Slyšte, lidé!: Profil mandolinisty Mika Marshalla
V příštím vydání pořadu Slyšte, lidé! se budeme věnovat americkému mandolinistovi Miku Marshallovi. Tento špičkový hráč se zabývá širokým spektrem hudebních stylů – od bluegrassu a od něj odvozených stylů přes brazilskou hudbu a jazz až po hudbu klasickou. Poslouchejte v sobotu 21. května od 19.15 nebo v úterý 24. května v 16.55.
Mika Marshalla budeme v pořadu poslouchat v různých sestavách, avšak nejvíc ukázek bude pocházet z jeho loňského společného alba s německou mandolinistkou Caterinou Lichtenberg. Na obalu jejich společného CD z roku 2010 čteme: „Dva pilíře mandolinové virtuozity, z nichž každý pochází z jiného hudebního prostředí, nás vezmou na úžasný výlet. Z historických bohatých tradic evropské klasické hudby až k neformálnímu duchu nových amerických strunných souborů s prvky hudby brazilské nebo venezuelské.“ Marshall se s Caterinou Lichtenberg seznámil na mandolinovém sympóziu, které každoročně pořádá s Davidem Grismanem. Kromě ní už spolupracoval praktickou s celou špičkou akustické hudby – se zmíněným Davidem Grismanem, s Tonym Ricem, s Markem O’Connorem, s legendárním houslistou Stéphanem Grappellim nebo s progresivním banjistou Bélou Fleckem, se kterým nahrál klasické album Uncommon Ritual.
Jeho dalším projektem je uskupení Choro Famoso, které se věnuje brazilskému hudebnímu stylu choro. Ten vznikl v 70. letech 19. století jako kombinace evropských tanečních forem a afrobrazilských rytmů. Z Evropy tedy čerpá především bohatou melodickou a harmonickou složku a z hudby africké rytmus – podobně jako je tomu u dalších brazilských stylů včetně samby a bossanovy. Typickými nástroji pro choro jsou mandolína, klarinet, sedmistrunná kytara a perkuse. Mike Marshall si choro zamiloval po své cestě do Brazílie v roce 1995. Vrátil se domů s kufrem plným nahrávek a okamžitě sestavil kapelu, ve které vedle něj hrají Carlos Oliveira na kytaru, Andy Connell na klarinet a sopránový saxofon a Michael Spiro a Brian Rice na perkuse. V rozhovoru pro časopis FOLK Marshall říká: „Dokud jsem osobně nenavštívil Brazílii, neuměl jsem si ani představit to neuvěřitelné bohatství tradiční hudby. Je to jako v americké bluegrassu – mají také neuvěřitelné množství amatérských muzikantů, kteří jsou stejně dobří jako hvězdy. A jsou v každém i sebemenším městečku.“
Další Marshallova kapela se jmenuje Psychograss a mandolinista ji tvoří spolu s kytaristou Davidem Grierem, s banjistou Tonym Trischkou a s kontrabasistou Toddem Phillipsem. Všechno jsou to elitní muzikanti, špička v americkém bluegrassu a vůbec v akustické hudbě, tedy to, čemu se odborně říká superskupina.