Slyšte, lidé! – Někdo to rád elektronické 6

Slyšte, lidé! – Někdo to rád elektronické 6

Pořad v souvislostech


Někdo to rád elektronické 6
Budeme vysílat

Sólo pro trubku 2024
Sólo pro trubku 2024
Slyšte, lidé!
Vysílali jsme


Střípky z židovské hudby 2024

Střípky z židovské hudby 2024

Sólo pro kytaru 2024
Audioarchiv
12. července 2021 Alternativní hudba, Aktuality Autor: Milan Tesař

V rámci týdeníku Slyšte, lidé! vám nabízíme šestou část volného cyklu Někdo to rád elektronické. Uslyšíte například nové remixy písní z Finska a z Balkánu, spolupráci francouzského producenta DJ Clicka se zpěvačkou polské skupiny Čači Vorba nebo ambientní remix skladby česko-maďarského projektu M/Á/J. Představíme vám také novou moravskou skupinu Ensoi a hovořit budeme i o dvou nových albech kapely Midi Lidi. 

Pořad zahájíme skladbou Zeun Ya Yop, kterou nahrál mladý DJ a producent Nkom Bivoué z kamerunského hlavního města Yaoundé. Bivoué studoval produkci elektronické hudby a po několika prvních singlech a remixech vydal na začátku roku 2020 své první EP. Nyní chystá své první album a jako ochutnávku vydal letos v červnu třípísňovou nahrávku, z které bude pocházet i naše ukázka. Hudba Nkoma Bivouého stojí především na kombinaci elektronických zvuků a prvků hudby z různých afrických kultur.

Duo Carya z Uherského Hradiště vydalo v prosinci 2020 své první album Tales For Z. Martin Smělík a Barbora Gajdošová, kteří dvojici tvoří, se inspirují elektronickou hudbou, trip-hopem i alternativním rockem. Album nahrávali v improvizovaném domácím studiu. Smělík a Gajdošová si původně říkali Mimo a věnovali se spíše akustické hudbě. V této podobě vystoupili například na festivalech Beseda u bigbítu nebo United Islands. K proměně zvuku a také změně názvu dvojice došlo na jaře 2019. Ve svých písních Martin s Barborou popisují své pocity, ale inspirují se také například knihami. Název alba, Tales For Z, odkazuje na jejich malou dcerku Zoju, které se rozhodli písně věnovat.

Album Jedna nula skupiny Tata Bojs vyšlo v listopadu 2020 na CD a na jaře se na trhu objevila vinylová verze. Album obsahuje jak spoustu slovních hříček, tak hitovou hudbu, často ve stylu taneční elektronické produkce. Zpěvák, bubeník a zakládající člen kapely Milan Cais říká: „Na názvu Jedna nula jsme se shodli až v samotném závěru dokončování desky. Měli jsme hodně variant, ale nakonec nám Jedna nula připadala nejpříznačnější, a to hned z několika důvodů. Propojuje se tam více rovin výkladu. Samozřejmě to reflektuje fakt, že se jedná o naše desáté řadové album, ale jako ještě důležitější se nám jeví symbolika kontrastu, která je na albu latentně přítomná v textech i hudbě. Číslice nula a jedna jdou sice v číselné řadě hned po sobě, ale v podstatě nula tu představuje ‚nic‘ a jedna ‚něco‘, což je skrytý odkaz na některé úryvky textů. Navíc je v názvu samotném obsažena i symbolika principu binární soustavy a digitalizace obecně, která je v našich životech stále více přítomná. No a v neposlední řadě je z vyslovení názvu cítit i pocit vítězství, kterým vždycky dokončení alba pro jakoukoliv kapelu bezesporu je.“ Vítězstvím byl například zisk ceny Anděl v kategorii Skupina roku.

To, jak elektronická hudba vzniká a funguje, konkrétně kultura takzvaných soundsystémů, tedy komunit, které vlastní potřebná technická zařízení a tuto hudbu veřejně provozují, je tématem skladby Soundsystem Ting.  Nahrála ji formace Lee Fry Music & Natty Campbell, spojení z Itálie a Velké Británie. Žánrově jde o dub, tedy o elektronickou hudbu odvozenou z reggae.

Francouzský producent DJ Click je mimo jiné členem elektro-jazzové skupiny UHT°. Dlouhodobě se věnuje romské hudbě ve spolupráci s rumunskou zpěvačkou Ronou Hartner, spolupracuje s marockými hudebníky a na svém kontě má album remixů skladeb latinskoamerických a karibských autorů Go Tropikal! Remixoval skladby interpretů a kapel, jako jsou Manu Chao, Kapela ze Wsi Warszawa, Mahala Raï Banda a další. Jeho novinkou z letošního června je společná nahrávka s Mashou Natanson, zpěvačkou polské skupiny Čači Vorba, která se věnuje lidové hudbě východní Evropy od ruských balad až po řecké rebetiko. DJ Click říká, že prvních několik písní, které s Mashou nahrál, je začátkem dlouhodobější spolupráce. Při produkci se z polské interpretky snažil udělat paralelu islandské Björk.

