Slyšte, lidé! – Sólo pro saxofon 3

Slyšte, lidé! – Sólo pro saxofon 3

Pořad v souvislostech


Sólo pro saxofon 3
Budeme vysílat

Novinky českých písničkářů 2021
Novinky českých písničkářů 2021
Dylanovi k osmdesátinám…
Vysílali jsme


Hudební výlet na Balkán 2021

Hudební výlet na Balkán 2021

Hudební výlet do Afriky 2021/2
Audioarchiv
20. dubna 2020 Jazz, Aktuality, World music Autor: Milan Tesař

Nahrávkám tuzemských i světových saxofonistů bude patřit příští vydání týdeníku Slyšte, lidé! Představíme si například slovenské hráče Mila Suchomela a Nikolaje Nikitina, amerického mistra Chrise Pottera nebo dva projekty finského saxofonisty Joakima Berghälla. Hrát nám bude také saxofonistka Silva Šírová se svým sextetem nebo česko-norská skupina KIAP v čele s Michalem Wróblewským. Premiéra 25. dubna 2020, poté v audioarchivu.

KIAP je česko-norské trio, které na severu Evropy založil český saxofonista Michal Wróblewski. Na nové album, nazvané, Drift, si skupina pozvala ještě jednoho hráče na saxofon, německého hudebníka Franka Gratkowského.

V rámci amerických cen Grammy se každoročně uděluje ocenění za nejlepší jazzové improvizované sólo. Letos tuto cenu získal trumpetista Randy Brecker, ale mezi nominovanými byli také dva saxofonisté – jednak Branford Marsalis za sólo ve skladbě Keitha Jarretta The Windup a dále chilská hudebnice Melissa Aldana, která porotu zaujala sólem ve své vlastní skladbě Elsewhere. Ta pochází z alba Visions, inspirovaného osobností mexické malířky Fridy Kahlo.

Polský saxofonista Szymon Łukowski je držitelem několika cen z polských jazzových festivalů a vedle své rodné země vystupoval v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Řecku a Francii. Alba vydává u košické společnosti Hevhetia a právě tam vyšla i jeho úplná novinka Short Sketches. Navzdory názvu je průměrná délka skladby na albu šest minut – i když v jazzovém kontextu to vlastně jsou jen takové krátké črty. Łukowski svou novinku natočil se svým kvartetem, které dále tvoří pianista Adam Lemańczyk, kontrabasista Wojtek Pulcyn a bubeník Sebastian Frankiewicz.

Pověst jednoho z nejinspirativnějších saxofonistů současnosti má Chris Potter, 49letý rodák z Chicaga. Na svém nejnovějším sólovém albu Circuits, které vyšlo před rokem, hraje na saxofony obohacené elektronikou, ale ve studiu nahrál i některé další nástroje. V rozhovoru pro naše rádio k tomu řekl: „V posledních letech pokročily technologie tak daleko, že si dnes můžete nahrát prakticky celé album jen s pomocí laptopu. Já jsem si vzal už hotovou nahrávku domů, kde jsem nebyl limitován drahým časem v nahrávacím studiu, a zkoušel jsem k jednotlivým skladbám přidat zvuky, které se mi tam hodily. Mám rád hudební nástroje, mám jich doma pěknou sbírku, a tak jsem testoval různé varianty a skladby jsem takto vylepšoval. Ve skutečnosti nejsem moc dobrý kytarista, ale když jsem měl někde představu, že by pár tónů kytary pomohlo skladbu vylepšit, zkusil jsem to. Vrstvil jsem tak další a další barvy k původní nahrávce ze studia, která jinak ale zůstala základem celého projektu. Není to tedy tak, že bych v rámci postprodukce skladby teprve sestavoval. Jen jsem k nim něco málo přidával.“ Album Circuits ovšem Chris Potter nenatočil sám. Základní trio vedle něj tvoří klávesista James Francies a bubeník Eric Harland a v několika skladbách hraje také baskytarista Linley Marthe.

Nejenom saxofonistou a skladatelem, ale také vyhledávaným producentem a v neposlední řadě moderátorem rozhlasovým pořadů o jazzu je slovenský hudebník Nikolaj Nikitin. Loni se podílel hned na několika nových nahrávkách. Já vyberu temtaické album Cirkus Metropol, které původně vznikalo jako soundtrack k filmu z cirkusového prostředí, ale nakonec vyšlo jako naprosto samostatné konceptuální dílo, na kterém se vedle Nikitina podílel také jeho dlouholetý kolega, pianista Ľuboš Šrámek. Vedle rytmiky a pro album velmi důležitých dechových nástrojů hrají v nahrávce významnou roli syntezátory. Nikolaj Nikitin prozrazuje: „Syntezátory, to je taková moje skrytá vášeň, mám doma menší sbírku analogových nástrojů. Mnoho skladeb je otevřených, nahrávali jsme do mnoha stop a bylo na producentech Robertu Pospišovi a Martinu Sillayovi, aby dílu dali konečnou podobu.“ 

