Beránci a vlci (recenze CD)

Michel Camilo – pianista z Dominikánské republiky
Koncert skupiny MeziMěsto ze studia Proglasu
Koncert skupiny Vesna ze studia Proglasu

Police Symphony Orchestra

Rozhovor se skupinou Bashavel

Koncert Jany Kozubkové ze studia Proglasu

Na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou měl pódiovou premiéru unikátní projekt Mariana Friedla, Jitky Šuranské a hned čtyř hudebních uskupení na škále od folkloru k jazzu Beránci a vlci. Program navazuje na obdobně koncipovaný koncert Z kořenů k world music a už na samém počátku roku vyšel na CD, jehož recenzi vám nyní přinášíme. Současně s jejím čtením si můžete z archivu poslechnout rozhovor s Marianem Friedlem a Jitkou Šuranskou.

Album Beránci a vlci je krásným příkladem působení sil zdola a shora. Nevzniklo by, nebýt upřímného a houževnatého hledačství Jitky Šuranské a Mariana Friedla. Ale stejně tak bychom si je neposlechli, kdyby do hry nevstoupily hned tři instituce – Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, v jejichž rámci se v roce 2015 konal koncert Z kořenů k world music, vydavatelství Indies Scope, které se rozhodlo záznam tohoto koncertu vydat, a Ministerstvo kultury ČR, které realizaci projektu finančně podpořilo. Že nakonec nevyšel záznam zmíněného koncertu, ale úplně nové studiové album s novým materiálem, souvisí opět se silnými osobnostmi Jitky coby iniciátorky projektu a Mariana jako hudebního producenta, a tedy hlavního realizátora. Nechtěli znovu vydávat písně, které mezitím nahráli například v rámci skupiny Jitka Šuranská Trio na album Divé husy, a raději už vyzkoušený koncept naplnili novým obsahem.

Onen koncept stojí na hledání kořenů, jejich citlivém přetváření a objevování styčných bodů s dalšími hudebními styly. Více než rozkročení Jitky Šuranské mezi lidovou a vážnou hudbou zde hrálo roli několikero hudebních řemesel Mariana Friedla. Vedle svých teoretických znalostí lidové hudby se zde mohl uplatnit jako lidový zpěvák a hráč na tradiční nástroje, které si často sám vyrábí. Ale stranou nezůstala i jeho paralelní dráha jazzového kontrabasisty. Sám sice na Beráncích a vlcích na basu nehraje, ale při spolupráci s pozvanými jazzovými muzikanty (česko-slovenské Sdružení nezávislých jazzmenů) mohl jako producent uplatnit své praktické zkušenosti. Vedle „nezávislých jazzmenů“ a Jitka Šuranská Tria na albu účinkuje Friedlova „lidová muzika“ RukyNaDudy a Ženský sbor z Kudlovic, což je pro změnu jedna z aktivit Jitky Šuranské. Dámy a pánové se v jednotlivých písních různě střídají a prolínají, přičemž například v písni Aj, starala se dosahuje počet účinkujících dvou desítek.

Název alba Beránci a vlci by mohl svádět k vnímání hudby v binárních protikladech – a do tohoto schématu bychom mohli napasovat například protiklad mezi moravskou lidovou hudbu a jazzem. Ve skutečnosti však projekt poukazuje na něco jiného. Tak, jako se v titulní písni „vlk strojí na beránka“ a pro mlhu nevidíme ani beránky, ani vlky, prolíná se na albu naprosto přirozeně moravská hudba s jazzem, případně písně jihomoravské s beskydskými, a vytvářejí jednolitý celek. Na první poslech možná lehce zamlžený, ale už napodruhé s jasnými konturami – to když, jak se opět zpívá v ústřední písni – „zpoza hor vychodí jasná hvězda“.

Hledání hraničních oblastí však není na albu zhmotněno jen pronikáním jazzových prvků do moravských lidových písní (v sedmiminutovém Hradišti si všimněte nejen saxofonového sóla, ale i jasně jazzové kontrabasové linky). Mlhavé jsou i hranice mezi lidovou a autorskou tvorbou (Marian Friedl s lidovou hudbou pracuje sice citlivě, ale tak volně, že ne vždy lze jednoznačně rozhodnout, když už jde o novou píseň). A rozostřená je i práce s jednotlivými typy emocí, které k lidové hudbě přirozeně patří. Od zabíjení ovcí a popravování lidí (Jedě furman) se proposloucháme až ke svatebnímu veselí na konci alba (Svatební), které však není tak jednoznačné, jak se na první poslech této rozverné písně zdá.

Beránci a vlci v sobě spojují několikerý příběh: Příběh osobního i univerzálního hledačství, příběh podpory dobré hudby v tuzemsku (v tomto případě úspěšný), příběhy skryté v jednotlivých písních i příběhy jednotlivých hudebníků v čele s Jitkou a Marianem. Výsledkem je album na hranici žánrů, příběhu a regionů (ano, jižní Morava i Beskydy jsou hraniční oblasti), které – přes množství zúčastněných hudebníků – skvěle drží pohromadě, má jasný směr a dokáže zájemce nasměrovat k dalšímu hledání.

Žánr: world music
Celkový čas: 57:35

IMG_0344Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.