La Panika je mezinárodní skupina, která hraje balkánskou hudbu a kterou tvoří členové ze Severní Makedonie, z Bulharska, Francie a Belgie. Zatím posledním počinem této kapely je úprava řecké písně z konce 50. let Anapse to Tsigaro. Vyšla v červnu na singlu spolu s remixem, jehož autorem je francouzský DJ JB Hoste.

Tuuletar je čistě ženský vokální kvartet z Finska. Kombinuje tradiční zpěv ve finském jazyce s beatboxem. V roce 2016 dámy získaly cenu za nejlepší finské etno album, úspěšně bodovaly v mezinárodních žebříčcích a vystoupily také na světovém hudebním veletrhu WOMEX. Před několika lety skupina nahrála píseň Loimu o tradičním rituálním shromáždění u ohně. Písně si nedávno všiml finský hudebník a producent Mikko Heikinpoika a připravil její remix, který vyšel jako digitální singl letos v květnu. 

Hned dvě nová alba vydala na začátku června 2021 skupina Midi Lidi. Hned 1. června, na Mezinárodní den dětí, vyšlo její páté řadové album Nikdo se ti nebude smát, když budeš mít lidi rád. O den později pak vyšel další dlouhohrající titul Heal The World, konečně! Celkově jde o 20 nových písní a dvě hodiny hudby. Petr Marek za kapelu říká: „V textech se zamýšlíme nad tím, proč se nám všem vlastně děje, že se k sobě navzájem a k našemu okolí chováme pitomě, jak vznikají nedorozumění a jestli s tím může každý sám něco udělat, a tím pomoct sobě i druhým i vesmíru. Takže je tam pár návodů, které sám sobě kladu a horko těžko se snažím je dodržovat. Ale jako u každého manuálu: nikdy do něj nenapíšete všechno. A většinou v něm není to hlavní, co se popsat nedá. A to je dobře.“ Název Heal The World, konečně! pak odkazuje zároveň ironicky i upřímně ke všem písním, které se snaží „měnit svět“, samozřejmě v čele se slavnou písní Michaela Jacksona. Skupina uvádí, že mezi hosty na jejích dvou albech jsou Petr Fiala z kapely Mňága a Žďorp, Luboš Malina z Druhé trávy a také Gustáv Husák.

Duo Ensoi se pohybuje na pomezí elektronické hudby, ambientu a nu-jazzu. Dvojici tvoří zpěvačka a textařka Tereza Kopecká, známá také ze skupiny Narcotic Fields, a Martin Čech, bubeník a producent, mimo jiné člen skupiny Lesní zvěř. Společně vydali album s názvem Water Rings, který má znázorňovat „šíření vln jako nosičů informací vysílaných, prostupujících různé dimenze a opět se vracejících. Lze je vnímat a pracovat s nimi, nebo je přehlížet, ale nelze se jim vyhnout“.

Projekt s názvem M/Á/J tvoří zpěvačka a houslistka Ágnes Kutas, hráč na elektroniku a klávesové nástroje Michal Kořán a baskytarista Josef Jindrák. Jejich album První květy vyšlo v roce 2019 a v listopadu 2020 se objevila remixová verze, vydaná ve spolupráci s vydavatelstvím ambientní hudby Blue Lizard. Autory remixů jsou čeští a slovenští producenti a hudebníci jako Pavel Richter, Federsel, Miroslav Posejpal, Ivan Jašek nebo David Kollar. My si poslechneme skladbu

Mike Casey je saxofonista původem z amerického Connecticutu. Říká o sobě, že je melodický básník, vypravěč příběhů a zvukový alchymista. Hudbu považuje za silný nástroj, který může dovést lidi k vzájemnému porozumění a může v nich vyvolat pozitivní emoce. Své první nahrávky pořídil v roce 2017 a od té doby jeho skladby na internetu – bez podpory jakéhokoli hudebního vydavatelství – dosáhly více než devíti milionů přehrání. Jazz studoval už na střední škole, později se mu podařilo spolupracovat s řadou významných osobností a také se účastnit prestižních kurzů. Byl například mezi 24 mladými hudebníky z celého světa, které si do svého výukového programu vybral pianista Jason Moran. V říjnu 2020 vydal Mike Casey své první studiové album Law Of Attraction a nyní postupně zveřejňuje remixy jednotlivých skladeb.
        
Jako poslední nám bude hrát český skladatel a hudebník Tomáš Kympl, držitel dvou nejvyšších ocenění britské mezinárodní soutěže The UK Songwriting Contest, Jeho nová nahrávka s názvem Kernel Panic vzniklo během pandemie koronaviru v Praze a Londýně. Názvy skladeb jako Data, Email, Wifi nebo Login vtahují posluchače do světa digitálních technologií, počítačů a internetu. Všechny elektronické i akustické nástroje na albu si autor nahrál sám. Zvláštní důraz kladl na party bicích nástrojů a basové linky. Pro album je charakteristické použití klasických analogových syntezátorů v kombinaci s moderními virtuálními nástroji. Tomáš Kympl říká: „Dlouhou dobu jsem si přál nahrát elektronické album, ale nezbýval mi čas. V době pandemie jsem ještě zrychlil a tak se mi podařilo jeho vznik předsunout před další připravované projekty. Je také skvělou příležitostí připomenout si, že tvořit nebo poslouchat hudbu může být přínosné i během přečkávání pandemie.“

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!