Luboš Soukup Quartet + Lionel Loueke: Země (recenze CD)

Rozhovor s pianistou Najponkem
Rozhovor se skupinou Worship Central

Rozhovor se zpěvačkou Dášou Ubrovou

Rozhovor se skotskou skupinou Breabach

Rozhovor s křesťanským duem Nomads + Natives
17. července 2018 Recenze, Jazz Autor: Milan Tesař

Saxofonista Luboš Soukup si na své nejnovější album Země přizval beninského kytaristu Lionela Louekeho. Poslechněte si z archivu náš rozhovor s Lubošem a přečtěte si naši recenzi alba, které bylo nominováno na cenu Anděl.

„Lionel Loueke je podle mého názoru jeden z nejlepších sidemanů. Jeho fantastický rytmus dokáže pomoci kapele, aby hrála o několik třid lépe. Navíc má svůj osobitý zvuk a přístup a nebojí se experimentovat,“ říká český saxofonista Luboš Soukup, který se s kytaristou z afrického Beninu potkal na mistrovských jazzových kursech v Dánsku. Společné album vznikalo na začátku dubna 2017, pouhé dva dny po povedeném vystoupení totožné sestavy na festivalu JazzFestBrno. Už tam si bylo možné všimnout, že virtuóz Loueke skutečně zůstává v roli doprovodného hráče a nevystupuje do popředí víc, než je nutné. A tuto roli si pečlivě hlídá i na nahrávce.

Louekeho sóla možná nejsou na první poslech tak průrazná jako tóny Soukupova saxofonu, ale ve skutečnosti je pro celkový zvuk nahrávky určující právě kytaristův smysl pro rytmus a barva jeho nástroje, která se skvěle doplňuje s klavírem Christiana Pabsta. „Africkému“ (myšleno s nadsázkou) charakteru alba pak koresponduje i způsob, jakým Morten Hæsum hraje na bicí – například v úvodní skladbě Země nebo v orientální The Red Sea.

Třebaže je album instrumentální (Loueke v některých skladbách zpívá beze slov), booklet obsahuje texty, které jsou možným klíčem k chápání jednotlivých skladeb. Album lze však vnímat i jako souvislý příběh, který má jasné směřování od úvodní barevné Země (ostatně nejnovější Louekeho album se jmenuje Gaïa) k posledním dvěma skladbám, pro celek naprosto klíčovým. Smoke je vlastně sedmiminutová suita, v níž se Soukup i Loueke představí v několiak různých hráčských polohách. Závěrečná úprava lidové písně Na Bílé hoře, v níž se známá melodie poznenáhlu vynoří z mlhavé předehry, je pak nečekanou syntézou, která mezinárodní spolupráci zasazuje do prostředí střední Evropy a přitom dál zní světově.

Luboš Soukup se už na svých prvních albech předvedl jako autor – zvlášť na svůj tehdejší věk – výjimečných kvalit. Spoluprací s Lionelem Louekem už tak vysoko nastavenou laťku ještě lehce nadzdvihl.

Vydavatel: Animal Music
Žánr: jazz