Together: Přes kamení (recenze CD)

Tara Fuki a album Motyle
S Vojtou Nýdlem o albu Dítě z větru

S Vojtou Nýdlem o albu Dítě z větru

S Tomášem Liškou o albu Hope

Rozhovor s písničkářem Montym
3. května 2021 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Together, „rocková skupina s posílenou houslovou složkou“, vystoupila v roce 2019 na Welcome scéně Hradeckého slunovratu. Dnes se ke kapele vracím s připomínkou jejího tehdejšího alba, které by nemělo zapadnout. Poslechněte si také z archivu náš rozhovor s členy kapely Kristýnou Vitoušovou a Pavlem Trefilem.

To nejzajímavější v hudbě se dnes děje v žánrech označovaných jako „menšinové“ – v jazzu, world music, elektronice nebo fúzích folku takřka s čímkoli. O to větším uměním je nabídnout něco opravdu nového, neokoukaného v mainstreamu, tedy v popu nebo rocku.  Skupině Together a jejímu albu s dostatečně rockovým názvem Přes kamení se to podařilo díky nevšednímu složení kapely.

V době, kdy lze ve studiu pomocí techniky „vykouzlit“ celý symfonický orchestr, se může zdát jako zbytečné pracovat v rockové kapele s celou skupinou houslistů. Skupinová fotografie v bookletu alba nabízí pohled na devět usměvavých lidí, z nichž velká část při koncertech skutečně drží v ruce smyčec. A přitom hudba, kterou Together hrají, není ani sladká, ani symfonická, dokonce ani country či bluegrassová. Je to opravdu poctivý bigbít s hutnou rytmikou, výraznými basovými linkami a s „rockovými“ texty, tedy takovými, které stojí na výrazných sloganech, ale nebojí se ani složitějších vět.

Poetika skupina Together je vůbec zajímavá. Žádné intelektuálské básně, ale rozhodně také ne veršovánky hodné tancovačkové kapely. Zpěvačka Kristýna Vitoušová samozřejmě píše o vztazích, ale nejen o nich. Jednotlivými texty prosvítá přírodní lyrika i záblesky vlastenectví. Její verše při pouhém čtení mohou vyznít lehce kostrbatě („Tam v saku omšelém / já budu stát / Budu ti z dálky kývat / a nebudu se smát / Rozeštvu i stíny zvířat / proč ne?“), ale ve spojení s hudbou umocněnou miniorchestrem houslí to většinou zní velmi dobře. Jako refrén může zafungovat i jedno opakující se slovo („Nepřestávám“), jinde se posluchač musí podstaty sdělení dobrat při pozornějším poslechu. Ale aranže a práce s dynamikou všechno umocňují a staví kapelu Together výrazně nad průměr tuzemské rockové produkce.

Žánr: rock
Celkový čas: 47:34

John Hinshelwood zpívá Emily Dickinsonovou