fulnecké kapely
11:00Barvínek
11:57Myšlenka na den
12:00Polední modlitba
12:05Hudební siesta
12:47Střípek poezie
12:50Hudební siesta – 2. část

Rozhovor s akordeonistou Jure Torim

Tori-Jure_zoom-rozhovorPoslechněte si rozhovor se slovinským akordeonistou Jure Torim.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Turecka

alkan-duygu_mygardensObjevte s námi krásu a pestrost turecké hudby.

Nové album saxofonisty Františka Kopa

Kop-frantisek_News-of-the-pastSaxofonista František Kop se svým Quartetem vydal nové album.

Spolupráce bubeníka Arbenze

arbenz_mehari_veras_condensedŠvýcarský bubeník Florian Arbenz chystá řadu nahrávek s různými spoluhráči.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web