Slyšte, lidé! – Mezinárodní hudební spolupráce

Na mezinárodní hudební spolupráce se zaměříme v týdeníku Slyšte, lidé! Uslyšíte například belgicko-slovenskou skupinu Mec Yek, která zpívá romské písně, dále skandinávsko-africkou kapelu Monoswezi, íránského hudebníka Ehsana Matooriho a jeho nové album s mnoha hosty, nazpívané v několika jazycích. Zastavíme se také u alba, které v Indii natáčel tuniský producent Ammar 808, nebo společné nahrávky italského houslisty Maura Duranteho a britského producenta Justina Adamse. Premiéra 13. listopadu 2021.
Společné album portugalské zpěvačky Liny a katalánského producenta Raüla Refreeho vyšlo v lednu 2020. V hitparádě World Music Charts Europe se stalo nejúspěšnějším titulem roku 2020, v létě 2021 dvojice vystoupila mimo jiné na festivalech Colour Meeting v Poličce a Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou a v říjnu pak duo hrálo také v programu světového hudebního veletrhu WOMEX v Portu. My jsme vám s dvojicí přinesli rozhovor letos v září – najdete jej na webu www.hudebnirozhovory.cz. Právě na albu Lina_Raül Refree vidíme, jak může takové mezinárodní spojení fungovat. Lina nazpívala klasické portugalské skladby žánru fado, které jsou spojené s určitým kánonem, například s doprovodem kytary. A „zahraniční“ producent Raül tyto skladby přearanžoval a vymyslel pro ně doprovod na nejrůznější klávesové nástroje.
Elektronickou taneční hudbu, garážový rock a zvuk nástrojů z arabského světa kombinuje mezinárodní skupina Al-Qasar. V sestavě má jak elektrické kytary s různými efekty, tak arabskou loutnu, zvanou úd. Rytmiku tvoří bicí souprava a egyptský buben darbuka, v písních slyšíme také turecký strunný nástroj saz a arabský dechový nástroj mizmár. Texty v arabském jazyce hovoří o zkušenostech uprchlíků, ale také o síle, vášni a dalších lidských vlastnostech. Skupina je relativně nová, vznikla v Paříži v roce 2017. Založil ji francouzský hudebník Thomas Bellier, velký fanoušek blízkovýchodního popu a rocku z 60. a 70. let, spolu s hráči z Blízkého východu a Spojených států.
Francouzský producent DJ Click je mimo jiné členem elektro-jazzové skupiny UHT°. Dlouhodobě se věnuje romské hudbě ve spolupráci s rumunskou zpěvačkou Ronou Hartner, spolupracuje s marockými hudebníky a na svém kontě má album remixů skladeb latinskoamerických a karibských autorů Go Tropikal! Remixoval skladby interpretů a kapel, jako jsou Manu Chao, Kapela ze Wsi Warszawa, Mahala Raï Banda a další. Na svém novém albu se spojil s izraelským hudebníkem Ittaiem Binnunem a společně se pokusili vykreslit současnou atmosféru ulic Jeruzaléma, kde zní klezmer, tradiční arabské nástroje i moderní elektronická hudba. Na albu jako host zpívá Einav Dahari, a to v hebrejštině, arabštině a ladinu.
James Yorkston hraje na klavír, kytaru, harmoniku a severskou nyckelharpu, Jon Thorne na kontrabas, kytaru a klavír a Suhail Yusuf Khan na indický smyčcový nástroj sarangi. Každý z nich vzešel z jiného kulturního prostředí. Yorkston je původně skotský folkový hudebník, Thorne má nejblíže k jazzu a Khan z Nového Dillí je představitelem severoindické klasické a súfijské hudby, příslušník rodiny, v níž se tato hudební tradice dědí již po osm generací. Trio funguje od roku 2016 a album Navarasa – Nine Emotions, které vyšlo v lednu 2020, je v jeho diskografii třetí. Název alba odkazuje k devíti emocím, s nimiž pracuje klasický indický tanec a umění. V celoročním žebříčku World Music Charts Europe za rok 2020 toto album skončilo na 24. místě.
Mauro Durante je houslista a kapelník přední jihoitalské skupiny Canzoniere Grecanico Salentino. Ta byla letos v létě dva měsíce na prvním místě hitparády World Music Charts Europe s albem Meridiana, které produkoval britský kytarista Justin Adams. Durante a Adams spolu tvoří také duo a právě jako duo vydali album Still Moving. „Album jsme nahráli jen za tři dny. Natáčeli jsme živě včetně zpěvu a výsledek je tedy skutečný odraz toho konkrétního okamžiku,“ vysvětluje Mauro Durante. Jeho spoluhráč, Justin Adams, je výrazná postava nejen britské hudební scény. Jako producent a kytarista se podílel na několika projektech zpěváka Roberta Planta a velmi zajímavý projekt JuJu měl se západoafrickým hudebníkem Juldehem Camarou.
