Slyšte, lidé! – Elektronické lidové 2023
Pořad v souvislostech
Elektronické lidové 2023
Budeme vysílat
Jan Hrubý po sedmdesátce
Novinky z country hudby 2024
Novinky z country hudby 2024
Vysílali jsme
Hudební výlet do Asie 2024
Hudební výlet do Asie 2024
Což takhle dát si cover…
Audioarchiv
Po třech letech se v týdeníku Slyšte, lidé! budeme věnovat kapelám a interpretům, kteří čerpají z lidové hudby různých zemí a tu propojují s hudbou elektronickou. V druhém dílu cyklu Elektronické lidové uslyšíte například angolského hudebníka Batidu, remix skladby estonské skupiny Trad.Attack!, galicijské dívčí trio Tanxugueiras, francouzského producenta DJ Clicka nebo mezinárodní duo Roland & Albert. Premiéra 29. dubna 2023.
Hudebník Batida z Angoly je mimo jiné členem elektronického dua IKOQWE, které založil s rapperem Ikonoklastou. Vedle toho v roce 2022 po osmi letech vydal nové sólové album Neon Colonialismo. Batida se narodil v Angole a vyrůstal v Lisabonu. Věnuje se nejen hudbě, ale také tanci, výtvarnému umění a práci v rádiu. Je považovaný za jednoho z nejinspirativnějších hudebníků africké elektronické scény. Jeho hudba je sice určena k tanci, ale nastoluje také silná témata k přemýšlení a k diskusi a v neposlední řadě jí nechybí ani humor. Nové album, na kterém účinkuje řada hostů, proplouvá mezi různými žánry elektronické a tradiční africké hudby. Střídají se na něm instrumentální skladby a písně i rap a vedle převažujícího elektronického doprovodu nechybějí ani akustické nástroje.
Zvuk starých afrických nástrojů s moderními zvukovými technologiemi propojuje skupina Studio Shap Shap z Nigeru. Na začátku její historie bylo místní Radio Kalangu, které vypsalo soutěž pro autory, kteří měli během pouhých tří dnů vytvořit 27 skladeb nebo znělek. Do soutěže se přihlásila i Laetitia Cécile, v Nigeru usazená hudebnice původem z ostrova Réunion, která rychle obvolala hudebníky, které znala ze Vzdělávacího hudebního centra v nigerském hlavním městě Niamey. Součástí jejího projektu, ve kterém sama hraje na klavír a obsluhuje elektroniku, se tak stali hráč na perkuse Oumarou Adamou, basista Harouna Abdou, hráč na tradiční africké nástroje Seyni Halidou a další tradiční muzikant Christian Koulnodji. Každý přinesl své nápady a také zkušenosti z jiných kapel. Za inspiraci jim posloužila nejen hudba, ale i zvuky ulice, hlasy lidí a křik zvířat. Vše zaznamenávali a poté použili pro své skladby. A protože všechno vznikalo opravdu bleskovou rychlostí, dala si kapela do názvu slova „shap shap“, což je něco jako české „šup šup, rychle“.
Portugalská skupina Bandua vydala v únoru 2022 stejnojmenné album. Kapela vychází z tradiční hudby regionu Beira Baixa z vnitrozemí Portugalska. V jejím čele stojí hudebník, zvukový experimentátor a producent Tempura a zpěvák a hráč na klávesové nástroje Edgar Valente. Cílem této dvojice je znovuobjevovat staré písně ze zmíněného regionu a odkrývat různé folklorní vrstvy až někam k přítomnosti Arabů na Pyrenejském poloostrově nebo do předkřesťanských dob. Tyto písně pak skupina interpretuje ve svém vlastním moderním pojetí.
Skupinu Acid Arab založili v roce 2012 francouzští producenti Guido Minisky a Hervé Carvalho. Vedle tohoto dua, které je stále základem projektu, dnes širší skupinu tvoří i další hudebníci a především hosté, kteří se v jednotlivých skladbách objevují nejen jako sóloví zpěváci. Konkrétně na novém albu Trois účinkuje osm přizvaných sólistů, kteří pocházejí ze severní Afriky, Sýrie a Turecka. Album kombinuje tradiční hudební styly z Blízkého východu, Turecka a Alžírska s elektronickou hudbou. Výběr hostů je pak pro kapelu klíčem k tomu, aby se její jednotlivá alba neopakovala a aby vždy přinášela nový pohled na hudbu.
Tradiční hudbu různých zemí si za základ své tvorby bere francouzský producent DJ Click. Svá alba nahrává s různými hosty z celého světa. Svou novinku Violins Against Bombs pojal jako poctu válkou sužované Ukrajině. Album natočil ve spolupráci s polsko-ukrajinskou zpěvačkou Mashou Natanson, známou například ze skupiny Čači Vorba, a s několika dalšími ukrajinskými umělci.
