Slyšte, lidé! – Radikální melodie z Polska

Pořad v souvislostech
Radikální melodie z Polska
Budeme vysílat
Sólo pro arabskou loutnu 2025
Což takhle dát si Beatles…
Což takhle dát si Beatles…
Vysílali jsme
Sólo pro arabskou loutnu 2025
Sólo pro akordeon 2025
Sólo pro akordeon 2025
Audioarchiv
V týdeníku Slyšte, lidé! vás Milan Tesař provede současnou polskou hudební scénou. Zaměří se na kapely, které radikálně pracují s folklorními kořeny – někdy zachovávají jejich čistotu, jindy ji přetvářejí do inovativních, moderních forem. Seznámíte se s různými hudebními postupy – od improvizace a vrstvení akustických nástrojů, přes propojení s elektronikou a jazzem, až po experimenty s rytmem. V pořadu uslyšíte kapely jako Vołosi, Radical Polish Ansambel, Hajda Banda, Dagadana, Tęgie chłopy, WoWaKin, Warsaw Village Band nebo Sutari. Premiéra 23. srpna 2025.
Skupina Vołosi propojuje organicky a bez kompromisů klasickou hudbu s folklorem polské části Karpat. Skupina vznikla spontánně z neformálních setkání klasicky vzdělaných a lidových muzikantů a dnes tvrdí, že 80 % jejich repertoáru tvoří improvizace. Hrají bez not, a tak zpochybňují akademický přístup a vracejí se k emocionálnímu základu folkloru. Vołosi tak představují jedinečnou fúzi virtuozity, improvizace a hlubokého zakořenění v tradici s citem pro současnost.
Radical Polish Ansambl v čele s Maciejem Filipczukem přistupuje k folkloru hluboce, inovativně a konceptuálně. Kapela nechce jen rekonstruovat venkovskou hudbu, ale hledá nové způsoby, jak ji prožít a přetvořit. Hraje v obsazení šest rovnocenných houslistů a bubeník, čímž vytváří vrstvený zvuk „znásobeného sólisty“. Používají aleatoriku a soudobé hudební techniky, pohybují se mezi improvizací a kompozicí. Hudebníci se při koncertě točí v kruhu, a symbolizují tak koloběh času a tradici. Absenci kontrabasu nahrazují rezonancemi mezi houslemi, čímž vznikají nové akustické efekty. Cílem je aktivní zapojení posluchače do prožitku hudby jako živého a proměnlivého fenoménu. Album Nierozpoznana wieś je poctou venkovu i napětí mezi tradicí a inovací, přičemž jeho limitované vydání zdůrazňuje hloubku a soustředění hudby.
Na albu Far, far in Chicago se jeho autor Gary Gwadera pouští do experimentu, v němž propojuje polský folklor, zejména tanec oberek, s americkým footworkem – elektronickým tanečním stylem z černošských čtvrtí Chicaga. V jádru jeho kompozice stojí trojdobý rytmus, charakteristický pro mazurku i oberek, který se zde potkává s rychlými, synkopickými beaty známými z legendárních bicích automatů Roland TR-808 a TR-909. Výsledkem je tzv. footberk suite – jakási suita tanečních skladeb, která posluchače zve na fiktivní cestu časem a prostorem mezi venkovským Polskem a městskou Amerikou. Gwadera, který jako antropolog-snílek spekuluje o podvědomém vlivu polských rytmů na hudbu chicagských komunit, svou hypotézu možná nedokládá vědeckými důkazy, zato ji činí přesvědčivě živou skrze zvuk. K propojení těchto dvou světů používá vlastnoručně navržený rytmický nástroj, v jehož středu je venkovská bicí souprava a na němž staví vrstvy samplů a elektroniky.
Polsko-běloruská skupina Hajda Banda na albu Nieprawdziwaya rozvíjí folklor z pohraničních oblastí mezi Polskem, Běloruskem a Ukrajinou s novými aranžmá a neobvyklými nástroji, které přidávají nové zvukové odstíny. Téma alba reflektuje proměnlivost lidské identity, kdy titulní píseň zkoumá otázku „nepravé“ identity v životních rozhodnutích. Kapela pracuje s představou spontánních setkání vesnických orchestrů, což přináší živost a energii. I když členové nejsou z hudebních rodin, cítí se autenticky a zdůrazňují vícerozměrné kulturní propojení Polska, Běloruska a Ukrajiny, zejména v kontextu současných konfliktů. Hudba je pro ně mostem a nástrojem dialogu mezi národy, přičemž symbolickým prvkem je sdílený buben. Hajda Banda tak ctí tradici, ale zároveň ji moderně a citlivě reinterpretuje s ohledem na proměnlivost identity a současný svět.
