Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Asie 2024

Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Asie 2024

Pořad v souvislostech


Hudební výlet do Asie 2024
Budeme vysílat

Sólo pro trubku 2024
Sólo pro trubku 2024
Ivan Hlas na cestě dekádami
Vysílali jsme


Střípky z židovské hudby 2024

Střípky z židovské hudby 2024

Sólo pro kytaru 2024
Audioarchiv
17. března 2024 World music, Aktuality, Jazz Autor: Milan Tesař

V týdeníku Slyšte, lidé! vás tentokrát zveme na hudební výlet do střední, jižní a východní Asie. Uslyšíte tchajwanskou hudebnici s tradičním strunným nástrojem pchi-pcha, fakírského zpěváka ze Západního Bengálska, vietnamského hráče, který ovládá klavír a citeru đan tranh, dále například japonskou sváteční hudbu nebo společnou nahrávku jedné čínské a jedné polské hudebnice. Premiéra 23. března 2024.

Putování zahájíme v indickém státě Západní Bengálsko, jehož hudbě jsme v minulých letech věnovali některé samostatné pořady. Západní Bengálsko s hlavním městem Kalkatou má 89 000 km2 – je tedy o něco málo větší než naše republika –, ale je mnohem hustěji osídlené. Na zmíněné ploše totiž žije neuvěřitelných 90 milionů obyvatel. My budeme poslouchat píseň z repertoáru takzvaných baulů, což jsou potulní muzikanti, kteří provozují mystickou hudbu. V roce 2008 byla jejich hudba zapsána na seznam nehmotného dědictví UNESCO. Baulští fakíři zastávají filosofii zaměřenou na hledání božského v lidském a na odmítání rozdělení společnosti podle kast nebo vyznání. Z alba Paarer Kandari nám bude zpívat Amirul Fakir

V další ukázce se zaměříme na hudební styl bhawaiya, což jsou písně o venkovském životě, práci a každodennosti na severozápadě Bengálska. Konkrétně v okresech Alipurduar, Coochbehar a Jalpaiguri působí na 4000 umělců tohoto žánru. Písně bhawaiya čerpají inspiraci například z lidových pohádek a pověstí o jezdcích na slonech a pastevcích buvolů, ale zabývají se i nadčasovými tématy typickými pro lidovou hudbu, jako je láska, touha nebo nevěra. Jednu takovou píseň o dívce a její lásce a touze si poslechneme. Zazpívá nám ji Rikta Barman

Pod názvem Japanese Celebration Melodies vyšlo album japonských obřadních písní, na kterém účinkují tři hudebníci. Junnosuke Uehara hraje na třístrunnou loutnu šamisen, Washu Yoneya na tradiční flétnu šinobue a Kisaburo Umeya na perkuse. Většina skladeb na albu souvisí s oslavou japonského Nového roku, nazvanou Šogacu, případně s jiným s mnoha dodnes živých japonských slavností a obřadů. Často jde o taneční skladby, protože hudba a tanec hrají při japonských oslavách důležitou roli. Melodie, které na albu najdeme, jsou většinou staré několik století.

Jako dalšího budeme poslouchat japonského klávesistu Ryuichiho Sakamota z alba Ongaku Zukan, které vyšlo v Japonsku v roce 1984 a nyní vychází na celém světě v reedici. Sakamoto se v první polovině 80. let stal mezinárodně uznávanou hvězdou, a to především ve spolupráci se skupinou Yellow Magic Orchestra. Tu ovšem v roce 1983 rozpustil a začal s použitím tehdy moderních zvukových technologií nahrávat nové album. Na něm propojil asijský elektronický pop, futuristický ambient, jazz, funk, techno a reggae. Ryuichi Sakamoto zemřel na rakovinu v březnu 2023.

Yukihiro Atsumi je japonský kytarista s bohatou hudební kariérou, během níž spolupracoval s různými umělci v Japonsku i mimo ně, a to včetně například hip-hopových interpretů. V rámci svého projektu Hogaku 2.0 se rozhodl propojit japonskou klasickou hudbu s hudbou moderní, a to právě prostřednictvím hry na kytaru.

Na albu Silk Amber se sešly dvě hudebnice, Polka Maria Pomianowska a Číňanka Mingjie Yu. Jejich nahrávka ukazuje, jak to mohlo vypadat, když se před 800 lety díky takzvané Hedvábné stezce potkali potulní hudebníci z Číny s polskými trubadúry. Na albu se tím pádem spojují nástroje z obou zemí – polská suka, což jsou lidové housle, které se při hře drží vertikálně jako například violoncello, a vedle toho čínská citera ku-čeng. Čínská hudebnice Mingjie Yu mimochodem žije v Polsku a studuje polskou lidovou hudbu.

V říjnu 2023 vyšlo album Nowruz, pojmenované podle perského novoročního svátku. Čerpá inspiraci v různých hudebních tradicích Blízkého východu, střední Asie a Číny. Album nahrála mezinárodní skupina Aga Khan Master Musicians, která sídlí ve Švýcarsku, ale její členové pocházejí ze zmíněných oblastí. Hlavním tématem alba je sice Nový rok, ale nikoli v původním slova smyslu, ale spíše symbolicky jako doba kulturního obrození a vzniku něčeho nového. Muzikanti s různorodou zkušeností se sešli v nahrávacím studiu ve Švýcarsku a nahráli album, na které každý z nich přispěl svým uměním a svými znalostmi. Aranžmá vznikalo kolektivně a velkou roli při tvorbě alba hrála společná improvizace.

Reverberating Sounds of the Pipa je název alba, které vydala tchajwanská hudebnice Yun-Han Su. V osmi sólových sklabách představuje zvuk čínského strunného nástroje pchi-pcha, který je podobný loutně a na území dnešní Číny se na něj hraje už 2000 let. Název nástroje má vyjadřovat pohyb prstů po strunách – slabika „pchi“ označuje pohyb dolů, slabika „pcha“ pak pohyb nahoru. Nástroj se používá v komorních i v moderních symfonických orchestrech, ale nachází uplatnění také jako sólový nástroj.

Musafir je skupina hudebníků, kteří pocházejí ze státu Rádžasthán na západě Indie. Skupinu založil v roce 1995 Hammed Khan, hráč na tabla. V jejich hudbě se prolínají komplexní rytmy, severoindické rágy, zpěv qawwali a prvky romské hudby.

Naděje, starosti, samotu i touhy v okamžicích, které označuje jako „nejtěžší dobu na světě“. To vše vložil vietnamský hudebník Tri Nguyen do svého nového alba Duos – Alone. V době, kdy na něm pracoval, se totiž vyrovnával se smrtí své matky. A zatímco vážně odhaluje svou bolest, vyjadřuje zároveň vděčnost, porozumění a ocenění všeho, co mu matka mohla dát. Tri Nguyen své album komponoval v Paříži během lockdownu za epidemie covidu v roce 2020. V každé skladbě hraje na dva nástroje – na klavír a na citeru đan-tranh. Part každého nástroje komponoval zvlášť podle své představy, a potom vše spojil v nahrávacím studiu. Tri Nguyen se narodil na jihu Vietnamu a od pěti let studoval hru na klavír u učitelů vzdělaných ve Francii. V současné době je jediným koncertním hudebníkem na světě, který mistrovsky ovládá jak klavír, tak právě vietnamský tradiční nástroj đan-tranh.

Na závěr pořadu se ještě jednou vrátíme tam, kde jsme začali, do Západního Bengálska v Indii. Opět půjde o nahrávku stylu bhawaiya, píseň Tor bade kande, kterou nám zazpívá Pradyut Roy

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!