Malina Brothers & Kateřina García (recenze CD)

25. srpna 2018 Recenze, World music, Folk, Country Autor: Milan Tesař

Skupina Malina Brothers, kterou tvoří bratři Luboš, Pavel a Pepa Malinové a Pavel Peroutka, si na své třetí album jako hosta pozvala zpěvačku Kateřinu García. Přečtěte si naši recenzi a k tomu si z archivu poslechněte rozhovor s Lubošem Malinou a Katkou García.

Skupina bratří Malinů, které doplnil jejich kamarád Pavel Peroutka, původně vznikla jako oddechová záležitost. Jejich alba přinášejí zdánlivě nesourodou směs starých trampských písní, tradicionálů a autorského materiálu. A přesto se ve skutečnosti jedná o rafinované nahrávky, které není radno podceňovat. Za pozornost stojí už to, že po prvním samostatném albu Rychlejší koně (2013) pánové na druhou desku pozvali jako hosta světoznámého hráče na harmoniku Charlieho McCoye (2015). A aby ani napotřetí neopakovali jeden koncept, přidali na třetí desce ke svým čtyřem mužským hlasům hlas ženský, krásný vokál Kateřiny García. Nejde o překvapivou spolupráci – s Lubošem Malinou Katka spolupracuje ve skupinách Garcia, Kon Sira a v dalších projektech. Bratři jí na své třetí desce svěřili pět písní a do dalších Kateřina nazpívala doprovodné vokály, které album jako celek výrazně prosvětlují.

I tentokrát přináší album směs písní, které možná jako celek nedrží úplně pohromadě, ale každá z nich zde má své místo a svůj význam. Ze zpěvníku trampského autora Miroslava Jaroše, klíčového autora prvního alba Malina Brothers, je zde úvodní Éra parních lokomotiv a píseň Krise Kristoffersona (s Jarošovým textem) Já ji měl rád. Obě písně – odlehčenou swingovku plnou trampských klišé a krásnou romantickou baladu-příběh – nazpíval Luboš Malina, kterého zřejmě obě tyto polohy velmi baví. Na romantickou notu („Ze mě je vyléčenej romantik“) zdařile udeřil také Pepa Malina ve své autorské písni Hany, jedné z těch, ve kterých je „druhý hlas“ Katky García, zde jako součást dialogické formy, velmi důležitý. O lásce trochu jinak („Naděje, že poznáš lásku, ta je věru nevelká“) zpívá v textu Jana Velíška Vypadáš krotce Pavel Peroutka, mimochodem člen skupiny s největší zkušeností z vokálních souborů (nejen Spirituál kvintet, ale i bluegrassový Reliéf, jehož členové zpěvem vždy vynikali). Méně výrazný je naopak Pavel Malina v průměrné country Ben Foster. I tato píseň však na album patří. Spolu s Érou parních lokomotiv připomíná neambiciózní začátky bratrského tria. I v nenáročném materiálu však platí, že všichni čtyři pánové jsou výbornými hráči na své nástroje – banjo, kytaru, housle, kontrabas. Ben Foster je tedy sice úplně obyčejná country píseň, ale samozřejmě dobře zahraná.

S Katkou García na album přibyl irský tradicionál Moll Dubh a’Ghleanna, skvěle zazpívaná americká balada The Banks Of Ohio nebo další irská píseň Blackwaterside. O tom, že umí skvěle zpívat country, a to nejen v pomalejších polohách (viz starší duet s Pavlem Bobkem Mé září), Kateřina přesvědčí v písni Roses In The Snow. V tomto kontextu se jevím jako méně výrazná další autorská píseň Pepy Maliny Jabloň. Katka jako skvělá vypravěčka se jí samozřejmě zhostila dobře, ale více než melodie v tomto případě zaujme citlivé aranžmá.

Společné album Malina Brothers a Katky García je zdánlivě roztříštěné – trampské písně, country, irské lidové, autorský folk, americká balada… Jenže ono to všechno spolu souvisí, všechno je to hudba, která nějakým způsobem odkazuje ke kořenům. A jednou z devíz tohoto alba je fakt, že Malina Brothers to všechno dokážou dobře propojit. Výsledkem sice není „album roku“, ale výborně zahraná a velmi sympatická deska. Díky Katčině účasti je to navíc ze všech tří alb Malina Brothers to nejpestřejší.

Vydavatel: Pepa Malina
Žánr: world music/folk/country/bluegrass
Celkový čas: 45:56