Les Frères Smith: Herci, ne diváci

Jedenáct hudebníků, každý s příjmením Smith. To je pařížská skupina Les Frères Smith, která hraje směs africké hudby, jazzu a dalších stylů. V pořadu Jak se vám líbí si hrajeme z jejího třetího alba Mutation, vydaného v roce 2020. O hudebních inspiracích, o textech písní i o konceptu „smithovství“ – tedy proč se členové kapely rozhodli používat stejné příjmení – hovoří jeden ze zakladatelů skupiny, saxofonista Fab Smith. Poslechněte si pořad z našeho archivu.
Rozhovor se saxofonistou Fabem Smithem
Jak jste se dostal ke kapele Les Frères Smith?
Chodil jsem na konzervatoř, kde jsem studoval klasickou hudbu. Hrál jsem na příčnou flétnu. Pocházím z předměstě Paříže, stejně jako většina mých spoluhráčů, a to je místo, kde spolu žijí lidé různé barvy pleti a různých kultur. Já se považuji za světoobčana, kterého vždy přitahovala spíše moderní hudba než hudba klasická, i když tu uznávám jako skvělý základ. Sám jsem se ale chtěl věnovat improvizované hudbě, začal jsem hrát na saxofon a v téže době jsem se potkal se svými dnešními spoluhráči. Tenkrát jsme si řekli, že zkusíme založit kapelu. No a uplynulo dvacet let a my jsme pořád tady.
Všichni v kapele používáte příjmení Smith. Proč?
Důvod je jednoduchý. Všichni, kdo jsme kapelu zakládali, jsme byli milovníci vinylových desek. A všimli jsme si, že prakticky na každé desce, která se nám líbila, účinkoval nějaký Smith – ať už to bylo jazzové vydavatelství Blue Note, nějaká salsa nebo deska s africkou hudbou. Tak jsme objevili podstatu „smithovství“, tedy skutečnost „být Smithem“. Má to označovat univerzální lidskou bytost. Jak už jsem říkal, vyrůstali jsme v místech, kde neexistovala diskriminace, kde jsme žili všichni spolu. Pokud si tedy všichni říkáme Smith, chceme tím říct, že mezi sebou nerozlišujeme a že jsme všichni lidské bytosti. Jsme všichni bratři… a sestry, protože máme mezi sebou také jednu sestru. Žijeme ve světě plném individualismu a tímto konceptem chceme vyjádřit, že v jednotě můžeme něco dosáhnout. Je to umělecký záměr, ale zároveň je to jedno obrovské lidské dobrodružství. Jsme tedy opravdu přátelé. A víc než přátelé, jsme opravdu bratři a sestry.
Jakým způsobem tvoříte?
Tvorba je u nás vždy kolektivní záležitost. Vyměňujeme si nápady, ale máme demokracii. Společně tvoříme aranžmá a domlouvám se na to, kterým směrem se bude píseň ubírat. Do výsledku tedy každý z nás investuje něco ze svého umění. Vytváříme tak hudbu, která se osobně týká každého z nás. Nikdo není jen diváky, všichni jsme vtaženi do děje. Naše nejnovější album se jmenuje Mutation, Změna nebo Evoluce. Chceme tím říct, že i když se v našem životě dějí velké změny, musíme být u toho, být jejich součástí. Musíme být herci a ne jen diváci.
Odráží se toto téma i ve vašich textech?
15:45 Swala Emati Smith se tomuto tématu věnuje v hodně osobní rovině. V písni Sitting In The Dark hovoří o osobní proměně od individualismu k momentu, kdy podáme druhému člověku ruku, abychom budovali mosty, které nás navzájem propojí. Tak vytvoříme jednu velkou vesnici. Prosper má ve svých textech podobná témata, ale spíše z pozice vnějšího pozorovatele. Přináší příběhy o velkých postavách panafrikanismu a o jejich snaze změnit jak životy v jejich zemích, tak život na celém světě. Náš svět je dnes založen na kapitalismu, na síle peněz. My se snažíme zdůraznit člověka a postavit jej do centra dění. Člověk není jen číslo, lidé jsou primární hodnota.
V kapele je vás jedenáct. Jak náročné je s takovou sestavou natáčet alba?
Je to dobrodružství. Když je nás v kapele jedenáct, musíme najít místo, kam se všichni vejdeme. Náš cíl je nahrávat pokud možno živě. Snažíme se o co nejpřirozenější zvuk. Našli jsme na předměstí Paříže jedno studio, které se zaměřuje především na reggae a které pracuje hodně tradičním způsobem. Místní mistři zvuku nám tam vytvořili naprosto skvělé podmínky a přistupovali k nám s obrovskou profesionalitou. Nahrávku jsme pak poslali ke smíchání na jih Francie jednomu příteli, který je skutečný mág africké hudby. Celou svou kariéru si postavil na míchání hudby konžských, etiopských a dalších afrických umělců. Díky spolupráci s ním jsme mohli album dokončit.