Čaj do páté – Křižovatky: JazzFestBrno 2022 a 2023 s Vilémem Spilkou
Pořad v souvislostech
Křižovatky/Crossroads
Budeme vysílat
Rytmy dějin
Rytmy dějin
Křižovatky/Crossroads
Vysílali jsme
Křižovatky/Crossroads
Křižovatky/Crossroads
Křížovatky/Crossroads
Audioarchiv
V prvním dílu nepravidelného občasníku Křižovatky-Crossroads se redaktorka Helena Bretfeldová se svým hostem Vilémem Spilkou, jazzovým kytaristou, vedoucím katedry Jazzové interpretace JAMU a uměleckým ředitelem a dramaturgem JazzFestuBrno ohlédnou za uplynulým ročníkem festivalu a představí hlavní hvězdy nadcházejícího ročníku JazzFestBrno 2023. Poslechněte si v premiéře ve čtvrtek 17. listopadu od 16.00 nebo kdykoliv v audioarchivu.
Program letošního ročníku festivalu – a především podzimních Echoes of JazzfestBrno – dokonale korespondoval s názvem našeho nového hudebního občasníku, tedy Křižovatky-Crossroads, a to především překračováním, rozvolněním, či dokonce naprostým negováním pomyslných hranic mezi zavedenými hudebními žánry, které se vzájemně překrývají. Jak potvrdil sám hlavní dramaturg festivalu Vilém Spilka, jde o jednoznačný trend; ačkoliv se některé žánrové atributy (jako je např. akcent na sólovou prezetaci jednotlivých jazzových osobností) uchovávají, někdejší setrvávání na žánrové „čistotě“ je dávno překonané a většina jazzových muzikantů si zakládá na možnostech fúzovat všemožné hudební zdroje a přesahovat do zdánlivě vzdálených žánrů a inspiračních zdrojů.„“
Jak jsme mohli posoudit z vlastní zkušenosti, všech pět (velmi hojně navštívených) podzimních koncertů bylo pro návštěvníky výjimečným zážitkem a obavy z menšího zájmu publika v prvním roce po covidové epidemii se ukázaly jako liché – jistě i zásluhou tradičně výborné dramaturgie. Každý si totiž přišel na své: temperamentní „školní partička“ Snarky Puppy s lehkostí míchající jazzové názvuky s R´n´B, jazzrockem až k modernímu popu; někdejší dětská hvězda bluegrassu Chris Thile, jenž svou instrumentální virtuozitu přetavil do charismatického folkrockového písničkářství prostřídaného přetavením Bachových a Bartókových houslových preludií do mandolinové partitury; nádherným hlasem od Boha vybavená gospelová či soulová kazatelka Liz Wright; jazzový exhibicionista s manýry popové hvězdy Jacob Collier, který si své tisícihlavé publikum v Sono Centru podmanil až ochočil; „pán ze staré školy“, vůdčí osobnost jazzové baskytary několika desetiletí Marcus Miller, někdejší spoluhráč Milese Davise, který je ovšem stále otevřený novým podnětům a srší nápaditými exkursy do příbuzných žánrů.
Jak jsme se v rozhovoru s Vilémem shodli, každá z těchto pěti osobností si po svém naprosto získala, oslnila to „své“ publikum, a to natolik, že mnozí (zejména velmi poučení) diváci neváhali označit mnohá představení za svůj životní koncertní zážitek. Mohu potvrdit dojmem z Chrise Thileho – bylo zřejmé, že vnímavý umělec s auditoriem naprosto souzněl a ocenil jeho otevřenost tím, jak se mu otevřel on sám. Dotaz redaktorky na zázemí koncertů byl odměněn několika zákulisními postřehy a zážitky s hostujícími jazzovými hvězdami, které rozhodně nejsou nudné ani v soukromí. :-)
JazzFestu se také vytrvalým úsilím postupně podařilo dohnat resty z předchozích dvou ročníků způsobené covidovými restrikcemi: jedním z příkladů byl právě koncert Marcuse Millera, který celé loňské koncertní turné přeložil na letošek. Další dva náhradní termíny potvrdil Vílém Spilka přímo v našem rozhovoru: Lionel Loueke and Friends (tedy s Davidem Dorůžkou, Lubošem Soukupem a Jiřím Slavíkem) bude koncertovat 31. ledna a Clayton-Hamilton Jazz Orchestra uslyšíme v Sono Centru 12. října příštího roku.
Pokud jde o budoucí ročník JazzFestuBrno, pořadatelé na tiskové konferenci prozatím odtajnili pět hlavních zahraničních hvězd jarního programu počínaje koncertem jazzového tria kontrabasisty Davea Hollanda 7. března v Sono Centru a konče jazzovou superstar z Kanady Dianu Krall, která se představí 19. května v brněnském Bobycentru (se stále kvalitnějším zázemím). V případě Davea Hollanda půjde o brněnskou premiéru podepřenou skvělými spoluhráči – kytaristou Kevinem Eubanksem a hráčem na bicí Ericem Harlandem. Naopak o dva dny později koncertující hudební chameleon John Scofield se opět po letech do Brna vrací, a to už počtvrté – po minulém oslňujícím exkursu do country tradicionálů Country for Old Men přiveze svůj nový projekt Yankee Go Home, ve kterém si slovy festivalového programu „bere na paškál hudební vypalovačky svého mládí“.
Losangeleskou a newyorskou hudební scénou zocelený pianista s arménskými kořeny Tigran Hamasyan je podle ohlasu na sociálních sítích vycházející hvězdou jazzového nebe a se svým triem StandArt se bez respektu pouští do jazzových předělávek písní z kultovního zpěvníku The Great American Songbook; jména spoluhráčů – basista Matt Brewer a bubeník Justin Brown – jsou jasnou zárukou kvality. Populární smyčcový Kronos Quartet překračující už léta žánrové hranice (mimo jiné i do world music, jak si můžeme poslechnout v ukázce) má v Brně jednu ze zastávek svého celosvětového turné k padesáti (!) letům na scéně. A představovat kanadskou jazzovou megastar s uhrančivým hlasem Dianu Krall, která na JazzFestuBrno debutovala v roce 2017, je nadbytečné – lístky na její koncert v Bobycentru mizí z předprodeje velmi rychle. Což je také závěrečný tip našeho rozhovoru – pokud přemýšlíte nad dárkem pro někoho blízkého, bude pro vás možná zajímavá informace, že lístky na všech pět „odtajněných“ koncertů jsou už v předprodeji a prostřednictvím webových stránek JazzFestBrno si je můžete opatřit. A pokud jde o „domácí“ scénu, můžeme se v rámci ročníku 2023 těšit mimo jiné na oslavu kulatého životního jubilea slovenského jazzového zpěváka Petera Lipy.