Slyšte, lidé! – Hudební tváře Jitky Šuranské

Slyšte, lidé! – Hudební tváře Jitky Šuranské
31. července 2018 World music, Aktuality Autor: Milan Tesař

Deset hudebních tváří zpěvačky a houslistky Jitky Šuranské si představíme v pořadu Slyšte, lidé! Uslyšíme ji sólově, ve dvojicích s Jiřím Plockem a s Petrem Uvirou, s vlastním triem, s trojicí evropských hráčů na niněry, s cimbálovou muzikou, s projektem Beránci a vlci a v dalších podobách. Pořad si můžete v repríze poslechnout 31. července 2018 a k dispozici je také v našem audioarchivu.

První ukázka v pořadu bude z Jitčina prvního sólového alba Nězachoď slunečko, které vyšlo v roce 2013. Jitka Šuranská na něm spolupracovala mimo jiné s triem Pacora v čele s houslistou Stanem Palúchem, který velkou část alba také produkoval a který podle Jitky „překračuje hranice žánrů na vysoké úrovni“.

Album Nězachoď slunečko, bylo sice první sólové CD Jitky Šuranské, ale bylo už druhé, pod kterým byla tato muzikantka podepsána. Už v roce 2005 totiž vyšlo album Písňobraní, které nahrála v duu s Jiřím Plockem, v duu, které si říká také Hudecká úderka a stále příležitostně vystupuje. Jitka později začala hrát čistě sólově, a to tak, že lidové písně zpívala, hrála na housle a přitom používala takzvaný looper, kterým si přímo na pódiu vytvářela hudební smyčky, které pak v reálném čase vrstvila přes sebe. Takto vystoupila v roce 2012 živě v našem studiu.

Na festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou Jitka Šuranská už několik let pravidelně organizuje mimořádná setkání muzikantů z různých zemí. První vlaštovkou těchto projektů byl v roce 2014 koncert Tři hlasy, při kterém se na jednom pódiu sešly tři zpěvačky z různých zemí – vedle Jitky to byla Maďarka Irén Lovász a izraelská zpěvačka Michal Elia Kamal. Tomáš Polívka ve své recenzi pro časopis UNI psal: „Nejde o pouhé střídání za mikrofonem, kdy by momentální sólistce zbylé dvě protagonistky pouze symbolicky přizvukovaly. Jednotlivé přístupy se prolínají a souzní.“

V současné době Šuranská vystupuje se svým tirem, které je přirozeným pokračováním její už zmiňované sólové dráhy. Vedle zpěvačky trojici tvoří mandolinista Martin Krajíček a Marian Friedl, který hraje na kontrabas, cimbál a lidové píšťaly. Trio vydalo své první album Divé husy v roce 2016. Jitka Šuranská jeho vznik komentuje slovy: „Vybrali jsme skladby, vytvořili aranže a postupně přicházely další nápady na instrumentální oživení alba. Stáli jsme před volbou zvát hosty, nebo vyzkoušet naše možnosti. Vyhrála druhá možnost a především Marian se předvedl jako neuvěřitelně schopný hráč na cokoli.“ Marian Friedl se na albu nepředstavuje pouze jako hudebník a zpěvák, ale také jako autor. Titulní skladbu Divé husy totiž napsal on. „Je to píseň o pohledu na oblohu, na hejno divokých husí letících někam do dálky. Je to píseň o touze, kterou v sobě všichni máme, o našich snech, které v sobě nosíme. A my naším cédéčkem říkáme: Dívejte se, sněte a naplňujte svoje sny!“ říká Jitka Šuranská v rozhovoru s Helenou Bretfeldovou.

