Slyšte, lidé! – Marian Friedl, beskydský chameleon

Slyšte, lidé! – Marian Friedl, beskydský chameleon

Pořad v souvislostech


Marian Friedl, beskydský chameleon
Budeme vysílat

Sólo pro klarinet
Sólo pro akordeon 2020
Sólo pro akordeon 2020
Vysílali jsme


Sólo pro klarinet

Hudební výlet do Izraele

Hudební výlet do Izraele
Audioarchiv
23. července 2019 World music, Aktuality Autor: Milan Tesař

Beskydský chameleon je název jedné skladby z Andělem oceněného alba Beránci a vlci. Marian Friedl, beskydský chameleon je název dalšího vydání našeho pořadu Slyšte, lidé! Představíme si v něm hudebníka, který je autorem nejen Beránků a vlků, ale stojí také v čele beskydské muziky RukyNaDudy, doprovází Jitku Šuranskou v jejím triu, hraje jazz na kontrabas a sám si vyrábí dřevěné lidové nástroje. S různými hudebními projekty Mariana Friedla vás seznámí Milan Tesař. Premiéru vysíláme v sobotu 27. července 2019.

Marian Friedl hrajem na kontrabas, na cimbál, ale také na píšťaly a další nástroje, které si umí sám vyrobit. Nasměroval jej Bartolomej Gernát ze slovenské Turzovky. Friedl vzpomíná: „Od něj jsem získal své první nástroje i základní informace k jejich výrobě. Pustil jsem se tedy do shánění nářadí a asi v šestnácti letech vyrobil svou první koncovku. Ale tím to neskončilo, postupně jsem se setkával s dalšími hráči a výrobci u nás, v Polsku i na Slovensku, nacházel archivní nahrávky, objevoval nástroje v muzejních depozitářích, rozšiřoval jsem zkrátka své znalosti o výrobě i o hře, jak jen to šlo.“

Když vedete s Marianem Friedlem rozhovor, jeden pojem, který se vrací a opakuje, je „hledačství vlastní hudební cesty“. Z takového hledání vzniklo i Friedlovo stěžejní dílo, album Beránci a vlci, o kterém říká: „Tématem alba je putování pohraničím, liminálním prostorem, v němž jedno prostupuje druhé. Tady mizí ostrost hranic mezi teď a kdysi, mezi životem a smrtí, beránky a vlky, veselým a smutným, mezi pozitivním a negativním. Ačkoli nás totiž hranice všudypřítomně obklopují a na první pohled zřetelně vymezují například černou od bílé, jakmile se přiblížíme ke styčné ploše dvou protikladů, zjistíme, že svět je právě zde mnohem barevnější, než jsme čekali.“

Marian Friedl vyrůstal v Beskydech. Konkrétně v Těšínských Beskydech se svým prastrýcem. Rodiče jej tam poslali ze zdravotních důvodů, ale Marian vedle čerstvého vzduchu nasával písně z hor a zvuk lidových nástrojů, do kterého se zamiloval. V rozhovoru pro magazín Jazzman vzpomíná: „Jako malý jsem hodně hrával se svým dědou, který žil v jednom z typických úzkých údolí v Těšínských Beskydech. Bral mě od malička mezi vesnické muzikanty, s nimiž hrával na klarinet a saxofon různé šlágry z jejich mládí. A mě bavilo, že jsem mohl improvizovat, ačkoli jsem tehdy samozřejmě nevěděl, co to je. A totéž mě pak fascinovalo i ve světě cimbálových muzik. Když jsem později objevil jazz, ohromil mě ten obrovský podíl svobody, která je ovšem současně vykoupena mnoha léty dřiny, kdy se ti muzikanti učí mluvit specifickým jazykem, díky němuž mohou nakonec mluvit sami za sebe. Tohle v jiné hudbě v evropském prostoru stěží najdeme.“

V pořadu Slyšte, lidé! nebudeme poslouchat pouze ukázky z alba Beránci a vlci. Bude nám hrát trio Jitky Šuranské, skupina NOCZ, Jiří Slavík a především si budeme pouštět ukázky z alba Beskydská odysea, které Marian Friedl připravil pro vydavatelství Indies Scope a jeho novou edici Malovaná trhula.

Jazz Goes to Town 2020

Zveme do Hradce Králové na festival Jazz Goes to Town. wroblewski

Regiony

Regiony

Sólo pro ženský hlas 5

Pires_CartografadoDevět výjimečných zpěvaček v pořadu Slyšte, lidé!

Vývar Vandy Kavkové

kavkova_vyvarPoslechněte si rozhovor se zpěvačkou Vandou Kavkovou o jejím albu Vývar.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web