Slyšte, lidé! – Někdo to rád elektronické 5

Slyšte, lidé! – Někdo to rád elektronické 5
27. listopadu 2020 Alternativní hudba, Aktuality Autor: Milan Tesař

Po dvou letech se v pořadu Slyšte, lidé! vracíme k přehledu novinek z elektronické hudby. Představíme si například elektro-jazzové duo Hovorka & Urbánek, projekt Badfocus, francouzského autora elektronického reggae, který si říká Manudigital, dále ambientní album slovenského kytaristy Davida Kollara nebo mladého britského producenta DOMMIXe. Premiéra 28. listopadu 2020, poté v audioarchivu.

Ve Velké Británii vyšlo charitativní digitální album Musicians for Musicians, na kterém umělci různých žánrů – od hudby vážné přes folk nebo rock až právě po elektroniku – předkládají k posouzení své novinky, které nahráli doma v době karantény. Výtěžek z prodeje alba jde na podporu hudebníků, kteří se vinou letošní krize ocitli v hmotné nouzi. Jedním z umělců, kteří se projektu účastní, je velmi mladý britský producent elektronické hudby, který si říká Dommix.

V roce 2019 natočila své první album s názvem Ghosts česká skupina Hard to Frame, která o sobě tvrdí, že hraje „naživo elektronickou hudbu“. I když je kapela z Lysé nad Labem, zpívá výhradně anglicky. „Angličtina nám k tomu, co hrajeme, prostě pasovala víc,“ řekl nedávno v rozhovoru pro naše rádio hráč na klávesové nástroje Ondřej Černohorský. V tuto chvíli kapela připravuje nové album, ale mezitím vydala ještě EP s několika remixy.

Kombinaci jazzu, elektronické hudby a hip hopu nabízí na svém novém – z větší části improvizovaném – albu July 2019 dvojice JeN Hovorka & Marek Urbánek. Hovorka, který je silný mimo jiné v samplování, v jednom starším rozhovoru řekl: „Je krása, kam se dnes dostává elektronická hudba. Má to obrovský potenciál.“ Hovorka je rapper, beatboxer, hráč na klávesové nástroje a producent. Marek je pro změnu vyhledávaný jazzový bubeník. Jejich účast můžeme vystopovat v nahrávkách skupin jako Carpet Cabinet, Prago Union nebo Ondřej Štveráček Quartet, oba působili v kapele Zorba že ja Buddha.

Lowmoe je audiovizuální projekt producenta Štěpána Kopečného a VJky Nely Bártové. Oficiální tisková zpráva k jejich albu je popisuje slovy: „Nekompromisní proud energie na hraně elektroniky a melodického techna s halucinogenními vizuály. Pulzující ozvěny syntezátorů nořící se z reverbálních hlubin, taneční beaty a gradační kompozice. Barevné i temné, abstraktní i mikronarativní. Smělé party rytmy pro introverty. Show s živými nástroji a projekcemi.“ Štěpán je absolventem University of Glasgow a současným studentem produkce na FAMU. Je také polovinou elektro-rapového dua Sekvoye. Nela je studentkou FaVU v Brně, její tvorba se pohybuje na pomezí videa, instalace, čteného textu a hudby.“

Badfocus je hudební projekt teprve 19letého producenta, skladatele a hudebníka Prokopa Korba. Přestože se v minulosti věnoval jazzu, v jeho aktuální produkci se mísi alternativa, hip-hop, elektronická a soudobá vážná hudba. Pod názvem Badfocus začal Korb působit teprve na jaře 2020 a v září vydal své první album Wallflower. Vedle tohoto projektu je Prokop Korba například členem skupiny Teepee. Badfocus od sebe při tvorbě neodděluje uměleckou a řemeslnou složku. Říká: „Produkce mé hudby se z velké části prolíná s mixem a masteringem, což vede k tomu, že zvukové prvky, které běžně nejsou zas tak podstatné v celku jsou v mých skladbách naopak klíčové pro celkovou kompozici.“

Manudigital je producent elektronické hudby a basista, který se specializuje na elektronické reggae. Je z Francie a ve zmíněném žánru se pohybuje více než 15 let. Úspěšné jsou skladby, které zveřejňuje na internetu, a které se díky sociálním sítím šíří mezi fanoušky po celém světě. V roce 2016 vydal své první sólové album Digital Pixel, se kterým absolvoval více než 80 koncertů ve Francii a dalších evropských zemích. V dalším roce intenzivně spolupracoval s jamajským DJem Josephem Cottonem. V říjnu 2020 Manudigital vydal nové album Dub Trotter, na kterém se věnuje stylu dub.

