Vilém Spilka Quartet čeká na Toma

Vilém Spilka Quartet čeká na Toma

Pořad v souvislostech


Vilém Spilka a Čekání na Toma
Budeme vysílat

Missa Intima a Hrad v nitru
Argentinská zpěvačka Sofía Rei
S Romanem Veverkou o skupině Blue Cimbal
Vysílali jsme


Ildikó Kali o albu Zlatá panna

Ľubica Christophory živě z Koncertního studia

Rozhovor s portugalskou skupinou Plasticine
Audioarchiv
8. prosince 2019 Jazz, Aktuality Autor: Milan Tesař

Brněnská jazzová skupina Vilém Spilka Quartet vydala tři roky po albu Podvod, které obsahovalo úpravy písní Jana Nedvěda, novinku. Album Čekání na Toma členové kapely věnovali především svým dětem. Kytarista a skladatel Vilém Spilka bude hostem našeho pořadu Jak se vám líbí 16. prosince 2019.

Autorem všech skladeb na novémalbu je kapelník, kytarista a ředitel jazzového festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka. „Naše nová deska nenabízí tak zřejmý leitmotiv jako předchozí Podvod, ale doufáme, že má nejméně stejně silné hudební a vlastně i mimohudební sdělení. Nazvali jsme ji Čekání na Toma a je věnována hlavně našim dětem,“ říká.

Inspirací pro skladby na albu Čekání na Toma byly především děti většiny členů kapely. Tom je šestiletý syn saxofonisty Radka Zapadla a nemá to lehké. Vlastně možná má, ale lidé okolo něj nemají – žije totiž s poruchou autistického spektra. „Titulní píseň je právě o čekání na to, co se z něj vyloupne. Jestli nám Tom něco řekne. Jestli bude chtít být součástí našeho světa. Autismus se mi díky němu stal zdrojem inspirace, a protože jsou zatím příčiny jeho vzniku zahaleny tajemstvím, i prostřednictvím dalších skladeb na desce se pokoušíme vykreslit mysteriózní náladu, dur-mollovou bipolaritu, kontrast mezi spontaneitou a organizovaností, volnomyšlenkářstvím a zodpovědností,“ říká Spilka.

Svým producentským vhledem přispěl výraznou měrou k finálnímu výsledku multiinstrumentalista a skladatel Jiří Slavík. „Jirka se stal důležitou součástí tvůrčího procesu a svými trefnými připomínkami nám hodně pomohl. Velmi rychle pochopil, o co nám jde, a dokázal usměrnit moje intuitivní skladatelské pokusy,“ říká kapelník.

O vizuální stránku alba se společně s designérem Richardem Procházkou postaral Roman Franc, který kapelu fotografoval již v roce 2016 pro album Podvod. Tentokrát zvolil abstraktnější téma pozorování života Toma, šestiletého autisty a inspirátora hned několika písní na albu. Francovy fotografie tak opět pozvedávají hodnotu tradičního zvukového nosiče na komplexní audiovizuální artefakt.

(Podle oficiální tiskové zprávy)