Slyšte, lidé! – Ohlédnutí za Czech Music Crossroads 2018

Slyšte, lidé! – Ohlédnutí za Czech Music Crossroads 2018

Pořad v souvislostech


Ohlédnutí za Czech Music Crossroads 2018
Budeme vysílat

Hudební procházka Afrikou 2018
Hudební výlet do Bengálska
Slyšte, lidé!
Vysílali jsme


Jablkoň po čtyřicítce

Hudební procházka Afrikou 2018

Pink Floyd – raná éra
Audioarchiv

V tomto vydání týdeníku Slyšte, lidé! ohlížíme za mezinárodní hudební konferencí Czech Music Crossroads 2018, která se konala 16. a 17. července v Ostravě. Novinářům, pořadatelům festivalů a dalším odborníkům z celého světa se představili interpreti ze střední Evropy a letos poprvé také jedna skupina ze Srbska a jeden zástupce české diaspory.

Konference Czech Music Crossroads se konala v areálu, který hned v dalších dnech zaplnilo několik desítek tisíc návštěvníků festivalu Colours Of Ostrava. Czech Music Crossroads je akce výrazně komornější, ale pro mne osobně a pro další hudební odborníky o nic méně důležitá. Program se skládá z přednášek světových expertů na world music a další žánry, z workshopů pro hudebníky, z diskusí, z neformálních i organizovaných osobních setkání a v neposlední řadě z večerních koncertů. I když má na konferenci přístup veřejnost, a mnozí fanoušci toho opravdu využívají, především jde o akci pro specialisty. Koncerty jsou tím pádem kratší, zhruba půlhodinové, a slouží hlavně k tomu, aby se pozvaní experti z Německa, Spojených států, Velké Británie, Austrálie, Koreje, Izraele nebo Indie seznámili se středoevropskou hudební scénou. Mezi pozvanými jsou novináři, pořadatelé festivalů, zástupci kulturních agentur. Ti všichni během dvou dnů sledují pečlivě vybrané kapely z Česka, Slovenska, Polska a Maďarska a třeba si z nich i vybírají budoucí hvězdy svých akcí.

Letošní ročník měl oproti minulému dvě speciality. Jednou bylo představení zástupce takzvané české diaspory. Konkrétně šlo o skupinu Dálava, která sice vznikla ve Spojených státech a působí v Kanadě, ale v jejím čele stojí zpěvačka Julia Ulehla s moravskými kořeny. Julia je sice rodilá Američanka, ale ještě její otec mluví česky a pochází z Česka a její pradědeček byl vědec a sběratel lidových písní Vladimír Úlehla. Právě o jeho sbírku Živá píseň se Julia při svém bádání i muzicírování opírá a z ní společně s manželem, kytaristou Aramem Bajakianem, vychází. Loni v rozhovoru pro naše rádio řekla: „Mam téměř pocit, jako bych s písněmi komunikovala a byla jejich učedník. Jako bych se jich ptala: Písni, jak chceš vypadat?“

Vedle české diaspory byla novinku na Crossroads hostující země, což letos bylo Srbsko. To vyslalo do programu skupinu Vrelo, kterou tvoří šest dívek a dva hudebníci. Původně zpívali úpravy srbských lidových písní pouze s doprovodem baskytary, bicích a elektroniky, v Ostravě vyměnili basu za kytaru a bicí za perkuse. Skupina vznikla z dívčího pěveckého sboru a i dnes staví především na kolektivních dvoj- a trojhlasech, i když se nevyhýbá ani sólovému zpěvu. Jedna z dívek, Ivana Jovanović, nám v rozhovoru řekla: „Pokusili jsme se vybudovat most mezi starými časy a dneškem.“

Polsko na konferenci Czech Music Crossroads zastupovala mimo jiné skupina Fifidroki, kterou jste jen o málo dříve mohli slyšet také na festivalu Hradecký slunovrat. Fifidroki jsou další z kapel, které vycházejí z lidové hudby, ale kombinují ji s alternativní a elektronickou hudbou nebo rockem.