I-One je umělecké jméno, které používá brněnský hudebník a skladatel Ivan Jašek. Blízko má k ambientní, ale také k etnické hudbě, elektronické prvky ve svých skladbách vyvažuje živými nástroji. Jeho páté album, které vyšlo v létě 2019, se jmenuje Forms Of Water. Pomocí zvuku se Ivan pokusil zachytit jednotlivé podoby vody, jako jsou déšť, vodotrysk, vodopád nebo kapka. Já vybírám skladbu s názvem Living Element. 

Francouzský producent, který si říká Taiwan MC, začínal v roce 2004 se stylem drum&bass ve formaci Cool & Deadly, později se začal orientovat na směs elektronické taneční hudby, dubstepu a reggae. Za sebou má desítky úspěšných vystoupení po Francii, Evropě i po světě a letos v říjnu vydal své druhé samostatné album s názvem Special Request.

Další, kdo nás bude zajímat je původem kolumbijské duo Acid Coco. V tomto případě jde o kombinaci elektronických rytmů se styly jako cumbia, champeta a reggaeton a také s prvky punku. Konkrétně na půdorysu karibského tanečního rytmu champeta dvojice vystavěla píseň, která vyšla jako singl a která se jmenuje El amor de mis amores. Jedná se o tragikomickou píseň o skončené lásce. „Jsme zvyklí si ze všeho dělat legraci, je to náš způsob, jak zvládnout a přežít všechny tragédie,“ říkají Kolumbijci. 

V době jarní koronavirové izolace pracovali na novém společném albu slovenský kytarista a skladatel David Kollar a norský trumpetista Arve Henriksen. Kollar je přes svůj relativně nízký věk držitelem řady ocenění včetně ceny Radio_Head Award za přínos hudbě. S norským hudebníkem Henriksenem vydal už před dvěma lety album Illusion Of A Separate World a tentokrát se tedy na ploše celého alba setkávají podruhé. Vznikalo na dálku v době, kdy se oba tvůrci fyzicky navštívit nemohli. David Kollar v době izolace prováděl údržbu bytu, vařil, sledoval se synem filmy a s dcerou hrál karty a mezitím na dálku pracoval na albu albu, které je izolací přímo inspirované. A i na něm hraje důležitou roli elektronická složka.

Podobně jako kytarista David Kollar se i novozélandská zpěvačka Benee při tvorbě svého nového singlu inspirovala jarní izolací. Respektive Benee přišla s nápadem, který dotáhl hudebník a skladatel Josh Fountaine. Ten říká: „Když jsme byli zavření, fascinovali mě šneci. Nebylo toho moc na práci, takže jsem trávil spoustu času venku, díval se na hlemýždě a přemýšlel o tom, jak jsou všichni volní. Jen jsem si hrál s myšlenkou, že jsem něco jako šnek a jak se dostanu ven v dešti. Je to taková moje uzamykací písnička, o tom, jak jsem uvízl uvnitř kvůli COVIDu.“ Píseň se samozřejmě jmenuje Snail.

Fyah Roiall je jamajský rapper, který se věnuje novému „podžánru“ jamajské hudby zvanému „grimehall“. Ten v sobě kombinuje dancehall, trap a grime, tedy další styly elektronické taneční hudby. Jeho první album Underrated vyšlo v červnu 2020 a už předtím, v květnu, se objevil singl s názvem Nobody. A právě ten si na závěr pořadu poslechneme.

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!