Na konci října 2021 vyšlo album Taïsa belgicko-slovenské skupiny Mec Yek. Její historie se začala psát v 90. letech. Belgický hudebník Piet Maris se tehdy intenzivně zajímal o romskou hudbu a pravidelně jezdil do romských osad na Slovensko. Od tamních hudebníků se naučil tradiční romské písně a sám je potom hrál se svou belgickou skupinou Jaune Toujours. Ke skupině se později připojily dvě romské zpěvačky ze Slovenska, Káťa a Milka Pohlodkovy, a skupina v této podobě se přejmenovala na Mec Yek. Název nového alba Taïsa znamená „zítra“. Nahrávka obsahuje jednak nové úpravy lidových romských písní a dále skladby, které sestry Pohlodkovy kdysi dávno složily v Košicích společně se svými bratry. Z alba zní především romština, v menší míře ruština a ojediněle také holandština. Skupina čerpá mimo jiné z tradiční jihoitalské hudby, ze ska nebo blues, ale především si zakládá na tom, že hraje romskou hudbu bez houslí.
Páté album mezinárodní skupiny Monoswezi se jmenuje Shanu, což v jazyce Šonů z afrického Zimbabwe znamená právě číslovku pět. Název skupiny Monoswezi je složen z počátečních slabik čtyř států, z kterého pocházejí členové kapely – Mosambik, Norsko, Švédsko a právě Zimbawe. Skupina čerpá z hudby všech těchto zemí, konkrétně pak z tradiční hudby Mosambiku a Zimbabwe a ze severského jazzu. Vedle zimbabwského tradičního nástroje zvaného mbira hraje na novém albu výraznou roli například elektromechanický klávesový nástroj melotron. V textech se zpívá mimo jiné o boji za práva žen nebo o problematických vůdcích afrických národů.
Ehsan Matoori je íránský hudebník a skladatel žijící v New Yorku. Jeho nové album se jmenuje The Voices And Bridges a je postaveno na spolupráci hudebníků z různých zemí. Na albu se zpívá v několika jazycích – persky, španělsky, arabsky, anglicky, bengálsky, urdsky, kašmírsky, francouzsky a v neposlední řadě také turecky, přičemž texty pocházejí od významných básníků z jednotlivých zemí – od Shakespeara, Rúmího, Tákura, Borgese nebo z díla tureckého spisovatele a básníka Nâzima Hikmeta. Cílem alba je šířit mír mezi národy prostřednictvím hudby a poezie. Na veletrhu WOMEX v Portugalsku jsme s Ehsanem Matoorim natočili rozhovor, který plánujeme zařadit do programu v prosinci.
Ze září 2020 pochází zatím nejnovější vydaná nahrávka tuniského producenta, který si říká Ammar 808. Album se jmenuje Global Control/Invisible Invasion, autor se s ním v listopadu 2020 dostal na druhé místo žebříčku World Music Charts Europe a v celoročním pořadí za rok 2020 byl na 16. místě. Hudebník ze severní Afriky, který pracuje především s elektronickou hudbou, toto své album natáčel v jižní Indii. Inspiroval se staroindickými eposy a tamní tradiční hudbou a svými prostředky, tedy elektronikou, zdůraznil rytmiku a naléhavost indické hudby. Album vzniklo tak, že se Ammar přímo vypravil do indického Tamilnádu a tam nahrával – místní interprety, pouliční divadlo, ruch měst.
Na trase Afrika–Indie vzniklo i další album, avšak tentokrát bude africkou stranu zastupovat hudebník z Jižní Afriky, kytarista Guy Buttery. Ten se ve studiu sešel s hráčem na tabla Mohamedem Amjadem Khanem a s Mudassirem Khanem, který hraje na indický smyčcový nástroj sarangi. V listopadu 2021 je album One Morning In Gurgaon, vydané v září, na desátém místě žebříčku World Music Charts Europe.
Na závěr pořadu budeme poslouchat ukázku ze společného alba italské zpěvačky Marie Mazzotty a francouzské skupiny Pulcinella. Maria, mimochodem bývalá členka dnes už zmíněné skupiny Canzoniere Grecanico Salentino, k tomuto svému novému projektu říká: „Vznikl náhodou. Skupina Pulcinella pořádala festival a mohla si na něj pozvat nějakého hosta. Na základě nahrávek dostupných na internetu se dostali ke mně, pozvali si mě, a tak vznikla naše spolupráce. S nimi zpívám písně výhradně od nás z Apulie. Jsou to jazzoví hudebníci, které však velmi zajímá také lidová hudba. Mají naposlouchané staré nahrávky s nejstaršími zpěváky, zajímají se o význam i původní funkce jednotlivých písní. Přistupují k tomuto repertoáru s úctou, ale zároveň se nebojí jej přetvářet a posouvat dál.“ Album se jmenuje Grifone.