Oboroh: Když věčnost navštívila čas (recenze CD)

31. prosince 2019 Recenze, Vánoce, Folk Autor: Milan Tesař

Skupina Oboroh vydala po albech písní pašijových, adventních a velikonočních a svatodušních také CD s vánočními písněmi. Jmenuje se Když věčnost navštívila čas. Přečtěte si naši recenzi a k tomu z archivu poslechněte rozhovor se skupinou Oboroh, který jsme vysílali na Hod Boží vánoční 2019.

Skupina Oboroh završila albem vánočních písní cyklus nahrávek k jednotlivým liturgickým dobám. Stejně jako na třech předchozích CD se jedná o směs autorských skladeb, zhudebněné poezie a písní ze starých zpěvníků.

Zatímco adventních, pašijových nebo velikonočních hudebních alb vychází jako pověstného šafránu, vánočních kolekcí je na trhu výrazná nadprodukce. O to je náročnější vánoční album sestavit, nechce-li kapela pouze přehrát nejznámější koledy nebo se bořit ve svátečním kýči. Oborohu se povedlo zpracovat vánoční téma citlivě, originálně a s několika překvapivými momenty.

Vánoce pro kapelníka Slávka Klecandra a jeho spoluhráče nejsou jen pověstným „časem radosti, veselosti“, i když i úpravu staré koledy s tímto názvem na albu najdeme. K vánočnímu poselství zde patří i vyfabulovaný příběh malého arabského chlapce Aliho, který se ve válečné zóně někde v Sýrii („Obloha hořela a domy padaly / ozvěny výstřelů štěkaly z povzdálí“) potkává s Ježíšem. V jiných textech alba představují Vánoce mystický moment, kdy se v roli chudého pastýře „v údivu ptáme: Kdo jsi ty a kdo já jsem?“ nebo kdy jsme – v titulním textu Petra Střešňáka – „zase spolu, mrtví i živí“. Vánoce jsou záhadnou nocí, v níž „modlí se les a pole, louky, sady“. Vánoce jsou okamžikem, kdy „myšlenky pošlu za vrcholky hor, ať v klidu zmizí kamsi za obzor“.

I když je Oboroh rocková skupina, kontemplativní ráz některých písní vkusně podtrhují hosté s melodickými nástroji: Jan Zemen z Prague Cello Quartetu na violoncello a další hudebníci s flétnami, houslemi, violou, hobojem nebo fagotem. Rocková rytmika se naopak dostane výrazněji ke slovu ve zpracování latinských koled Danielis prophetia a Collaudemus Christum Regem. Za pozornost stojí také jednoduchá a přitom vkusná úprava písně Čas radosti veselosti s kytarou, baskytarou a dvěma mužskými hlasy.

Skupina Oboroh vánoční téma předznamenala už před dvaceti lety na albu Marah ve zhudebněné básni anglického mystika Roberta Southwella Hořící dítě a v autorské písni Advent. V roce 2014 pak vzniklo celé adventní album Znovu poprvé, na které nyní novinka s krásným názvem Když věčnost navštívila čas navázala. Vánoční album Oborohu stojí za poslech, protože vedle radosti a veselosti nabízí i ztišení a zamyšlení nad tím, jak betlémské poselství může oslovit dnešního člověka. Přitom Boží narození není pro Klecandra izolovanou událostí. „Věčnost v Betlémě otvírá Bránu, jíž vchází Spása,“ zpívá se na albu na prastarou melodii Johanna Sebastiana Bacha.

Rok vydání: 2019
Celkový čas: 36:41