Slyšte, lidé! – Hudba ve svitu půlměsíce 3

Pořad v souvislostech
Hudba ve svitu půlměsíce 3
Budeme vysílat
Hudební výlet do Francie 2025
Hudební výlet do Francie 2025
Sólo pro kytaru 2025
Vysílali jsme
Hudební tváře Erika Rothensteina
Hudební tváře Erika Rothensteina
Hudební výlet do Skotska 2025
Audioarchiv
Ve volném cyklu Hudba ve svitu půlměsíce mapujeme hudbu Blízkého východu a severní Afriky. Ve třetím pokračování tohoto seriálu si představíme bohatou hudební tradici Maroka, poslechneme si dvě turecké zpěvačky nebo íránskou interpretku, která na svém novém albu spolupracovala s jazzovým pianistou z Norska. Těšit se můžete také na hudbu Tuarégů z Nigeru nebo na kapelu kurdských hudebníků z Iráku, Íránu a Turecka. Premiéra 13. srpna 2022.
Íránská zpěvačka Marjan Vahdat vydala nové album Our Garden Is Alone. Jako producenta a aranžéra si ke spolupráci přizvala norského jazzového pianistu Buggeho Wesseltofta. Další norští hudebníci hrají na kontrabas, baskytaru a bicí a dále na albu účinkují ještě dva íránští hráči – Shervin Mohajer na tradiční smyčcový nástroj kamanče a Pasha Hanjani na egyptskou flétnu ney. Natáčelo se ve Spojených státech, v Íránu a v Norsku. Jedná se o třetí sólové album Marjan Vahdat, která jinak nahrála také několik desek v duu se svou sestrou Mahsou.
Album s názvem Henna představuje několik mladých zpěvaček ze současné Palestiny. Jde o sedm interpretek, které zde zpívají s doprovodem nástrojů jako kanún, arabská loutna nebo flétna ney a k tomu kontrabas, kytara, klavír a perkuse. Album produkoval Suhail Khoury, ředitel Národní hudební konzervatoři Edwarda Saída v Palestině, školy, na které některé ze zpěvaček studovaly. Na albu účinkují například Haneen Alijleh z Gazy, Henna Haj Hassan z Dženínu, Miral Ayyad z Abú Disu nebo skupina Daughters of Jerusalem.
Z palestinské Gazy se přesuneme do Turecka a představíme si zpěvačku a hudebnici Deryu Yıldırım a její skupinu Grup Şimşek. Hrát si budeme z minialba Dost 1, které vyšlo v červnu 2021. Derya Yıldırım sice pochází z Turecka, ale žije v Berlíně. Další členové skupiny pak působí ve Francii a Velké Británii. V roce 2019 vydali své první album Kar Yağar s moderními úpravami tuureckých lidových písní a s vlastní tvorbou, inspirovanou poezií tureckého básníka Nâzıma Hikmeta Rana. Vedle lidského hlasu hraje v hudbě této skupiny důležitou roli turecká loutna, zvaná bağlama.
Sidi Abdallah pochází z města Agadez, které leží ve středním Nigeru na jižním okraji Sahary. Jedná se o důležité centrum kultury pouštních Tuarégů. Sidiho otec Abdallah Oumbadougou byl jedním ze zakladatelů moderní tuarežské hudby, zvané pouštní blues, a syn pokračuje v rodinné tradici. Ve svých písních zpívá o boji Tuarégů za autonomii a sebeurčení, ale také vzpomíná na svého otce. Do tradiční hudby přináší současnou energii. Své první album Issiktane nahrál v základním rockovém obsazení – kytara, basa a bicí.
Z Iráku, Turecka a Íránu pocházejí členové kurdské skupiny Nishtiman Project. Projekt založili hráč na perkuse a kapelník Hussein Zahawy a skladatel a loutnista Goran Kamil. K něm se připojili Ertan Tekin, který hraje na dechové nástroje duduk a zorna, dále zpěvák Ayub Ali, Robin Vassy, který hraje na africké perkuse, Mehrzad Azami Kia na smyčcový nástroj kamanče a Siavash Kamkar na perský „cimbál“ santur.
