Slyšte, lidé! – Sólo pro saxofon 2024

Slyšte, lidé! – Sólo pro saxofon 2024

Pořad v souvislostech


Sólo pro saxofon 2024
Budeme vysílat

Sólo pro trubku 2024
Sólo pro trubku 2024
Ivan Hlas na cestě dekádami
Vysílali jsme


Střípky z židovské hudby 2024

Střípky z židovské hudby 2024

Sólo pro kytaru 2024
Audioarchiv

V týdeníku Slyšte, lidé! se zaměříme na hráče na saxofon. Představíme si hudebníky z různých zemí – ze Spojených států, Francie, Slovenska, Německa, Maďarska, Velké Británie i Česka. A uslyšíte také všechny čtyři nejběžnější typy saxofonu – sopránový, altový, tenorový i barytonový. Premiéra 9. března 2024.

Jako prvního si představíme libanonsko-francouzského saxofonistu Toufica Farroukha. Na albu Untamed Elegance jej doprovází komorní orchestr ve složení klavír, baskytara, bicí, smyčcové kvarteto, trubka, trombón, flétna a klarinet. V jednotlivých skladbách se pak objevují ještě hosté na kytaru, kontrabas, hoboj, lesní roh a na orientální perkuse. Album tvoří suita, která je poctou hudbě amerického jazzového trumpetisty Wyntona Marsalise, a původně vznikla pro jazzový kvartet a symfonický orchestr. Dílo, které mělo koncertní premiéru v roce 2018, se dočkalo přepracování pro menší soubor a na jaře 2023 vydání na CD.

Jako druhého budeme poslouchat německého hráče Mula Francela. Bude to z alba Living Is Easy, Mostly, které natočil v triu se dvěma svými krajany, kytaristou Paulem Morellem a kontrabasistou Svenem Fallerem. Zatímci Francel se v různých svých projektech často dotýká hudby Středomoří nebo střední Evropy, Morello je velkým fanouškem brazilské hudby. A právě hudbou Brazílie a dalších oblastí Latinské Ameriky je inspirováno album, z kterého si budeme hrát. To však není jediný z vlivů, které se na albu slévají. Vedle brazilských rytmů v jednotlivých skladbách uslyšíme ohlasy raného jazzu a taneční hudby počátku 20. století, německého gypsy jazzu nebo starého amerického blues.

Jako další se představí český saxofonista Ondřej Štveráček se svým Space Projectem. Skupinu dále tvoří hráč na klávesové nástroje Klaudius Kováč, basista Tomáš Baroš a bubeník David Hodek. Album Space Project Live obsahuje záznam z koncertu v pražském klubu U Malého Glena z března 2022. Základ alba tvoří čtyři rozsáhlejší kompozice Ondřeje Štveráčka a úprava skladby Herbieho Hancocka Maiden Voyage. Ondřej Štveráček se dlouho věnoval čistě akustickému jazzu. Právě v rámci Space Project však do jeho tvorby začaly v poslední době pronikat i různé elektronické efekty, vedle kontrabasu slyšíme i baskytaru a vedle akustického piana syntezátory.

Slovenský hudebník Erik Rothenstein se specializuje na barytonový saxofon. Narodil se v roce 1973, studoval nejprve hru na klarinet a později na konzervatoři v Bratislavě i hru na altový saxofon. Po absolvování konzervatoře odešel do Štýrského Hradce na hudební univerzitu, kde začal hrát na barytonový saxofon a flétnu a kde se také začal věnovat kompozici a aranžování. V pořadu si poslechneme ukázku z alba Schumann Resonance. Nejde o žádnou narážku na klasického skladatele Roberta Schumanna, ale o fyzikální jev pojmenovaný po německém vědci Winfriedu Ottovi Schumannovi. Schumannovy rezonance jsou zvýšené hodnoty v pozorovaném spektru velmi nízkých frekvencí elektromagnetického záření, zachytitelné na povrchu Země. Vznikají v atmosféře jako globální resonance elektromagnetického záření, způsobeného blesky. Album Erika Rothensteina je jazzové s prvky hudby Balkánu a španělské Andalusie. Jako hosté na něm účinkují například bulharský hráč na marimbu Kiril Stojanov nebo slovenské zpěvačky Ester Wiesnerová a Dominika Raši. Důležitým hostem je pak španělský flétnista Jorge Pardo.