Pianista Łukasz Ojdana na albu Wędrujący ptak přistupuje k folklornímu materiálu s hlubokou úctou, ale zároveň s odvahou k jeho tvůrčímu přetváření. Společně se svou ženou Marií se vydává po stopách původních lidových písní a melodií, často zachovaných už jen ve vzpomínkách a ústním podání několika málo generací. Tyto zpěvy propojuje s volnou klavírní improvizací i zvukem elektronických nástrojů, čímž vzniká zvukový svět na pomezí tradiční hudby, soudobého jazzu a experimentu. Významnou roli na albu hraje ukrajinský soubor Drevo, jehož autentický vícehlas vnáší do projektu duchovní hloubku a zakořeněnost. Ojdana nevnímá folklor jako muzeální artefakt, ale jako živou inspiraci, která může zaznít nově, moderně, a přitom s úctou. Symbol ptáka, který celé album prostupuje, zde není jen znakem svobody a míru – jeho proměny odrážejí i proměny samotné hudby. Z prastarých melodií vyrůstají nové zvukové krajiny, které oslovují dnešního posluchače a nesou v sobě jak paměť, tak naději.
Polsko-ukrajinská je také skupina Dagadana a i ona vnímá lidový materiál jako živý organismus, ne muzeální artefakt. Na albu Tobie pracují s koledami, které kombinují archaické texty s novými slokami reflektujícími současné společenské dění, například přání míru Ukrajině a Polsku. Hudebně spojují folklor s jazzem, elektronikou a world music. Přestože se odklánějí od archivního folkloru k autorské tvorbě, ctí tradici a hledají nový jazyk pro současnost. Jejich přístup spojuje rituální, poetické a občanské prvky folkloru, přetváří ho v prostor sdílení, porozumění a naděje.
Hudbě z polsko-ukrajinského pomezí se věnuje také skupina Wernyhora, která přistupuje inovativně k folkloru etnických menšin Bojků, Lemků a Huculů. Zpěvačka Daria Kosiek vychází z rodinných kořenů, ale kapela přetváří staré texty a melodie do osobitých aranžmá s netradičními nástroji jako viola da gamba. Repertoár vychází z archivů i současných terénních výzkumů, včetně méně známých dialektů a žánrů jako kolomyjky. Hudba Wernyhory propojuje historii, identitu a krajinu s moderním zvukem, čímž oživuje zaniklou komunitu a nabízí citlivý, experimentální přístup k folkloru s širším inspiračním potenciálem.
Skupina Tęgie chłopy přistupuje inovativně k lidové hudbě z regionu Kielce tím, že tradiční taneční melodie doplňuje autorskými texty s aktuálními tématy jako rodičovství nebo ekologie. Na albu Rakieta!, určeném dětem, se pak objevuje například text o cestě do vesmíru, a to opět na půdorysu lidové melodie. Vzniká živý dialog mezi minulostí a současností. Kapela svou hudbu přirovnává k přestavbě starého auta na raketu – nechtějí být muzeálním exponátem, ale hledají nové impulzy, které osloví dnešní posluchače bez ztráty autenticity.
Trio WoWaKin spojuje tradiční hudbu středního Polska s živým, hravým a hluboce promyšleným přístupem. Zpěvačka Paula Kinaszewska čerpá inspiraci od starší generace hudebníků, ale zároveň si uvědomuje mezigenerační propast. Skupina vychází z regionálních tradic, ale experimentuje s netradičními nástroji jako kalimba či banjolele, které volí podle intuice a svobody zvuku. Důraz klade na předání příběhů a kontextu písní. WoWaKin tak představuje živý a zakořeněný model folklorního oživení s potenciálem inspirovat i mimo Polsko.
Skupina Warsaw Village Band po téměř 30 letech akustické práce s mazovským folklorem, udělala zásadní obrat na albu Sploty spoluprací s elektronickým triem Bassałyki. Propojili tradiční polskou hudbu s dubem, elektronikou a moderním zvukovým designem, čímž vytvořili organický, ale radikálně nový zvuk. Inspiraci čerpají z přirozených efektů tradičního zpěvu, které přenášejí do elektronických dubových technik. Na projektu spolupracoval producent a mistr zvuku Mario Activator, který přivedl nové hudebníky a přidal klávesy, saxofon a perkuse, čímž zvuk kapely zhušťuje a posiluje. Kapela tak našla novou cestu, aniž by ztratila kořeny, a oslovuje mladší publikum. Jejich otevřenost a dialog mezi tradicí a moderními technologiemi rozšiřují prostor folklorní hudby pro dnešní dobu.
Ženské trio Sutari které kombinuje hluboký respekt k folkloru s aktuálními tématy. Jejich hudba staví na vokálních harmoniích, improvizaci a autorské tvorbě, propojující polský folklor s litevskou a běloruskou tradicí i soudobými vlivy. Sutari používají lidové prvky jako výchozí bod, ale hudbu tvoří kolektivně s důrazem na emocionální autenticitu a osobní zkušenost. Reagují i na současné problémy, například klimatickou krizi. Jejich přístup k folkloru je otevřený a inovativní, posouvají hranice žánru s cílem najít nové významy a vyjádřit naději i něhu.