Berberská zpěvačka Houria Aïchi pochází z Alžírska. Je představitelkou hudebního stylu chaoui, který vznikl spojením tradiční hudby ze Sahary s tanečními rytmy, většinou s doprovodem flétny a rámového bubnu zvaného bendir. Houria Aïchi vystudovala v Paříži psychologii a hudbě se začala věnovat v 80. letech, kdy zároveň vyučovala sociologii. Její první repertoár se skládal z lidových písní, které si pamatovala z dětství, doprovázených na bendir a na severoafrickou flétnu gasba. Později svůj záběr rozšířila o alžírské duchovní písně a také o filmovou hudbu.
Gnawa je název pro národnostní menšinu v Maroku, potomky otroků, kteří byli na sever Afriky zavlečeni v 16. století ze západní oblasti kontinentu. Jako gnawa se však označuje i jejich hudební žánr a v neposlední řadě několikahodinové rituály známé z kultury Maroka. Do roku 1990 byla tato tradice mimo svět islámu prakticky nezámá. Právě v roce 1990 však pořídil producent Bill Laswell v marockém Marrákeši nahrávku tamních hudebníků, kteří zpívají, hrají na tradiční bubny a další nástroje a tleskají. Album tehdy vyšlo jako Night Spirit Masters – Gnawa Music of Marrakesh. A nyní, po více než 30 letech, se na trhu objevila jeho reedice na vinylové desce.
Jajouka je název zapadlé vesnice v horách severního Maroka. Obývá ji kmen Ahl Serif, potomci arabského léčitele Sidiho Hamida Sheicha, považovaného místní lidovou tradicí za svatého. Specifická hudební tradice se zde udržuje od starověku – proto si místní hudebníci vysloužili přezdívku „rokenrolová kapela stará 4000 let“. Tamní hudbu objevil pro Evropany na začátku 50. let britský malíř a básník Brion Gysin. Do vesnice jej zavedl jeho kolega, malíř Mohammed Hamri, jehož matka z této lokality pocházela. Gysin, který v severním Maroku sledoval jinde zapomenuté rituály, vystopoval původ této kultury až někam do staré Persie a starověkého Řecka. V horách severního Maroka se například zachovaly zvyky, které si antičtí obyvatelé poloostrova Peloponésu spojovali s bohem pastýřů Panem. V roce 1968 se pak Gysin vydal do Maroka znovu, společně se zakládajícím členem Rolling Stones Brianem Jonesem, a pořídili první kvalitnější nahrávky této hudby. Hudební tradice ve vesnici Jajouka stále žije a v květnu 2022 vyšlo nové dvojalbum Dancing Under the Moon, které natočila skupina Master Musicians of Jajouka a které produkoval současný vedoucí hudebních aktivit v této lokalitě Bachir Attar.
Elif Sanchez je turecká zpěvačka, která na svém prvním bezejmenném albu zpívala své oblíbené písně z Turecka a Ázerbájdžánu. Nyní natočila novinku Mi Voz s písněmi právě ve španělštině. Album nahrála ve spolupráci s producentem a kytaristou Javierem Limonem, 11násobným držitelem Grammy, kterého zaujala její předchozí nahrávka, a sám jí nabídl své služby. Limon napsal sedm písní z 11, které na albu slyšíme. Ostatní jsou převzaté především od tureckých autorů. Elif Sanchez studovala hru na hoboj a anglický roh. V roce 2013 byla přijata na Berklee College of Music v americkém Bostonu, kde pokračovala ve studiu zpěvu a jazzové hry na hoboj a také hudebního byznysu. Po úspěšném skončení studií získávala zkušenosti na jazzové scéně v New Yorku.