Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Afriky 2024

Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Afriky 2024

Pořad v souvislostech


Hudební výlet do Afriky 2024
Budeme vysílat

Hudební tváře Erika Rothensteina
Hudební výlet do Francie 2025
Hudební výlet do Francie 2025
Vysílali jsme


Hudební tváře Erika Rothensteina

Hudební výlet do Skotska 2025

Hudební výlet do Skotska 2025
Audioarchiv

Po půl roce vás v pořadu Slyšte, lidé! zveme na hudební výlet do Afriky. Představíme si nová alba afrických hudebníků a kapel. Navštívííme Maroko, Egypt, Senegal, Nigérii, Burkinu Faso, Kapverdy nebo ostrov Réunion. Věnovat se budeme také zajímavým mezinárodním spolupracím. Premiéra pořadu – 22. června 2024.

Zpěvačka Aziza Brahim, která má kořeny na Západní Sahaře, vydala v roce 2024 nové album Mawja. Sama se narodila v uprchlickém táboře na území dnešního Alžírska a hudbu studovala na Kubě díky stipendiu, které obdržela ve svých 11 letech. Zpěvačka ve své tvorbě vychází ze severoafrické a španělské hudby a z blues a natočila je ve spolupráci s producentem a svým dlouhodobým spolupracovníkem Guillemem Aguilarem. Hlavním poselstvím alba je sen o ukončení bojů a o nezávislosti okupované Západní Sahary. Písně Azizy Brahim však nejsou věnované pouze jejím krajanům. Ostatně v rozhovoru pro naše rádio před pěti lety zpěvačka řekla: „Cítím potřebu hovořit ke všem strádajícím na celém světě. Ráda bych ve svých písních vyzpívala jejich bolest a ukázala světu, co tito lidé cítí. Zároveň chci upozornit na to, že moje vlast je stále okupovaná a že mí krajané strádají.“

Avalanche Kaito je společný hudební projekt Kaita Winseho, zpěváka a flétnisty z africké Burkiny Faso, a bruselského punkového dua, které tvoří kytarista Nico Gitto a bubeník a producent francouzského původu Benjamin Chaval. Dva roky po svém prvním albu kapela v dubnu 2024 vydala novinku nazvanou Talitakum. Toto slovo, které známe i z Nového zákona, znamená výzvu, aby se mrtví probudili k životu. Album na pozadí hudebních experimentů rozvíjí otázky komunikace a účinnosti našich slov. V písních se tak propojuje velmi energická hudba s duchovním sdělením. Hudební rozptyl tria sahá od africké tradice až po prvky metalu.

Nigerijský umělec Atanda se inspiruje legendami africké hudby, jako byli Fela Kuti nebo King Sunny Ade, vsází na kombinaci výrazného sólového hlasu a jemu odpovídajících sborů, zpívá v angličtině a jorubštině, kritizuje politický systém a zároveň chválí to, co považuje na africkém lidu za dobré. Jeho album Omoníle, Son of the Soil je konceptuální nahrávka, zaměřená na probuzení mladých i starších Afričanů v diaspoře, kteří mohou být hrdi na svou kulturu a dědictví. Hudebně je album zakořeněné v afrobeatu, afrojazzu, blues i africké lidové hudbě. Atanda se na albu představuje jako zpěvák, kytarista, houslista, aranžér a kapelník.

Zpěvačka Lucibela se narodila v roce 1986 na ostrově São Nicolau na souostroví Kapverdy. Zpívání bylo od dětství její vášní, na střední škole se pak stala členkou místní kapely Mindel Som. Ve svých 26 letech se přestěhovala do města Praia, kapverdské metropole, kde začala mimo jiné spolupracovat s kytaristou Kaku Alvesem, který předtím 15 let doprovázel největší hvězdou kapverdské hudby, Cesarii Evoru. Právě k ní začali Lucibelu přirovnávat novináři poté, co v roce 2016 poprvé hrála v Lisabonu. Lucibela si však chce jít vlastní cestou, i když vychází z tradičních kapverdských stylů, jako jsou morna nebo coladera. Album s názvem Amdjer Lucibela nahrála v roce 2022. 

Asmaa Hamzaoui z Maroka je dcera významného marockého hudebníka Maâlema Rachida Hamzaouiho. Sama Asmâa se už jako malá učila hrát na tradiční drnkací nástroj, třístrunnou loutnu guembri. I když v původní tradici hudby gnawa ženy nesměly veřejně vystupovat při slavnostních příležitostech a nástroje se neměly ani dotknout, Asmâa Hamzaoui tato pravidla porušuje. S úspěchem vystupuje s tradičními melodiemi, které však naplňuje novým obsahem. Stojí v čele dívčí skupiny Bnat Timbouktou a zpívá o tématech, jako je odloučení, utrpení nebo vzpomínky migrantů na rodnou africkou zemi. Její nové album se jmenuje L’Bnat

Ostrov Réunion je sice jedním z departementů Francie, avšak z geografického hlediska patří k Africe. Z tohoto ostrova v Indickém oceánu pochází zpěvačka Christine Salem, která kombinuje tamní tradiční hudbu maloya s moderními prvky. Na albu Mon rési spojila síly s francouzským producentem DJ Clickem, který dlouhodobě spolupracuje s umělci celého světa, zvláště pak s těmi, kteří se věnují lidové hudbě. Natáčel alba s romskými zpěváky, s jihoamerickými indiány, s interprety latinskoamerické hudby, s hudebníky z Izraele nebo se zpěvačkami z Polska, Litvy a Ukrajiny.

