Slyšte, lidé! – Novinky vydavatelství ACT

Slyšte, lidé! – Novinky vydavatelství ACT
6. března 2021 Jazz, Aktuality, World music Autor: Milan Tesař

V pořadu Slyšte, lidé! se tentokrát věnujeme novinkám hudebního vydavatelství ACT. Sídlí v Německu, funguje od roku 1992 a věnuje se především evropskému jazzu s přesahem do jiných žánrů. V pořadu si představíme tituly, které na značce ACT vyšly během pěti měsíců od října 2020 do února 2021. Těšit se můžete například na izraelskou skupinu Shalosh, na německého pianistu Franka Woesteho, na houslistu Floriana Willeitnera nebo na dánskou zpěvačku Janne Mark. Premiéra v sobotu 6. března 2021.

Album Touch The Light 26. února 2021 vydal německý pianista Joachim Kühn. Jedná se o sólovou klavírní nahrávku, na které se Kühnovi podařilo zajímavým způsobem propojit díla neuvěřitelné směsi autorů – od Ludwiga van Beethovena přes Billa Evanse a Joe Zawinula až po Boba Marleyho nebo Prince. K tomu navíc přidal dvě vlastní skladby. Joachim Kühn na albu pracoval 15 měsíců, postupně nahrál kolem 40 skladeb, přičemž konečný výběr a sestavení alba měl na starosti zakladatel a šéf vydavatelství Siggi Loch.

Pod názvem The Last Call vyšla 19. února společná koncertní nahrávka dvou kytaristů, Belgičana Philipa Catherina a Američana Larryho Coryella. Pánové se setkali už v roce 2017 v sále Berlínské filharmonie, kde vydavatelství ACT pravidelně natáčí zajímavá alba v rámci své řady Jazz at Berlin Philharmonic. Ke dvěma kytaristům se tehdy na část koncertu přidali ještě další tři hudebníci, kteří se značkou ACT dlouhodobě spolupracují – basista Lars Danielsson, pianista Jan Lundgren a trumpetista Paolo Fresu. Koncert proběhl v lednu 2017 a o pouhé tři týdny později jeden z jejích protagonistů, Larry Coryell, zemřel. Hudební dialog dvou hráčů z různých kontinentů tak byl poslední nahrávkou, kterou tento texaský rodák a „kmotr jazzrockové fúze“, pořídil. Oba kytaristé, jakkoli žánrem a přístupem rozdílní, byli vrstevníci – narodili se v letech 1942, resp. 1943.

Violoncello a hlas, hudební vlivy severní Afriky a jižní Evropy, zpěv v arabštině, francouzštině a angličtině. To je francouzská violoncellistka alžírského původu Nesrine. Jejím hlavním spolupracovníkem na bezejmenném albu, které vydala v říjnu 2020, je producent a kytarista Vincent Huma. Dalším pak David Gadea, hráč na perkuse, který je zároveň členem její domovské kapely NES. Výsledkem jejich aktuální spolupráce je zajímavá směs akustické a elektronické hudby, ovlivněná nejen už zmíněným severoafrickými a evropskými prvky, ale i současným popem. 

V říjnu 2020 vyšla také novinka německého pianisty žijícího v Paříži Franka Woesteho s názvem Pocket Rhapsody II. Woeste je sice jazzový hudebník, ale i on se inspiruje hudbou z celého světa. V roce 2016 například v rozhovoru pro naše rádio řekl: „Už nějakou dobu jsem obklopen hudbou z celého světa a kamkoli přijedu, snažím se objevit místní hudbu a inspirovat se jí. Konkrétně arabskou hudbu poslouchám hodně, ostatně s Ibrahimem Maaloufem, který pochází z Libanonu, spolupracuji dlouho. Právě on mě přivedl ke spoustě dalších zdrojů z této oblasti.“ Tehdy jsme s Woestem hovořili o jeho albu Pocket Rhapsody a zmíněná novinka na ně – nejen názvem – navazuje. Ke spolupráci s pianista tentokrát přizval trumpetistu Erica Vloeimanse, trombonistu Robinsona Khouryho, na basu hraje Julien Herné, na bicí Stéphane Galland a v neposlední řadě je třeba jako hosty zmínit členy dětského sboru Maitrise des Hauts-de-Seine a konkrétně pak pianistova syna Oscara Woesteho. Album je celé Woesteho autorské. 