Dalším účinkujícím z Polska byla na Czech Music Crossroads skupina Čači Vorba, která už také v minulosti hrála na některých tuzemských festivalech. Vlastně bychom v tomto případě mohli mluvit už o etablované kapele. Vždyť má na svém kontě více než 400 vystoupení ve 20 zemích nebo Cenu německých kritiků. Čači Vorba existuje už 12 let a šéfredaktor časopisu Songlines o ní hovoří jako o jedné z nejdynamičtějších a nejvyzrálejších folklórních skupin východní Evropy. Čači Vorba v čele se zpěvačkou a houslistkou Marií Natanson těží především z romského folkloru, a to přesto, že ji netvoří Romové. I díky tomu je výsledkem práce kapely velmi originální hudební směs. V tomto případě jde ovšem o lidovou hudbu bez rockových nebo elektronických prvků.

Třetí polská skupina, Krzikopa, má stylově blízko k Fifidroki. I Krzikopa totiž kombinuje folklorní prvky s rockem a elektronickým zvukem. Svůj unikátní hudební mix přitom roubuje na lidové písně ze Slezska, které jsou v rámci Polska často neprávem opomíjené. Rozhovor se zpěvačkou Katarzinou Dudziak vám nabídneme 3. října v pořadu Jak se vám líbí.

I když se Czech Music Crossroads zaměřují především na world music, své místo zde má i jazz nebo experimentálnější hudba. A právě z těchto vod pochází české nadžánrové duo Zabelov Group, trio Tellemarkk, které nedávno vydalo své první album, i šestinásobná  držitelka Andělů, nadžánrová zpěvačka Lenka Dusilová. Ta nakonec svým sólovým vystoupením nadchla jak pozvané odborníky, tak řadové diváky. V obou kategoriích při hlasování o nejlepšího účinkujícího vyhrála.

I Maďarsko vyslalo na konferenci do Ostravy tři zástupce. Skupina Tázló hraje takzvané csángó, hudbu maďarské menšiny z rumunského Moldavska. Jedná se o písně energické, často taneční. Kombinaci skvěle zvládnuté hudební složky a zpěvu mohli diváci ocenit i u skupiny Babra, která pro změnu vychází z jihoslovanského folkloru. A konečně třetí zástupkyní Maďarska byla kosmopolitní zpěvačka s maďarskými a marockými kořeny Majda Mária Guessous. Zpívá několika jazyky a hudbu také vyučuje. Rozhovor s ní uvedeme v úterý 11. září v 19.15.

Scéna world music je velmi bohatá i na Slovensku. To na Czech Music Crossroads vyslalo hned dvě kapely, které letos získaly prestižní cenu kritiků Radio_Head Award. I když obě hrají instrumentální směs jazzu a lidové hudbě a obě mají v obsazení cimbál, zabodovaly v různých kategoriích. Skupina Bashavel se stala vítězem v kategorii Jazz. Sestavu tvoří hráči na cimbál, klavír, bicí, kontrabas a housle, přičemž všichni mají na Slovensku mnoho dalších projektů. Bashavel je vlastně fúzí dvou trií – tria Pacora a jazzového Nothing But Swing Tria. Houslista Stano Palúch je vyhledávaný nejen jako studiový hráč, ale také jako producent. A moldavský cimbalista Marcel Comendant je také hráč známý z mnoha slovenských i českých projektů.

Zatímco skupina Bashavel letos získala na Slovensku ocenění v jazzové kategorii, stylově příbuzný Ľubomír Gašpar Cimbal Project se stal držitelem Radio_Head Award v kategorii World music a folk. Přitom si myslím, že tato skupina je ještě jazzovější než Bashavel. Vznikla rozšířením jazzového klavírního tria o cimbál, na který hraje právě kapelník Ľubomír Gašpar.

Třetí účinkující ze Slovenska, skupina KarpaTon čerpá z lidové hudby Karpat a rusínské oblasti a kombinuje ji s různými alternativními formami nebo třeba s východní hudbou. Skupina používá lidové texty v původních nářečích, ale nad nimi vytváří originální hudební směs, při jejímž vzniku těží mimo jiné z rozsáhlé sbírky hudebních nástrojů svého zakladatele Michala Smetanky.