Tęgie chłopy: Emoce vyjádřené do krajnosti

Tęgie chłopy: Emoce vyjádřené do krajnosti
17. prosince 2020 World music, Aktuality Autor: Milan Tesař

Skupina Tęgie chłopy hraje lidovou hudbu z okolí města Kielce ve středním Polsku. S členy souboru, zpěvačkou a houslistkou Ewou Grochowskou a klarinetistou Michałem Żakem, hovoříme o textech písní, o lidových tancích a také o hraní na svatbách. Pořad si můžete poslechnout z našeho archivu.

Rozhovor se skupinou Tęgie chłopy

Co vlastně v polštině znamená slovní spojení „tęgie chłopy“?

Ewa: V okolí polského města Kielce se slovem chłop, původně v polštině rolník, označují tance mazurky a oberky, původně selské tance. Slovní spojení tęgie chłopy ale znamená také statné nebo silné muže a zároveň se to používá pro někoho, kdo je skvělý, vynikající. Když se pak přídavné jméno tęgi nebo tęga použije ve spojení s hudbou nebo melodií, znamená to tu nejkrásnější melodii na světě. Proto si pod slovním spojením tęgie chłopy můžeme představit i nejlépe zahrané mazurky. A o to nám v kapele jde. Hrát tuto hudbu z okolí města Kielce co nejlépe, co nejvěrněji a také co nejzajímavěji.    
Michał: Ale slovo chłop označuje také chlapa, muže. Takže se nám stává, že někdo moderuje náš koncert a říká: „Jsou to sice Tęgie chłopy, ale na pódiu vidíte i krásné ženy.“ To samozřejmě vždy vzbudí na naší tváři úsměv.   

Hrajete hudbu z okolí města Kielce. Čím se liší od folkloru jiných polských regionů?

Michał: Když srovnám hudbu z Kieleckého regionu, kterou hrajeme, třeba s divokými improvizovanými mazurkami ze středního Polska, vychází mi, že je uspořádanější. Více staví na harmonii, protože se v ní například používá akordeon. Máme také výraznou dechovou sekci, hodně pracujeme s frázováním a kontrapunktem. Celkově je ta hudbě plnější, bohatší, posluchačsky přístupnější. Více se hodí do rádia. I když se v ní také improvizuje, nepoužívá tak divoké fráze jako například houslová lidová hudba z Radomska. Naše skupina hraje hlavně repertoár převzatý od Stanisława Witkowského, saxofonisty a klarinetisty z Opatowa, který je naším učitelem a také kolegou, protože často hrajeme spolu. Zveme si jej jako hosta na různé akce, účinkuje s námi na dvou deskách a spolupráce s ním je pro nás stále důležitá, i když má už 87 let.    

Hrajete hodně instrumentálních melodií, ale také písně s texty. Jak moc jsou pro vás texty důležité?

Ewa: Texty jsou pro nás velmi důležité. Emoce můžete vyjádřit různým způsobem – rytmem, dynamikou, harmonií, ale slova… ta jsou nejdůležitější. Když se v těchto písních zpívá o smutku, jsou to ty nejsmutnější písně na světě. Když je v nich řeč o neštěstí, nijak se to neskrývá a vyjadřuje se to naplno. Když se v nich mluví o štěstí, je to to největší štěstí, jaké může být. Emoce se v nich vyjadřují bezprostředním způsobem a až do krajnosti. Někdy se říká, že je to taková jednoduchá venkovská poezie. Já bych to ale netvrdila. Ona je zdánlivě prostá, ale ve skutečnosti je velmi hluboká, poetická.   

Vaše zatím nejnovější album se jmenuje Wesele!, což znamená svatba. Bylo zpracování tohoto tématu něčím specificiké?

Ewa: Práce na tomto albu pro nás byla velmi náročná. Svatba je totiž pro každého muzikanta velká výzva. Tradičně na svatbách mohli hrát jen ti nejlepší. Kdo byl průměrný, toho na svatbu nezvali. My jsme tu nahrávku chtěli pojmout jako velmi reprezentativní. Chtěli jsme ukázat, jak se hrávalo na venkovských svatbách ještě v 60. nebo v 70. letech, a zároveň jsme chtěli, aby ta nahrávka byla co nejsoučasnější. Má to být tedy univerzální výpověď. Důležité tedy bylo vybrat vhodné melodie a texty, ale šlo i o emocionální náboj, se kterým si nedokáže každý hudebník úplně dobře poradit. Druhou výzvou pak bylo řazení skladeb za sebe. Na svatbě kapele hraje písně v určitém sledu za sebou – mazurky, oberky, polky, valčíky… A i my jsme potřebovali, aby se ty písně, jak jsou za sebou seřazené, dobře poslouchaly. Cílem bylo vytvořit to správné napětí jako na skutečné svatbě. Když nám tedy někdo z našich přátel řekne, že z toho alba neslyší jen jednotlivé skladby, ale souvislý příběh, udělá nám tím obrovskou radost. Protože o to jsme se snažili a vůbec to nebylo snadné.    

Album Wesele! vzniklo už v roce 2017. Připravujete něco dalšího?

Ewa: Ano, už pracujeme na svém třetím albu. Původně jsme na něm chtěli zpracovat téma druhého dne po svatbě, kterému se v polštině říká poprawiny. Naše první album se jmenovalo Dansing, pak by byla svatba a po ní „poprawiny“. Ale pak jsme si říkali, že po svatbě přicházejí také děti. A protože mnoho z nás v kapele už děti má, a proto jsme se rozhodli nahrát album pro děti. Bude to album, které bude vycházet z lidového základu, ale jeden náš kolega napsal autorské texty, Michał zkomponoval jednu melodii, která připomíná jeden tradiční tanec, ale je nová. Takže je to pro nás opět nová a zajímavá výzva.  

NyníKomorní hudba
Skladba: Sonáta pro klavír číslo 11, B dur opus 22 - Allegro; Autor: Beethoven Ludwig van; Sóla: Gilels Emil - klavír
02:00Tichá pošta (Rádio 7)
02:15Písně
03:00Folklorní okénko
04:00Písně
05:40Radio Vatikán (slovenské...
05:57Myšlenka na den

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!