Naïssam Jalal: Jazz jsem začala poslouchat v Mali

Naïssam Jalal: Jazz jsem začala poslouchat v Mali
18. prosince 2021 Jazz, Aktuality, World music Autor: Milan Tesař

Naïssam Jalal je francouzská flétnistka se syrskými kořeny. Studovala klasickou a arabskou hudbu, hraje jazz, má zkušenosti také s funkem a hip-hopem. V rozhovoru, který jsme s ní natočili na světovém hudebním veletrhu WOMEX, si představujeme její dvojalbum Un autre monde. Na něm Naïssam Jalal hraje jednak se svým jazzovým kvintetem, jednak s doprovodem Národního bretaňského orchestru. Premiéra v pondělí 20. prosince 2021.

Naïssam Jalal je jako hudebnice rozkročená mezi několika žánry. Důležitá je nejen její dvojí – francouzská a arabská – identita, ale také její klasické hudební vzdělání, jazzové cítění a pozitivní vztah k hip-hopu a funku. Narodila se na předměstí Paříže v umělecké rodině – oba její rodiče se zabývají výtvarným uměním a ve volném čase zpívají. K hudbě tím pádem vedli i svou dceru, kterou zapsali nejprve do hudební mateřské školy a později také na konzervatoř. Ve svých 18 letech Naïssam odjela do Sýrie, země svých předků, aby v Damašku studovala hru na blízkovýchodní tradiční flétnu zvanou ney. V Sýrii však kvůli tamnímu režimu pobyla jen krátce a další tři roky strávila studiem hudby v Egyptě. Poté se vrátila do Francie a po období, kdy především doprovázela jiné interprety, založila v roce 2011 svou vlastní kapelu. Tu na druhém disku aktuálního dvojalba doprovází navíc Národní bretaňský orchestr. 

V rozhovoru vypráví mimo jiné o tom, že původně vůbec neměla ráda jazz. O změně svého postoje k tomu žánru říká: „Hrála jsem ale ve funkové kapele a v rámci jedné kulturní výměny jsme měli možnost hrát v Bamaku v Mali. Tam se nám stalo, že kvůli určitým organizačním problémům – nemohli jsme hned odcestovat a nepočítalo se pro nás s žádným ubytováním – jsme museli spát na střeše. A právě tehdy mi jeden kamarád řekl: „Vím, že nemáš ráda jazz, ale zkus si poslechnout tohle…“ Stále mám ten obraz před sebou: Ležím na střeše malé budovy na tržišti. Kolem spí trhovci ve svých stáncích, svítí modrá světla a já poslouchám album Olé od Johna Coltranea. A to byla moje brána do světa jazzu. Dlouho jsem si myslela, že Olé je Coltraneova původní skladba, ale ve skutečnosti je to tradiční flamencová melodie. Je tedy vtipné, že do světa jazzu mě uvedla modální hudba inspirovaná flamenkem, které samo vychází mimo jiné z arabské a také z romské hudby.“

Album Un autre monde natočila flétnistka se svým kvintetem, který funguje už deset let. V době, kdy pro něj chtěla psát nový repertoár, dostala nabídku napsal hudbu pro symfonický orchestr. Nové skladby tedy psala souběžně ve dvou verzích a na dvojalbu některé skladby představuje v obou variantách.

Vedle svého aktuálního kvintetu, se kterým nahrála i dvojalbum Un autre monde, působí Naïssam Jalal v několika dalších kapelách. Quest of the Invisible je trio s pianistou a kontrabasistou, zaměřené na velmi spirituální hudbu. Skupina Al Akhareen hraje hip-hop, jazz a groove a působí v ní palestinský rapper. Kromě toho založila Jalal ještě nové kvarteto Healing Rituals, které navazuje na její pravidelné vystupování v duu s violoncellistou pro pacienty v nemocnicích.