Slyšte, lidé! – Což takhle dát si Dylana?

Slyšte, lidé! – Což takhle dát si Dylana?
15. září 2019 Folk, Jazz, Country, Blues, Aktuality Autor: Milan Tesař

Což takhle dát si Dylana? – Tak jsme nazvali další vydání hudebního týdeníku Slyšte, lidé! Písně Boba Dylana, nositele Nobelovy ceny za literaturu, budeme poslouchat v podání českých a zahraničních interpretů z různých žánrů od akustického folku po moderní jazz. Uslyšíte například moravskou skupinu Madalen, gospelovou zpěvačku Lizz Wright, kytaristu Ondru Kozáka, zpěvačku Bettye Lavette, skupinu Blues Session nebo Joan Osborne. Premiéru uvedeme 21. září 2019, poté bude pořad v audioarchivu.

Album Songs Of Bob Dylan v roce 2016 nahrála americká zpěvačka Joan Osborne. Ta ovšem jednu Dylanovu píseň zařadila už v polovině 90. let na své nejúspěšnější album Relish. V rozhovoru pro naše rádio pak porovnávala: „V roce 1995 jsem Boba Dylana vnímala jako hudebního velikána, což samozřejmě stále platí. Je to někdo, koho jsem na dálku obdivovala a nedoufala jsem, že bych se s ním kdy osobně potkala. Velikánem zůstává a mně se líbí i všechno to, co udělal od 90. let, ale měla jsem mezitím příležitost se s ním potkat, spolupracovat s ním, pohybovat se v jeho blízkosti. Takže dnes je můj vztah k němu mnohem osobnější.“

Píseň A Hard Rain’s A-Gonna Fall z roku 1962 původně vyšla na albu The Freewheelin’ Bob Dylan. David Dalton ji v knize Kdo je ten chlap? s podtitulem Hledání Boba Dylana označuje jako „apokalyptický symbolický katechismus“ a dodává: „Všeobecně se má za to, že jde o reakci na kubánskou krizi s raketovými základnami, ale ve skutečnosti ji Dylan zpíval už o tři týdny dřív.“ Citujme alespoň část textu písně: „Viděl jsem novorozeně obklíčené divokými vlky. Viděl jsem diamantovou cestu a nikoho na ní. Viděl jsem černou větev, kapala z ní krev. Viděl jsem místnost plnou mužů se zakrvácenými kladivy.“ Skladbu postavenou na takto silném a nahuštěném textu se rozhodli pojmout čistě instrumentálně čtyři jazzoví hudebníci – Jack DeJohnette na bicí, Larry Grenadier na kontrabas, John Medeski na varhany a John Scofield na kytaru.

Tomorrow Is A Long Time je píseň, která také vznikla už v první polovině 60. let, v roce 1963 ji autor hrál živě v rádiu v New Yorku, ale nevyšla na žádném jeho řadovém albu. Objevila se až v roce 1971 na výběru hitů. V pořadu si ji poslechneme s českým textem Jany Gieselové jak Čas. Vyšla na albu Časem moravské skupiny Madalen.

Mezi méně známá alba Boba Dylana patří Empire Burlesque z roku 1985, z kterého pochází píseň Emotionally Yours. Pustíme si ji z alba Things Have Changed, které z Dylanových písní sestavila zpěvačka Bettye Lavette, o pět let mladší než slavný písničkář. S tímto albem byla nominována na dvě ceny Grammy – v kategoriích R&B a Americana.

Píseň Don’t Think Twice, It’s Alright vznikla v roce 1962 a najdeme ji na albu The Freewheelin’ Bob Dylan. Právě tuto píseň si oblíbili mimo jiné bluegrassoví muzikanti. Nahrálo ji už v 60. letech duo Flatt & Scraggs a u nás si ji nedávno upravil kytarista a zpěvák Ondra Kozák na společné desce se svým nizozemským kolegou Ralphem Schutem. Ten v ní hraje na mandolínu.

