Tradiční a pro nás exotickou melodiku Blízkého východu s elektronickou taneční hudbou kombinuje irácký zpěvák a skladatel Fawzy Al-Aiedy. Rozhovor s ním uvedeme v pořadu Jak se vám líbí 26. ledna 2021.
Fawzy Al-Aiedy propojuje své vlastní skladatelské postupy s tradičními tóninami Blízkého východu, s výraznými rytmy a s elektronickým zvukem. V jeho skladbách se potkává arabská loutna, akustický nástroj s tisíciletou tradicí, s rytmickými zvuky syntezátorů. Al-Aiedy tak propojuje starou hudbu tančících dervišů s hudbou současných diskoték. Autora na albu doprovázejí tři další hudebníci. Jsou to jednak dva jeho synové – Amin jako aranžér a baskytarista a Adrien jako bubeník a producent elektronické hudby. Posledním členem skupiny je pak italský dudák a hráč na akordeon a klarinet Venso Boniface. Celé album Ishtar Connection je Al-Aiedyho vyznáním tradiční hudbě arabských zemí – Iráku, Libanonu, Jordánska, Egypta, Maroka, Tuniska a Alžírska.
Harrycane Orchestra je mezinárodní skupina z bavorského Augsburgu, kterou založili turecký zpěvák a hráč na perkuse Tarkan Yesil a německý bubeník a skladatel Harry Alt. S ním hovoříme v pořadu Jak se vám líbí především o aktuálním albu Dark Makam. Premiéra 1. prosince 2020, poté v audioarchivu.
Přibližně po půl roce pokračuje druhým dílem volný cyklus Hudba ve svitu půlměsíce. Opět se v něm zaměříme na hudbu zemí, v nichž je dominantním náboženstvím islám. I když radikální formy islámu hudbu a zpěv zakazují, najdeme v arabských a dalších muslimským zemích neuvěřitelně velké bohatství hudebních projevů. V pořadu si poslechneme například palestinskou zpěvačku Terez Sliman, violoncellistku s alžírskými kořeny Nesrine, súdánského hudebníka Sharhabila Ahmeda, skupinu Jola, kterou tvoří Maročané usazení v Belgii, nebo kurdského zpěváka, který si říká Brader Mûsikî. Poslouchejte z našeho archivu.
Hudba ve svitu půlměsíce je název dalšího vydání hudebního týdeníku Slyšte, lidé! Věnujeme se v něm tentokrát interpretům ze zemí, ve kterých je převažujícím náboženstvím islám. Navzdory omezené demokracie nebo dokonce represivním režimům i v této oblasti vzniká mimořádně inspirativní hudba, která jednak vychází z arabské, severoafrické nebo perské tradice, ale zároveň má přesahy k jazzu, rocku nebo dokonce karibské hudbě. Poslouchejte v sobotu 7. března 2020 od 19.15 nebo později z audioarchivu.
Arabská loutna je nástroj krásného vzhledu i zvuku, který se už zdaleka nepoužívá jen v tradiční hudbě Blízkého východu. Používá se v jazzu i blues a rádi po ní sahají i interpreti evropské lidové hudby – ostatně arabská loutna je předkem loutny evropské. My si v pořadu Slyšte, lidé! představíme loutnisty z Libanonu, Egypta, Řecka, Tuniska a dalších zemí a dozvíte se také některé zajímavosti z historie tohoto hudebního nástroje. Poslouchejte v sobotu 3. prosince od 19.15 nebo v úterý 6. prosince v 16.55.
Jedním z hostů festivalu Colours Of Ostrava 2012 bude libanonský trumpetista Ibrahim Maalouf, hráč na speciální čtvrttónovou trubku, který se pohybuje napříč žánry. Čerpá z jazzu, hudby Blízkého východu i z evropské klasiky a podílel se i na projektech popových nebo elektronických. * Přinášíme vám druhou část rozhovoru, který kompletně vyšel v časopisu Harmonie.
Izraelský kontrabasista Avishai Cohen, kterého můžete dobře znát z našeho vysílání, se podílel také na nahrávce svého krajana, hráče na arabskou loutnu oud, Amose Hoffmana. Jeho album Evolution nyní obohatilo hudební archiv Proglasu.
<strong>Album Arabské lidové písně o lásce</strong> skupiny Ziriab (kterou tvoří dva Syřané a jeden Libanonec) si představíme v pořadu Jak se vám líbí v úterý 5. dubna.