Několik různých podob má také tvorba dalšího slovenského saxofonisty, Mila Suchomela. Loni mu vyšlo 3CD From My Colours s pestrým výběrem z jeho tvorby. První disk shrnuje především orchestrální skladby, nahrané na GypsyJazz Festivalu v Bratislavě v roce 2018. Druhé CD přináší výběr ze Suchomelovy filmové hudby. A na třetím disku najdeme duety Mila Suchomela s kytaristou Pavlem Berezou.

Finský saxofonista Joakim Berghäll si vymyslel zajímavý projekt. Postupně nahrává alba duetů – nazývá je Dialogues – s různými hudebníky. Jeden disk natočil s finskými klavíristy, jeden s finskými kytaristy, plánuje nahrávku s finskými představiteli world music a další. My si představíme album Dialogues IV, na kterém po saxofonistově boku hrají hudebníci z celého světa, kteří ovšem v současnosti žijí ve Finsku. Je to například hráč na perkuse z Tanzanie Menard Mponda, Nathan Riki Thomson z Nového Zélandu, brazilský kytarista Fabio de Oliveira nebo hudebníci z Íránu, Turecka, Senegalu, Neápálu a Peru. V rozhovoru pro naše rádio Berghäll řekl: „Snažil jsem se v tomto projektu přiblížit k roli zpěváků v různých hudebních tradicích. Mým cílem bylo stát se zpěvákem, který zpívá na barytonový saxofon. Takže nebylo vůbec těžké přiblížit se jednotlivým hudebním tradicím. Jen jsem si představoval, že zpívám.“

Jedním z dalších projektů Joakima Berghälla je trio Ikiranka, které propojuje finskou lidovou hudbu, jazz a ambientní elektronickou hudbu. Základem je saxofonistovo duo s hráčem na harmonium a další klávesové nástroje Juhou Kujanpää. Na trojici je doplňuje producent elektronické hudby a zvukový designer Teemu Korpipää. Cílem tria je přinést posluchači v dnešní hektické době trochu zklidnění. A proč právě kombinace saxofonu a harmonia? Na to má Joakim Berghäll jasnou odpověď. Říká: „Způsob, jakým oba tyto nástroje vytvářejí zvuk, je vlastně podobný. Proud vzduchu naráží buď na plátek u saxofonu, nebo na jazýček u harmonia. A možná díky tomu zní kombinace těchto nástrojů tak přirozeně.“

Saxofonistka Silva Šírová v roce 2019 vydala se svým sextetem album What’s Hidden. „Její hra působí vyzrále, přesvědčivě, přitom elegantně, neupoceně,“ píše o Silvě Šírové hudební publicista Jan Hocek. Šírová studovala kompozici u pianisty Milana Svobody a album sestavila především ze svých autorských skladeb. V jejím sextetu dále hrají trumpetista Roman Volf, pianista Jenda Pudlák, kytarista Samuel Tremko, na kontrabas hraje Martin Gerla a na bicí Petr Nohavica. Kapelnice střídá tenorový saxofon s flétnou.

Jiří Suchý říká: „Saxofonová tradice je v Semaforu slavná. Ferdinand Havlík a Evžen Jegorov se zapsali do historie našeho divadla velmi zlatým písmem.“ A pokračuje: „Měl jsem za to, že sláva saxofonu s nimi odešla. Neodešla. David Vrobel nás dnes všechny udivuje svými závratnými sóly a já mu tady za to zplna hrdla děkuju.“ Saxofonista z Divadla Semafor David Vrobel nedávno vydal své vlastní album Blues pro tebe, na které si jako hosty do několika písní přizval Jitku Molavcovou a Jiřího Suchého. Většina skladeb je však instrumentálních a David Vrobel je nahrál s pianistou Jiřím Polydorem a s kontrabasistou Antonínem Šturmou.

Témata Jak se vám líbí

Teepee_ve-studiuPodívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Regiony

Regiony

Krabice plná Folk Teamu

folk_teamVychází box se sedmi CD brněnské skupiny Folk Team.

Hudební výlet do Belgie

azmari_samaiPoslechněte si s námi přehled aktuální hudby z Belgie.

Trio komorního jazzu

trio_komorniho_jazzuO brněnském Triu komorního jazzu bude v pořadu Jak se vám líbí hovořit Roman Pokorný

Partneři

Harmonie_logo_velke_web