Jednou z regionálních hudebních velmocí v Africe je Ghana, domovina hudebního stylu zvaného highlife. Ten má kořeny na přelomu 19. a 20. století a byl silně ovlivněn evropskou dechovou hudbou, karibskou hudbou calypso a tradiční hudbu západní Afriky. Texty těchto písní často reflektují sociální a politickou situaci, vyprávějí příběhy nebo prostě jen oslavují život. Zpívají se jak v různých afrických jazycích, tak v angličtině. Highlife je hudba, která se dnes v Africe běžně používá při svatbách, různých oslavách i při politických shromážděních. Konkrétně Ghana byla pak ještě v 60. a 70. letech po hudební stránce jednou z nejbohatších afrických zemí. V každém malém baru hrála živá kapela. Dnes na tuto tradici navazuje mimo jiné skupina Santrofi, osmičlenná sestava, která má ve svém středu hráče na trombón, kytaru, bicí, klávesy a západoafrický buben tama. Její aktuální album se jmenuje Deep Into Highlife

Atse Tewodros Project je etiopsko-italská skupina s devíti členy. Vedle akustického a elektrického piana, baskytary a bicích má v sestavě tradiční etiopské nástroje – flétnu washint, jednostrunný smyčcový nástroj masinko, lyru krar a etiopskou soupravu bicích nástrojů. Vedoucí skupiny Gabriella Ghermandi se narodila v Addis Abebě italskému otci a etiopské matce a v Etiopii také vyrůstala. Druhým zpěvákem v kapele je Misikir Mindaye Baranche, odborník na tradiční hudbu regionů Gofa a Gamo v jižní Etiopii. Na klavír v kapele hraje Ital Fabrizio Puglisi, který spolupracoval například s Johnem Zornem. Bohaté zkušenosti má za sebou také baskytaristka Camilla Missio. Skupina nedávno vydala nové album Maqeda. 

Ve Francii žijící Egypťan Tarek Abdallah hraje na orientální loutnu, která se od svých západních příbuzných liší tím, že nemá pražce a hráč se může svobodně pohybovat v jemných intervalech typických pro hudbu Východu. S Abdallahem vystupuje o generaci starší mistr hry na tamburínu riqq Adel Shams El-Din. Ten byl členem světoznámého syrského souboru Ensemble Al-Kindi, spolupracoval s Jeanem-Michelem Jarrem a suverénně ovládá rytmické struktury arabské hudby, jazzu i flamenca. Podobně všestranný je i Abdallah, jehož loutna umožňuje hrát jak arabské čtvrttóny, tak postupy typické pro blues. Domovským žánrem obou hudebníků jsou instrumentální suity, v andaluské hudbě označované jako nouba, v Egyptě známé jako wasla. Zlatá éra tohoto umění trvala od posledních dekád 19. století až do druhé světové války, a hráči je rozvíjejí do zcela současné podoby. I když kombinace tamburíny a arabské loutny je v oblasti Blízkého východu častá, hudba této dvojice se vymyká jakékoli rutině. Nové album Ousoul vyšlo u příležitosti deseti let spolupráce obou hudebníků.

Dobet Gnahoré je zpěvačka, bubenice a tanečnice ze západoafrického Pobřeží slonoviny, držitelka ceny Grammy. Zpívá v několika afrických jazycích a ve francouzštině a čerpá z tradiční hudby nejen své rodné země, ale i dalších afrických států – Ghany, Kamerunu nebo Toga. Své nové album Zouzou zpěvačka vydá zhruba týden po premiéře tohoto pořadu. Album kombinuje africké rytmy s moderními prvky a je věnováno mladé generaci Afriky. Produkoval je Dr. Want, jeden z nejžádanějších producentů v Abidjanu. Zouzou – název znamená „Anděl“ – je zpěvaččino sedmé studiové album. Zpěvačka zároveň s jeho vydáním otevírá ve své zemi sirotčinec, který sama financuje. 

Zpěvačka Nancy Vieira se narodila v Guinei-Bissau a dětství už trávila na Kapverdách. Čerpá z hudby a kultury Kapverd, Portugalska, Brazílie a dalších zemí. Její nové album se jmenuje Gente, nahrávalo se v Lisabonu a vzniklo jako spojení především kapverdských hudebníků s portugalskými producenty.

Duo Eve Crazy & Mar Yo, společný projekt senegalské rapperky a finské hudebnice a zpěvačky. Album New Stories vyšlo v květnu 2024. Dvojice kombinuje senegalský rap, ugrofinskou lidovou estetiku a melodický svět finského strunného nástroje kantele. Duo vzniklo v lednu 2021 v senegalském Dakaru. Jeho hudba v sobě spojuje dva kontinenty, kulturu a společnost, městskou a tradiční hudbu a univerzální ženskost. Eve Crazy je rapperka z Casamance v jižním Senegalu, která má za sebou i evropská turné a je členkou senegalského hiphopového kolektivu Gënji. Mar Yo, vlastním jménem Marjo Smolander, je finská hráčka na kantele a zpěvačka, která na sebe upozornila debutovým albem Cosmologies v roce 2021.

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Regiony

Regiony

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Témata Jak se vám líbí

RacekMarek_studio_foto@barhalkaPodívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Darujte Proglas!