Cirkus Metropol – Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek v Jak se vám líbí
Slovenští jazzoví hudebníci a skladatelé Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek společně pracovali už na několika projektech. Jedním z dosavadních vrcholů jejich spolupráce je konceptuální album Cirkus Metropol s hudbou, která vznikla k zatím nerealizovanému filmovému dokumentu z cirkusového prostředí. Více o albu prozradí v rozhovoru s Milanem Tesařem v pořadu Jak se vám líbí. Poslouchejte v pondělí 28. října nebo později z audioarchivu.
Saxofonista Nikolaj Nikitin a pianista Ľuboš Šrámek natočili první společné album v roce 2011 živě v ruském Murmansku. V roce 2017 vyšla jejich společná studiová nahrávka Altar, inspirovaná duchovní hudbou. Nyní pánové připravili další společnou nahrávku, album Cirkus Metropol. Tentokrát ovšem nejde o komorní setkání dvou hráčů, ale o projekt větší kapely, který oba hudebníci zaštítili jako autoři a producenti. Hudba, kterou album obsahuje, vzniká souběžně pro připravovaný film Cirkus Metropol, ale z natočeného materiálu by se ve filmu měly zčásti objevit jiné pasáže než na CD. Tématem alba, které je tedy samostatným dílem, je fiktivní příběh, který se odehrává v prostředí cirkusu. Hudba znázorňuje bizarní cirkusové scény, vystoupení, ale i život cirkusáků a jejich rodin. Jedním z impulsů ke vzniku alba byla i současná diskuse o drezuře zvířat v cirkusech.
„Dělat filmovou hudbu pro mne bylo velkou výzvou. Nabídku jsem přijal z několika důvodů,“ říká Nikolaj Nikitin a pokračuje: „Dělat hudbu programově a na konkrétní námět je velmi inspirativní. Okamžitě mě také přesvědčila svoboda, ktorou mi producenti filmu poskytli.“
Na albu hrají důležitou roli jednak dechové nástroje a rytmická sekce, ale také syntezátory. V rozhovoru pro ČRo Jazz Nikitin prozradil: „Syntezátory, to je taková moje skrytá vášeň, mám doma menší sbírku analogových nástrojů. Na tomto albu je dobře slyšet, jak přechází zvuk rhodesu nebo hammondu do syntezátoru. Finální zvuk nebo rozhodnutí pak na Robertu Pospišovi a Martinu Sillayovi, kteří stáli za postprodukcí a masteringem. Mnoho skladeb je otevřených, nahrávali jsme do mnoha stop a bylo právě na těchto dvou producentech, aby dílu dali konečnou podobu.“ A dodává: „Syntezátory tedy mají na albu výraznou roli, ale těžko definovat, kdo na ně vlastně hraje. Hrál Ľuboš, zvuk jsem upravoval já a výsledný výběr poměrů měli na starosti producenti.“