Chris Thile: Bach mě ovlivnil v komponování vlastních skladeb
Pořad v souvislostech
Rozhovor s americkým mandolinistou Chrisem Thilem
Budeme vysílat
World Music Charts Europe – duben 2024
Katalánský dudák Francesc Sans
Rozhovor se skupinou Circus Problem
Vysílali jsme
Rozhovor se zpěvačkou Petrou Hermanovou
Se zpěvačkou Katarziou o albu Šťastné dieťa
Pozvánka na festival JAZZFESTBRNO 2024
Audioarchiv
Starozákonní kniha Kazatel, Rady zkušeného ďábla C. S. Lewise nebo hudba Bély Bartóka a Johanna Sebastiana Bacha inspirovaly amerického mandolinistu Chrise Thileho k jeho sólovému albu Laysongs. Thile vystoupí 23. října 2022 v Besedním domě v Brně a o den později v Praze v Rudolfinu. Rozhovor s ním do pořadu Jak se vám líbí chystáme na 14. října.
V rozsáhlém rozhovoru, který vznikl především pro měsíčník Harmonie (vyjde v říjnu 2022) Thile hovoří mimo jiné o tom, jak jej práce na sólovém albu sonát a partit Johanna Sebastiana Bacha ovlivnila ve vlastní autorské tvorbě pro mandolínu: „Když vytváříte sólové album pro mandolínu, musíte se smířit s faktem, že nižší tón než malé g nezahrajete. A to je vlastně umění, pokud si uvědomíme, že tato podmínka platí pro celé album, které má trvat 45 až 50 minut. Ovšem Debussy nazval Bacha skutečným mistrem a mnoho hudebníků by souhlasilo s tím, že nikdy nežil lepší hudebník než právě Bach. Strávíte-li tedy nějaký čas s jeho sólovou hudbou napsanou pro fixně naladěný nástroj, který hraje ve vyšších polohách, nutně vás to potom ovlivní v psaní vlastních skladeb.“
Thileho nejnovější album Laysongs je inspirované mimo jiné křesťanskou spiritualitou. Jednu skladbu mandolinista nazval podle konkrétního verše ze starozákonní knihy Kazatel a v další, Salt (in the Wounds) of the Earth, se inspiroval knihou C. S. Lewise Rady zkušeného ďábla. Říká: „Já sice nesouhlasím s mnoha jeho závěry, ale kniha jako taková funguje skvělé a já věřím, že Lewis ji promýšlel a psal opravdu z upřímně a z hloubky svého nitra. Děsí mě mimochodem, že sám mám často tendenci zavrhovat lidi, se kterými nesouhlasím namísto toho, abych s nimi vedl dialog. V dnešním světě vidíte tolik příkladů jedovatých plodů toho, kdy někdo zavrhuje nebo dehumanizuje druhé tím, že se na svět dívá ze své vlastní perspektivy.“
V jiné části rozhovoru pak Thile hovoří o síle instrumentální hudby: „Instrumentální hudba může vyjádřit to, co nedokážu říct slovy. A toho, co nedokážu vyjádřit slovy, je přece tolik! A to i přesto, že se v poslední době snažíme slova nadužívat. Mluvíme příliš a málo posloucháme. Instrumentální hudba je založená na poslechu, a to i pro toho, kdo ji právě hraje. V tom zdánlivě abstraktním zvuku je ukrytý veškerý význam. Jsem přesvědčený, že pokaždé, když slyšíme instrumentální hudbu, něco nám to dává.“