Jako dalšího si představíme mladého londýnského saxofonistu George Winstona a jeho album Odysseus. Jedná se o nahrávku v duu s americkým jazzovým kytaristou Benem Monderem. Winstone má 28 let. V rodné Anglii absolvoval prestižní hudební školu, hrál v nejlepších klubech, ale zároveň ochutnal i odvrácenou stranu úspěchu, kdy živořil a kdy se načas ocitl bez domova. Poté, co se mu dostalo příznivé kritiky na jeho první minialbum v roce 2018, rozhodl se jít za svou vizí a v roce 2019 se přestěhoval do New Yorku, světové metropole nejen jazzové hudby. O generaci staršího kytaristu Mondera slyšel hrát v jednom klubu. Po koncertě za ním šel a požádal jej o hudební lekci. O měsíc později se sešli v Monderově bytě, společně si zahráli, a velmi rychle mezi nimi vzniklo přátelství. Odtud už byl jen krůček ke společnému albu, které je celé improvizované a nahrané pouze ve dvojici.

Český saxofonista Luboš Soukup studoval v Dánsku a po ukončení studia tam už zůstal a působí na tamní jazzové scéně. Na albu Levitas zúročil více než desetileté přátelství a hudební spolupráci s německým pianistou a svým bývalým spolužákem Christianem Pabstem. Jedná se o album nahrané pouze v duu a založené na intenzivním hudebním dialogu a společné improvizaci. Vedle jazzu oba hudebníci čerpají také z klasické a lidové hudby. Pabst sice pochází z Německa, ale nějakou dobu žil v Nizozemsku a momentálně pobývá v Itálii. Vydal řadu alb jak pod svým jménem, tak v roli doprovodného hudebníka. Luboš Soukup vedle svého Luboš Soukup Quartetu vede také Freetown Quartet. V minulosti byl členem skupin Points Septet nebo Inner Spaces, je členem volného sdružení skladatelů Pražská šestka a hraje také v big bandu Concept Art Orchestra.

Na albu The Long Bright Dark se sešli východoslovenský saxofonista Ján Kopčák a hudebník Pippo Corvino, vlastním jménem Filip Gavranović, který se narodil v Chorvatsku, do školy chodil v Černé Hoře a poté studoval, a i v současné době žije v Rakousku. Zatímco Kopčák na albu střídá tenorový a sopránový saxofon, jeho kolega, původně kytarista, zde hraje také na klavír, syntezátory a harfu. Kromě toho ještě další nástroje naprogramoval. Album obsahuje rozsáhlé skladby na pomezí klidného jazzu a meditativní, ambientní hudby. Rozhodně však nejde o průtokovou hudbu bez nápadu. Naopak, například kombinace harfy a tenorového saxofonu je velmi originální. Vedle skladeb natočených v duu album obsahuje i tři kompozice, které nahrál sám Corvino na kytarový syntezátor.

Album Enchantment natočil klarinetista a saxofonista Mihály Borbély z Maďarska se svou skupinou Polygon. Tu dále tvoří cimbalista Miklós Lukács a hráč na perkuse András Dés. Jsou to všechno zkušení maďarští hudebníci, vytíženi v mnoha dalších projektech, ve kterých se věnují lidové hudbě, jazzu, world music nebo soudobé vážné hudbě. První album společně nahráli v roce 2016 a tehdy si na ně přizvali ještě bulharského hráče na pastýřskou píšťalu zvanou kaval Theodosie Spasova. Druhé album skupiny Polygon vznikalo v lednu 2022 v Budapešti a vyšlo v červnu 2023.

Album The Room natočili brazilský hráč na sedmistrunnou kytaru Fabiano de Nascimento a americký hudebník Sam Gendel, který hraje na sopránový saxofon. Nascimento pochází z hudební rodiny z Ria de Janeira a na kytaru se začal učit ve věku 10 let. Gendel, hudební samouk, čerpá inspiraci z tvorby jazzových velikánů jako například Johna Coltranea, ale také z hudby Jižní Ameriky. Album The Room vzniklo během pouhých dvou dnů, a to v podzemním studiu Pacific Palisades, které se nachází mezi Santa Monica Mountains v Kalifornii a Tichým oceánem. Rytmicky a výrazově skladby vycházejí z latinskoamerické hudby. Sam Gendel pak hraje na saxofon takovým způsobem, že hra místy připomíná flétnu.

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!