Slyšte, lidé! – Francouzské vydavatelství Buda Musique

Slyšte, lidé! – Francouzské vydavatelství Buda Musique

Pořad v souvislostech


Novinky francouzského vydavatelství Buda Musique
Budeme vysílat

Hudební výlet do Portugalska 2020
Hudební výlet do Pobaltí
Hudební výlet do Pobaltí
Vysílali jsme


Hudební výlet do Portugalska 2020

Hudební výlet do Afriky 2021/3

Hudební výlet do Afriky 2021/3
Audioarchiv
24. října 2021 World music, Aktuality Autor: Milan Tesař

Buda Musique je hudební vydavatelství, které vzniklo v Paříži v roce 1987. Zaměřuje se na tradiční hudbu z celého světa a také na moderní hudbu, která z lidové hudby čerpá. Má samostatné ediční řady, které mapují hudbu Etiopie, Tanzanie a Keni, věnuje se hudbě z Francie i jejích bývalých kolonií, ale vydává také umělce z Argentiny, Rumunska nebo Jižní Afriky. Některé z aktuálních titulů tohoto vydavatelství jsme si představili v rámci týdeníku Slyšte, lidé! 9. října 2021. Poslechněte si pořad z archivu.

Francouzská skupina Speed Caravan v čele s alžírským hudebníkem Mehdim Haddabem, hráčem na elektrickou loutnu, propojuje prvky rockové, elektronické a arabské hudby. Na svém novém albu kapela pracovala s alžírským zpěvákem Hamdim Benanim, který se však bohužel vydání nahrávky nedožil. Zemřel v září 2020 ve věku 77 let na následky onemocnění covid-19. Album Nuba Nova, které vychází právě dnes, je tak věnováno Benaniho památce. Hudebně představuje moderní podobu hudebního stylu núbah, rozšířeného v zemích severní Afriky a vycházejícího mimo jiné z hudby někdejší maurské Andalusie a také z huby sefardských židů.

Pod názvem Zanzibara vychází u vydavatelství Buda Musique série nahrávek, které mapují hudební scénu východoafrického pobřeží a přilehlých ostrovů od 20. let minulého století do současnosti. Konkrétně se jedná o nahrávky z Keni, kontinentální Tanzanie, ostrova Zanzibar a souostroví Komory. Loni vyšlo už desáté album z této řady, které se věnuje populární hudbě v Mombase na jihu Keni a v Tanze na severu Tanzanie v 70. a 80. letech minulého století.

Na ostrově Réunion vznikl hudební styl maloya, jehož původci byli afričtí a madagaskarští otroci a také indičtí pracovníci. Maloya stojí na zpěvu doprovázeném především rytmickými nástroji, čímž se liší od jiného žánru typického pro tuto oblast, ségy, ke které patří i nástroje melodické a harmonické. Maloya bývá pro svůj charakter přirovnávána k americkému blues. Velkou postavou tohoto stylu je Danyel Waro, který zpívá v kreolštině a v roce 2020 vydal album Tinn Tout.

Korsická skupina L’Alba se inspiruje jednak vokální tradicí Korsiky, jednak folkem, jazzem, případně lidovou hudbu severní Afriky, Itálie nebo pevninské Francie. V hitparádě World Music Charts Europe byla skupina L’Alba v srpnu 2021 na druhém místě.

Madagaskarsko-francouzské duo Tao Ravao & Vincent Bucher se na svém novém albu Piment bleu inspiruje blues, hudbou karibskou i africkou. Tao Ravao se sice narodil v roce 1956 na Madagaskaru, ale po otci je Francouz a ve svých 12 letech se také do Francie přestěhoval. Procestoval Evropu s kytarou a poté, co se seznámil s americkým bluesmanem Homesick Jamesem, působil po jeho boku a po boku dalších bluesových muzikantů ve Spojených státech. Na konci 80. let se vrátil na Madagaskar, kde založil trio, které se věnovalo tamní tradiční hudbě. Kromě toho spolupracoval také s mnoha africkými muzikanty. Jeho současný spoluhráč Vincent Bucher hraje od svých 16 let blues na foukací harmoniku. I on působil nějakou dobu po boku slavného amerického hudebníka, a sice bluesmana, který si říká Sugar Blue. Přes blues se Bucher dostal k africké hudbě a v současné době spolupracuje například s velkou legendou západoafrické hudby, kytaristou Boubacarem Traorém. A samozřejmě také s madagaskarským hudebníkem Tao Ravaem. 

Novinkou z produkce vydavatelství Buda Musique je titul Boula zpěváka z Haiti Bongy Jeana-Baptista. Ten stál u zrodu několika významných haitských skupin, v 90. letech se pak usadil ve Spojených státech a spolupracoval s řadou tamních hudebníků včetně například Petera Yarrowa ze skupiny Peter, Paul & Mary nebo další muzikanta narozeného na Haiti, Wyclefa Jeana. V New Yorku předskakoval také Rolling Stones na jejich turné Voodoo Lounge. Bongovo nové album vychází z hudební a duchovní tradice jeho rodného ostrova. Čerpá z lidových rytmů a melodií i z tradičních příběhů, stejně jako ze zpěvákových osobních zkušeností.

Rumunské duo Balkan Taksim se v hitparádě World Music Charts Europe s albem Disko Telegraf objevilo v létě 2021. V červenci se dostalo na desáté místo. Dvojici tvoří Saşa-Liviu Stoianovici a Alin Zăbrăuţeanu. První z nich zpívá a hraje na dudy, elektrický saz, tanbur, rumunskou kobzu, bosenský nástroj šargija, theremin a syntezátory, druhý z nich pak také na syntezátory, na basu, programuje a pouští samply. Už tento výčet velmi tradičních a velmi moderních nástrojů mnohé napovídá. Duo se inspiruje tradiční hudbou Rumunska a slovanských oblastí Balkánu a rozhodně to nedělá povrchně. Základ nahrávky totiž často tvoří skutečný zpěv starých zpěváků a hudba původních instrumentalistů z balkánského venkova, na které pánové teprve vrství svou hudbu.

V březnu 2020 vyšlo u Buda Musique album Oasis, které natočil argentinský klarinetista, zpěvák a skladatel Melingo. Škála žánrů, které během své kariéry od konce 70. let obsáhl, je úctyhodná. Věnoval se popu, rocku, reggae, klasické hudbě, lidové hudbě i tangu. Jeho nejnovější album je završením trilogie, na které se Melingo snaží dopátrat kořenů tanga v souvislosti se svou vlastní rodinnou historií.

BCUC je skupina z Jihoafrické republiky, přičemž pohled jejích členů na situaci v této zemi vyjadřuje citát: „Chceme změnit dojem, že se Jižní Afrika točí okolo Nelsona Mandely. Jako vždy říkáme: Nelson Mandela nestvořil Jižní Afriku, ale on byl jí vytvořen. Je lehké použít hudbu jako zbraň, abyste rozzlobili lidi, abyste je vzbouřili. Ale to my nechceme.“ Skupina čerpá z afrických rituálů i z amerického blues.