Za nejsilnější Dylanovo album z 60. let bývá považována nahrávka Blonde On Blonde z roku 1966. Začíná písní Rainy Day Women # 12 & 35, která se dostala až na druhé místo americké hitparády, a stala se tak – vedle hitu Like A Rolling Stone – Dylanovým nejúspěšnějším singlem. Když chce Dylanův životopisec Howard Sounes poukázat na to, jak Dylan zametal s novináři, cituje jeho poznámku právě k této písni. Na tiskové konferenci prý prohlásil, že „souvisí s mrzáky, Orientálci a světem, v němž žijí. Je to taková mexická věc, velmi protestní, opravdu velice protestní. Je to ten největší protest ze všech protestů, kterými jsem protestoval ve svých protestních letech“. Dylan totiž byl a stále je velmi háklivý na to, když je jeho význam ztenčován na roli zpěváka protestsongů. Píseň Rainy Day Women # 12 & 35 opatřil českým textem – jako Všichni budou hotoví – Petr Kalandra. My si ji poslechneme z nového alba skupiny Blues Session Živé vykopávky. Zpívá Jaroslav Olin Nejezchleba.

První Dylanovo album z roku 1962 ještě příliš mnoho úspěchů nesklidilo, avšak hned další rok je zlomový. S Dylanovou písní Blowin’ In The Wind totiž zabodovalo folkové trio Peter, Paul & Mary a i díky němu se sám Dylan stal slavným. Mimochodem zmíněnou píseň už v roce 1965 zpívala s českým textem Zdeňka Borovce jako Jen vítr to ví a mlčí dál Judita Čeřovská. Šlo jistě o jedno z prvních seznámení českého publika s Dylanovou tvorbou. V roce 1966 natočil Waldemar Matuška úpravu písně When The Ship Comes In s textem Ivo Fischera jako Až se má loď zpátky vrátí. Dylan tuto skladbu zařadil na své třetí album The Times They Are-A Changin. Českému publiku však byla mnohem známější titulní píseň tohoto alba. Českým textem ji opatřil Zdeněk Rytíř a jako Časy se mění ji nazpívala v roce 1969 skupina Golden Kids. Skladbu, která se stala jedním ze symbolů Sametové revoluce v roce 1989, nedávno oprášila zpěvačka Jana Koubková. Najdeme ji na jejím albu DUO, které nahrála ve dvojici s pianistou Ondřejem Kabrnou.

Úplně prvním Dylanovým hitem byla už zmíněná píseň Blowin’ In The Wind. Už v roce 1968 ji také zpíval Waldemar Matuška s textem Ivo Fischera jako Vítr to ví. „Komerční úspěch Blowin’ In The Wind povede bezděčně ke konci folkového hnutí i ke konci Dylanova angažmá v něm,“ píše David Dalton a pokračuje: „S touto písní Dylan dosáhl slávy, po které toužil, vydělal si milion dolarů, ale byl to vítr, který přivane příliš mnoho zlatého prachu a příliš mnoho pozornosti.“ Jedná se o přímočarou a v kontextu hlavně pozdější Dylanovy tvorby jednoduchou píseň, která přímo vybízí k úpravám. Instrumentální úpravu této skladby zařadil – vedle melodií od Rolling Stones, Cata Stevense nebo Johanna Sebastiana Bacha – na své album Everybody Loves Angels norský pianista Bugge Wesseltoft.

Na Dylanově méně známém albu Shot Of Love najdeme píseň Every Grain Of Sand, kterou Robert Křesťan krásně přebásnil jako Každé zrnko písku – zařadil ji na album Marcipán z Toleda. Howard Sounes tuto skladbu řadí k nejlepším Dylanovým písním a poukazuje na to, že inspirace zřejmě pochází z Matoušova evangelia z verše: „U vás pak jsou spočteny i všechny vlasy na hlavě.“ „Ale,“ pokračuje životopisec, „místo opakování křesťanských dogmat zde Bob popsal svůj vztah k Bohu s pokorou a připustil, že podlehl mnohým pokušením.“ Text byl prý také prvním znamením, že se mění Dylanův vztah k víře – připomínám, že předtím, v 70. letech, natáčel velmi silně prvoplánově zaměřená křesťanská alba. My si tuto poetickou duchovní píseň poslechneme na závěr. Zpívat nám ji bude gospelová zpěvačka Lizz Wright, která ji zařadila na své album Grace.

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!