Dalším, kdo u vydavatelství ACT nedávno vydal své album, je letos 30letý rodák z německého Pasova, houslista Florian Willeitner. Album nahrál v triu s basistou Georgem Breinschmidem a s dalším, o jedenáct let starším, houslistou Igmarem Jennerem, mimo jiné dlouholetým členem vídeňského radio.string.quartetu. Třebaže se Willeitner snaží především prozkoumávat možnosti využití houslí v jazzové hudbě, jeho album First Strings On Mars je žánrově pestřejší. Vedle autorských skladeb Willeitnerových a také od George Breinschmida obsahuje i úpravu Stingova hitu Fragile.

Další únorová novinka vydavatelství ACT je výběr. Jmenuje se Romantic Freedom – Blue In Green a jejím cílem je představit novou generaci evropských pianistů. Ti se na albu představují jak sólově, tak v různých dvojicích nebo triích. Stále se sice pohybujeme na poli jazzu, ale evropští hráči mají oproti americkým to specifikum, že často zároveň navazují na velikány klasické hudby. Vydavatel v souvislosti s touto novou generací pianistů skloňuje jména Roberta Schumanna, Ludwiga van Beethovena nebo třeba Edwarda Griega. A právě skladby těchto skladatelů se na albu střídají s autorskými díly mladých jazzmanů, s melodiemi jazzových legend nebo opět s úpravou písně od Stinga. Album Romantic Freedom – Blue In Green navazuje na 14 let starý výběr Romantic Freedom. Zastoupeni na něm jsou například Iiro Rantala z Finska, Leszek Możdżer z Polska, Bugge Wesseltoft z Norska nebo David Helbock z Rakouska. Nejmladší ze všech je pak německá pianistka Johanna Summer

Už posedmé shromáždil  trombonista a skladatel Nils Landgren své přátele a natočil s nimi album Christmas With My Friends. To, které vyšlo v říjnu 2020, obsahuje 14 vánočních písní ze 14 různých zemí. Vedle Landgrena na albu hrají kytarista Johan Norberg, který album spoluprodukoval, dále saxofonista Jonas Knutsson a basistka Eva Kruse. Ve studiu se vystřídalo několik zpěvaček – Sharon Dyall, Jeanette Köhn, Jessica Pilnäs a Ida Sand. Tak pestrý jako škála jejich hlasů je i výběr písní. Najdeme zde duchovní skladby Franze Schuberta a Benjamina Brittena, je tu polská a anglická koleda, ruská dětská píseň, skladba Jacquesa Brela, finská píseň i vánoční skladba portorického kytaristy a zpěváka Josého Feliciana.

Bubeník Diego Piñera, letos 40letý, je rodák z Uruguaye, studoval ve Spojených státech a na Kubě a nakonec se usadil v Německu. Jeho album Odd Wisdom vyšlo v lednu a Piñera je natáčel v New Jersey s muzikanty z newyorské scény – saxofonistou Donnym McCaslinem, s kytaristou Benem Monderem a s basistou Scottem Colleym. Třebaže bicí nevnímáme jako sólový nástroj, Piňerovo téměř čistě autorské album prý naplno vyjadřuje hudební názory, preference a postoje.

Na křesťanské hymny a spirituálů se na svém novém albu Kontinent zaměřuje dánská zpěvačka Janne Mark, která zde spolupracovala s norským trumpetistou a producentem Arvem Henriksenem. Interpretka albem navazuje na svůj předchozí, dva roky starý, titul Pilgrim, na kterém svou pouť za skvosty duchovní hudby začala. Vedle Henriksena ji na novince doprovází hráč na norské hardangerské housle Nils Økland, pianista Henrik Gunde, na kontrabas hraje Esben Eyermann a na bicí Bjørn Heebøll. Na albu se střídají staré hymny se zpěvaččinými vlastními skladbami.

Shalosh je izraelské klavírní trio. Všichni členové jsou pevně zakotveni v jazzu a improvizované hudbě, ale nevyhýbají se ani odbočkám k rocku, klasické hudbě, hudbě elektronické nebo k inspiracím z Afriky a Předního východu. Album Broken Balance je sice instrumentální, ale pánové se je snažili naplnit politickými významy.