Tradiční hudbu jihoitalské Apulie s elektronikou propojuje skupina Mascarimiri. Začínala v akustickém obsazení basa, mandolína a tramburína, ale postupně se nejprve elektrifikovala a později přešla k elektronické hudbě. Zakladatel skupiny Claudio Cavallo nám v rozhovoru vyprávěl: „V roce 2004 jsme začali pracovat s elektronickými beaty. Začali jsme si předtáčet rytmické základy a smyčky a s jejich pomocí dnes hrajeme. Stal se z nás takový středomořský sound system. Tamburína a hlas jsou dál základem naší hudby, ale k tomu jsme přidali syntetické zvuky.“ Mascarimiri byli ve svém regionu v tomto ohledu průkopníky. Cavallo říká: „Už v roce 1998 jsem myslel na to, že budu chtít hrát v zahraničí v klubech a na festivalech, kde lidi nezajímá pouze lidová hudba. Mám tradiční hudbu rád, ale my jsme moderní kapela, na kterou tančí mladí lidé.“ I když je samotná hudba Masarimiri dostatečně elektronická, Claudio Cavallo se vedle toho živí jako DJ. V době pandemie si vymyslel vedlejší projekt Elettro Mascarimiri, ve kterém hudbu své kapely obrazně přenesl do těch nejsoučasnějších klubů. Spojil se přitom s mladým hudebníkem Aminem Halimem, který se zajímá o arabskou hudbu. Výsledkem je album na pomezí jihoitalské tradice, severoafrického stylu chaabi, tureckých rytmů a elektroniky.
Remixové album v roce 2022 vydala estonská skupina Trad.Attack!, která má v základním obsazení estonské dudy, dvanáctistrunnou kytaru a bicí, doplněné dalšími nástroji jako trombón, zvonkohra nebo brumle. Už v jejich primární tvorbě je ale důležitým prvkem také práce se zvukem, využívání zesilovačů, efektů a zpětných vazeb. Album Trad.Attack! Remixed vzniklo tak, že si kapela ke spolupráci přizvala producenty elektronické hudby z různých zemí a požádala je, aby její skladby upravili po svém. Na remixech se podílelo i několik českých hudebníků – DJ Kewu, Tomáš Reindl nebo duo Bratři.
Hudební projekt Thessaly Hifi tvoří řecká producentka a dýdžejka Anna Gavanas a její švédský kolega Peter Eriksson. Anna se v minulosti věnovala elektronické hudbě pod přezdívkou Gavana, Peter působí jako muzikant, producent, mistr zvuku a také majitel hudebního vydavatelství. Společně propojují tradiční řecký styl rebetiko s instrumentální elektronickou hudbou. Na jejich prvním třípísňovém maxisinglu slyšíme analogové syntezátory, řecký strunný nástroj buzuki, tureckou loutnu zvanou bağlama a kytaru.
Foliadas je název tradičních hudebních slavnostní v Galicii na severozápadě Španělska. Právě tam se potkávaly tři dívky, dvě sestry a jejich kamarádka, které později založily trio Tanxugueiras. Svůj repertoár postavily na tradiční galicijské hudbě, v jejíž interpretaci měly vždy velmi důležitou roli právě ženy. Zatímco původně jsou lidové písně tohoto regionu postaveny především na zpěvu a rytmu tamburín – je to tedy podobné jako například v jižní Itálii –, dívky z Tanxugueiras tuto hudbu propojily s moderní elektronickou produkcí a s prvky dalších žánrů, jako je například R&B. Právě tato složka je na novém albu Diluvio ještě posílena. Písně vycházejí i textově z folkloru, ale pojednávají také o současných tématech, o politické svobodě, o přátelství i o nutnosti vzepřít se jakékoli diktatuře.
ZZK Records je nezávislé hudební vydavatelství z Buenos Aires, které se věnuje především elektronické a klubové hudbě z latinskoamerických států. Album s názvem ZZK Sound Vol. 4 přináší aktuální hity producentů z různých zemí z Latinské Ameriky včetně světově uznávaných tvůrců, jako jsou Maga Bo z Brazílie nebo Tremor z Argentiny. Album sestavil DJ Nim, spoluzakladatel vydavatelství.
Belgicko-ugandské duo Roland & Albert se představuje na minialbu nazvaném Roland & Albert meet The Orb up Country in Uganda. Nahrávka vznikla v produkci Alexe Patersona z elektronické skupiny The Orb a obsahuje skladby na pomezí evropské taneční hudby, afrických rytmů a blues.