Mandolinistu Martina Krajíčka znala Jitka Šuranská z jeho působení ve skupině KK Band, na Mariana Friedla, všestranného kontrabasistu a hráče na malý cimbál a lidové dechové nástroje, které si sám vyrábí, ji upozornil Emil Formánek z Druhé trávy. Martin s Marianem se předtím navzájem neznali, nicméně k hudebnímu jiskření v rámci nového tria prý došlo okamžitě. Tak tedy vzniklo současné trio Jitky Šuranské, jehož všichni členové mají zkušenosti s různými žánry a jejich fúzemi. Martin hraje s Ulrychovými a Cimbal Classikem, ale věnuje se také klezmeru nebo mexické hudbě. Marian je naším předním odborníkem na lidové nástroje, ale také skvěle hraje na kontrabas v avantgardní jazzové skupině NOCZ. A Jitka – vedle všech zkušeností s lidovou hudbou v různých formách – je už léta členkou Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně. Trio sice vystupuje pod jménem Jitky Šuranské, ale ta se považuje za jednu ze tří rovnocenných složek. V roce 2015 vystoupilo trio živě u nás na Proglasu v rámci pořadu Muzikanti, to sú chlapci.

Jitka Šuranská sice sama hraje na housle, ale k jejím albům a nahrávkám patří také mandolína, kontrabas, cimbál, různé lidové píšťalky a další nástroje. Dlouho však nepřicházela do přímého kontaktu s kytarou, i když – jak řekla v rozhovoru u nás na Proglasu – si ráda poslechne například kytaristy Honzu Žambocha nebo Norbiho Kovácse. Vaška Müllera, ředitele festivalu Hradecký slunovrat, napadlo, že by mohl Jitčin talent propojit s uměním kytaristy Petra Uviry, jehož domovskou kapelou jsou opavské Ladě. Vzniklo opravdu zajímavé a smysluplné duo, které Jitka komentuje slovy: „Nedá se říct, že bych někdy snila o spolupráci s kytaristou. Až Petr mi ukázal, jak moc může lidové písni zvuk kytary slušet.“ Přitom Petr, který pochází z Opavy, a tedy z pásma bývalých Sudet, je moravskou lidovou hudbou téměř nezasažen. Říká: „Jsem duší spíše bigbíťák, ale právě proto mi přišlo zajímavé, že bychom si s Jitkou mohli udělat něco nečekaného, svého. Celé se to ale teprve tvoří a je to dobrodružství.“ Jedno z prvních společných vystoupení dvojice odehrálo přímo v našem studiu.

Další žánr, se kterým Jitka Šuranská přišla do kontaktu, byla klasická cimbálka. My si ji v pořadu poslechneme jako hosta Cimbálové muziky Stanislava Gabriela z alba Z Uher do Moravy.

Beránci a vlci jsou sdružení čtyř skupin různých žánrů, které dal dohromady Marian Friedl. Je to Jitka Šuranská Trio, Ženský sbor z Kudlovic pod vedením Jitky Šuranské, Marianova skupina Ruky Na Dudy, zaměřená na archaické styly hry a hudební nástroje z Beskyd, a Sdružení nezávislých jazzmenů. Na realizaci alba Beránci a vlci se tak podílelo 25 muzikantů z širokého žánrového spektra. Tématem alba je putování pohraničím, liminálním prostorem, v němž jedno prostupuje druhé. „Tady mizí ostrost hranic mezi teď a kdysi, mezi životem a smrtí, beránky a vlky, veselým a smutným, mezi pozitivním a negativním. Ačkoli nás totiž hranice všudypřítomně obklopují a na první pohled zřetelně vymezují například černou od bílé, jakmile se přiblížíme ke styčné ploše dvou protikladů, zjistíme, že svět je právě zde mnohem barevnější, než jsme čekali,“ píše se v oficiální anotaci alba.

V roce 2015 se na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou konal nejen koncert Z kořenů k world music, z kterého později vznikli Beránci a vlci, ale také koncert Tři niněry. Na pódiu se sešli tři niněristé z různých zemí – Germán Díaz, Valentin Clastrier a Matthias Loibner –, které dala dohromady opět Jitka Šuranská.

Na závěr pořadu jsme si nechali ukázku z alba, kterým celý příběh začal, z Písňobraní Jitky Šuranské a Jiřího Plocka z roku 2005.

NyníHudební kompas
Píseň: La rustagghjia (2024); Interpret: Italian Rondinella Quartet; Album: Italian Rondinella Quartet: Amurusanza
08:00Zprávy
08:10Ranní proud
09:00Na stole je téma
10:00Zprávy
10:05Dopolední proud
10:15Nejen chlebem (Rádio 7)

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!