Slyšte, lidé! – Ohlédnutí za Czech Music Crossroads 2017

Slyšte, lidé! – Ohlédnutí za Czech Music Crossroads 2017
1. září 2017 World music, Jazz, Aktuality Autor: Milan Tesař

Ve dnech 17. a 18. července 2017 proběhla v Ostravě mezinárodní hudební konference Czech Music Crossroads. Její součástí byly přednášky publicistů a dalších odborníků z celého světa a také koncerty kapel z Česka, Slovenska, Maďarska a Polska. Byly mezi nimi jak soubory, které se věnují lidové hudbě, tak progresivní nadžánrové formace. V týdeníku Slyšte, lidé! jsme se 26. srpna za letošním ročníkem Crossroads ohlédli. Pořad si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Pořad zahajujeme písní skupiny Ľudové mladistvá, která patří k nejvýraznějším objevům na slovenské scéně. Početná sestava kolem mladého pianisty a skladatele Martina Štefánika letos zvítězila v soutěži Jazz Fruit v rámci festivalu Mladí ladí jazz. Vznikla z jazzového tria, ke kterému se postupně přidávaly další nástroje a především zpěv, až se vytvořila zajímavá směs jazzu, folkloru a dalších stylů.

Slovenskou scénu dále v Ostravě na konferenci Crossroads zastupovala skupina Balkansambel. Ta se – už podle názvu – zaměřuje na balkánskou hudbu, kterou však spojuje s prvky různých žánrů, a vytváří tak originální písňový tvar. V jednotlivých písních tak slyšíme ozvěny slovenského folkloru, vážné hudby nebo jazzu. Vedle žánrové barevnosti patří k hudbě této skupiny improvizace a také používání různých exotických dechových nástrojů, jako jsou například bulharský kaval, rumunský taragot, čínské bawu nebo bulharské dudy. Vedle konference Crossroads letos skupina Balkansambel vstoupila i přímo na Colours Of Ostrava nebo na Folkových prázdninách v Náměšti.

Zatímco slovenský Balkansambel propojuje prvky balkánské a třeba i slovenské lidové hudby, houslistka a zpěvačka Jitka Šuranská se svým triem se zaměřuje na písně moravské. I v tomto případě jde o zajímavou úpravu, danou nejen přítomností mandolíny v sestavě, ale třeba i zkušenostmi Jitčiných spoluhráčů Martina Krajíčka a Mariana Friedla z žánrů mimo folklor. Marian je výborný jazzový kontrabasista a Martin hraje hudbu mexickou, židovskou nebo bluegrass. To ale není všechno. I když se jedná o trio, na jejich albu Divé husy zní a překvapivě mnoho nástrojů včetně třeba cimbálu, na který hraje Marian Friedl. Přitom výsledek není překombinovaný – písně jsou barevné, dobře zaranžované, ale zároveň vzdušné.

Jednou z kapel, které zastupovaly bohatou polskou scénu, byla skupina Chwila Nieuwagi v čele s manželi Martynou a Andrzejem Czechowými, mimochodem velkými fanoušky české folkové a populární hudby. Svůj styl popisují slovem, které dalo název i jejich albu – Miszung. Skupina vznikla v roce 2008 a na svém kontě má ceny z řady polských festivalů včetně dvojnásobného postupu do finále prestižní přehlídky Nowa Tradycja Radiowej Dwójki. I když skupina Chwila Nieuwagi částečně vychází z lidové hudby a natočila i album koled, zaměřuje se především na autorskou tvorbu.

Kapelník další polské skupiny pochází z Litvy a kapela má navíc italský název Banda nella Nebia. Hraje „radikální etno“, ať už si pod tímto výrazem představíte cokoli. Vedoucí skupiny, který vystupuje pod pseudonymem Franciszek Szpilman, je velmi charismatický člověk, který na pódiu svými gesty připomíná Michala Němce ze skupiny Jablkoň. A je pravda, že i energická nadžánrová hudba, kterou Banda nella Nebia hraje, českou legendu v některých momentech připomene. Szpilkman se svou kapelou čerpá na jedné straně ze světové avantgardní hudby, na straně druhé z polského, litevského a židovského folkloru.

Maďarská sestava v čele se zpěvačkou Ágnes Enyedi hraje ryzí folklor a zaměřuje se na maďarskou lidovou hudbu ze Sedmihradska, tedy z dnešního Rumunska, kde zůstal maďarský folklor ve své nejčistší podobě. Ágnes, která v tomto autentickém prostředí sama vyrůstala, je především vynikající zpěvačka, která své první sólové album vydala v roce 2009.

Z Polska, konkrétně z Beskyd, přivezla tradiční hudbu do Ostravy skupina Skład Niearchaiczny, a to přesto, že svým názvem jako by tradici, tedy archaičnost, popírala. V beskydské hudbě byly tradičními nástroji pouze dudy a housle. Mladí hudebníci k nim přidali violu a kontrabas, a vytvořili tak modernější sestavu, která však lidové písně hraje stále s pokorou a úctou k tradici. Zvuk je tedy svým způsobem nový, ale nijak zvlášť avantgardní. Skupina vychází konkrétně z folkloru okolí slezského města Živec a je dokladem toho, že hudba horalů je stále živá a otevřená novým vlivům.

Kontrabasista a skladatel Tomáš Liška se na Crossroads představil už před rokem v akustickém triu s Lubošem Malinou a Michalem Nejtkem, ale až letos tvrdil, že měl pocit, že na publikum skutečně zapůsobil. A měl pravdu. V hlasování diváků totiž Liškova skupina na letošních Crossroads vyhrála. Sestavu vedle Tomáše Lišky tvoří bubeník Kamil Slezák, srbský akordeonista Nikola Zarić a turecký houslista Efe Turumtay. Na albu Invisible Faces, které spolu natočili, hraje ještě pátý člen – kytarista David Dorůžka. Ten na Czech Music Crossroads vystoupil také, ale se svým vlastním triem.

Další mezinárodní sestava, která na konferenci Czech Music Crossroads vystoupila, se jmenuje 13th Dimension. Vznikla ve Švédsku a vedle severských hudebníků ji tvoří česká flétnistka Žofie Kašparová, která sice vystudovala Konzervatoř Jaroslava Ježka v Praze, ale momentálně působí v Göteborgu. Jejími spoluhráči jsou hráč na mandolu Albin Broberg ze Švédska, perkusista Anton Johansson z Ålandských ostrovů a finský akordeonista Juska Ojajärvi. Setkali se jako studenti na göteborské hudební a divadelní akademii a propojují jazz, improvizovanou hudbu a třeba arabský folklor.

K nejsilnějším vystoupením patřil na Czech Music Crossroads koncert slovenské zpěvačky Kataríny Málikové, která se svou skupinou u mezinárodní poroty jednoznačně vyhrála. Katarína je vystudovaná skladatelka, která propojuje slovenský folklor s vážnou hudbou i hudbou populární. Jako autorka používá širokou škálu výrazových prostředků, její skladby jsou promyšlené do posledního detailu a dokonalá je i vizuální složka jejích koncertů. Katarína je autorka a zpěvačka na jednu stranu vzdělaná a na druhou stranu citlivá, bezprostřední a cílevědomá. To vše se v její tvorbě spojuje a vytváří dokonalý mix, který oceňují publicisté dnes už nejen ze Slovenska.

Českou scénu  na Czech Music Crossroads dále zastupovalo duo HLASkontraBAS (Ridina Ahmedová & Petr Tichý) a scénu maďarskou skupina Csángálló a Enikő Szabó & orchestra.

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!