Bob Dylan: Dylan (recenze alba)

Bob Dylan: Dylan (recenze alba)
6. února 2008 Blues, Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Dá se pětačtyřicetiletá kariéra nejslavnějšího písničkáře všech dob shrnout na ploše jednoho cédéčka? Neudělal editor alba chybu, když ze 60. let vybral 11 písní, zatímco z let 80. žádnou? Můžeme v případě Boba Dylana mluvit o největších hitech? Je písničkářovo křesťanské odbobí z konce 70. let tak nedůležité, že je lze přeskočit? Přečtěte si recenzi výběru Dylan a reagujte v diskusi pod článkem.

CD Dylan„Pětačtyřicet hudebně aktivních let je respektuhodné číslo. Stejně jako dvaatřicítka u počtu řadových alb. A celý tenhle předlouhý a komplikovaný životní příběh Boba Dylana vychází na jednom jediném cédéčku. Je vůbec možné, tak dlouhou cestu nacpat do pouhých osmdesáti minut?“ táže se recenzent internetového časopisu MusicServer.cz, aby si ihned odpověděl negativně a udělil albu Dylan nemilosrdné hodnocení.

Zeptejme se také: Dá se bohatá, vyvíjející se a propletená dráha nejslavnějšího písničkáře všech dob, jeho koketování s různými hudebními styly, hledání a ztrácení víry, elektrifikace a návraty ke kořenům nebo vývoj jednotlivých skladeb v čase zachytit na jednom placatém kotoučku? Vždyť Dylan jednu píseň dvakrát nezazpívá stejně, na koncertě nikdy předem nevíte, po kterém nástroji sáhne, kde si přidá kus textu, co zkrátí a co prodlouží. A když se jiný umělec rozhodne natočit celé album Dylanových skladeb (Bryan Ferry, Maria Muldaur, Druhá tráva), může vybírat z nepřeberného množství skladeb a tvrdit, že jde jen a výhradně o hity nebo o ty nejsilnější mistrovy skladby. Chtěl-li tedy Dylanův vydavatel přinést posluchačům-začátečníkům základní příručku pro orientaci v písničkářově tvorbě, nutně se musel připravit na vlnu kritiky.

Ano, i mně na albu chybí ne několik, ale desítky písní. Vlastně tolik, že by se ani na jedno CD nevešly. Kde je třeba Floater nebo jiná ukázka z vynikajícího alba Love And Theft z roku 2001? Kde je I’ll Be Your Baby Tonight, kterou začátkem 90. let převedla do reggae britská skupina UB40? Kde je Gotta Serve Somebody a další hity ze silného křesťanského alba Slow Train Coming? A co rané akustické nahrávky jako To Ramona? Nebo If Not For You a další zlidovělé skladby?

Jenže na výběr se můžeme podívat i z opačné strany. Nechybí zde samozřejmě písničkářův úplně první hit Blowin’ In The Wind. Najdeme zde akustickou klasiku Časy se mění (The Times They Are A-Changin’), se kterou se Dylan už v první polovině 60. let představil jako velmi silný autor a – řekněme – svérázný zpěvák. A další hit z téže doby – Mr. Tabourine Man, u nás kdysi dávno upravený Fešáky (Hej, chlapče s tamburínou). Ze 70. let samozřejmě nesmí chybět Knockin’ On Heaven’s Door, oblíbená píseň Oborohu, Tří sester, Petra Kalandry i pozapomenutých amerických rockerů Guns N’Roses. A dostalo se i na připomínku alba Modern Times, píseň Someday Baby, která je důkazem toho, že i ve třetím tisíciletí zůstává Bob Dylan jedním z nejzajímavějších autorů světové scény. Navíc díky tomu, že vedle jasných hitů zařadil editor na album i relativně méně známé skladby (Tangled Up In Blue, Subterranean Homesick Blues), nemáte při poslechu pocit, že by do vás někdo valil jen ohrané a notoricky známé písně.

Kolekce nazvaná jednoduše Dylan tedy nabízí to dobré a to zajímavé z Dylana – od akustických trvalek přes valivá boogie až zpět k folkrockové klasice. Není to „to nejlepší“, protože takto stručný výběr nejlepších z Dylana sestavit nelze. Určitě to není ani to nejzajímavější, protože zvláště na raritních koncertních nahrávkách by se dalo hledat lépe. Výběr je příliš zaměřený na rané období Dylanovy kariéry a k dalším obdobím je nespravedlivý: zatímco 60. léta jsou zastoupena 11 skladbami, další dekády zde figurují čtyřikrát, nulakrát (! – pro 80. léta), jednou, respektive dvakrát.

Přes tyto výtky však má – především pro toho, kdo zatím váhá s pořizováním jednotlivých řadových alb – smysl. Bonusový singl se starou písní Most Likely You Go Your Way (And I’ll Go Mine) a jejím remixem (údajně prvním, ke kterému dal Dylan svolení) za pozornost také stojí.

Vydavatel: Columbia/Legacy
Žánr: folk/blues
Celkový čas: 78:35 + 7:10