Bigbandtronics: spojení jazzu a elektroniky

Bigbandtronics: spojení jazzu a elektroniky
2. července 2012 Jazz, Aktuality, Alternativní hudba Autor: Milan Tesař

Jazzový bigband a soudobou taneční elektroniku spojil americký dirigent Ed Partyka na novém albu Bigbandtronics – Prague Edition. Ve spolupráci s nejlepšími hráči mladé české jazzové generace navazuje na podobně ambiciózní spojení JOČRu a Blue Effectu v 70. letech (Nová syntéza).

Na rozdíl od tehdejšího projektu s rockery jsou spolutvůrci dnešního zvuku známí spíše z elektronické oblasti: členové německé nu-jazzové formace nuBox Alois Kott a Peter Eisold. Bigbandovou jednotku tvoří česko-slovenský Concept Art Orchestra. Společně na CD Bigbandtronics – Prague Edition představují cyklus zbrusu nových skladeb pod souhrnným názvem Six Movements of Sonification, které kombinují elektronickou taneční hudbu se zvukem jazzového orchestru.

„Čím jsem starší, tím víc studuji historii jazzu. Na druhé straně ale miluji experimenty, a proto je pro mě neskutečně zajímavé kombinovat elektroniku s big bandem, nově integrovat sóla a improvizaci do předem zkomponované hudby. Myslím si totiž, že vedle historie je velmi důležité vždy posouvat hudbu dopředu, vytvářet nové zvuky – což je budoucnost big bandové hudby,“ vysvětluje dirigent projektu Ed Partyka, který dlouhodobě působil ve slavném Vienna Art Orchestra.

Autory všech kompozic jsou kontrabasista Peter E. Eisold a bubeník Alois Kott, kteří se zabývají propojením hudební elektroniky s jazzem již od 80. let. Jako členové německého kvarteta nuBox vystupují od roku 2008 také s jazzovými orchestry (např. HR Bigband). Album Bigbandtronics – Prague Edition je přitom již druhou nahrávkou mezinárodního seskupení Concept Art Orchestra (eponymní CD z roku 2011 se věnovalo interpretaci skladeb Charlese Minguse). Tento bigband sestavil Ed Partyka v době svého působení na prestižní Hudební akademii v Katovicích (PL). Členy tehdy byli Partykovi studenti z Polska, České republiky a Slovenska.

„Myslím si, že jazz v Evropě, a vlastně každá země, má svůj vlastní zvuk a ve větších zemích jako je Německo existují dokonce regionální rozdíly: jazz v Berlíně zní jinak než jazz v Kolíně nad Rýnem. Díky mé pedagogické zkušenosti vím, že ve střední Evropě vyrostla úžasná generace mladých jazzmanů,“ říká Partyka.

Aktuální sestava, která nahrála právě vycházející CD, je složena z dnešní generace třicátníků, jež patří mezi nejvýznamnější představitele současné české a slovenské jazzové scény (jako Ondřej Štveráček, Oskar Török, Jan Jirucha, Štěpánka Balcarová, Vít Křišťan atd.). „Jsou skvělí. Myslím si, že v následujících deseti letech to budou velmi dobře známá jména evropské i světové scény,“ dodává dirigent.

Spojení Concept Art Orchestra s elektronickým nuBoxem protestuje proti všem zvyklostem tradičního big bandu a práce s jazzovými sóly. Rytmický základ zde zůstává pevný. K němu se však váží pregnantní riffy a elektronické samply vycházející z taneční hudby i sound artu. „Je to prostě nový sound, neobvyklý i pro většinu dnešních CD,“ napsal v bookletu guru české jazzové publicistiky Lubomír Dorůžka.

Album Bigbandtronics – Prague Edition nahrál bigband ve známém Studiu A Českého rozhlasu v Praze. Na mixu se podílel Filip Jelínek (J.A.R., Illustratosphere) a mastering provedl Ecson Waldes ve studiu Biotech (podílelo se na albech Davida Kollera, Kryštofa, J.A.R., DJ Witch). Autorem designu alba je studio UV Cat (Toxique, Sato San-to, Jaromír Honzák).

(Oficiální tisková zpráva)