Půljablkoň: Světelné léto (recenze CD)

Půljablkoň: Světelné léto (recenze CD)
26. listopadu 2019 Recenze, Jazz, Folk, Alternativní hudba Autor: Milan Tesař

Recenzí se vracíme k druhému albu dua Půljablkoň, které tvoří dva členové Jablkoně, Michal Němec a Marie Puttnerová. Na album Světelné léto si pozvali řadu hostů.

Půljablkoň je sice nejkomornější odnoží skupiny Jablkoň, ale novinka Světelné léto se od debutu dua Němec & Puttnerová z roku 2014 liší. Díky množství hostů, mimo jiné z jazzové scény, vyrašila na kmeni Jablkoně vlastně odnož úplně nová, ve které ústřední dvojici doplňují tóny trombónu, saxofonu, klarinetů a lesního rohu a také piano (Michal Nejtek). Na druhou stranu je to stále Jablkoň: od hrátek s hiphopem v úvodní Vrať se přes blues K ránu nebo nové verze písní Šťastný a veselý a Vítej, jiljí až po úpravu lidové písně Javorové husle.

Album Světelné léto je originální právě díky účasti hostů a pestré dramaturgii, i když jednotlivé písně náladou, harmonickými postupy, rytmem či dikcí na první poslech připomenou starší momenty z diskografie kapely. Je to vlastně taková hra na asociace, která může u každého fanouška fungovat jinak. Já si například při Bohyni samoty pokaždé vzpomenu na Krajinu Ró, šachová Sicilská obrana v sobě skrývá ozvěnu hitu Bára miluje Káju a nová verze Vítej, Jiljí mi evokuje Říkadla.

Album Světelné léto však netěží pouze z příbuznosti s předchozí tvorbou kapely. Obstojí zcela samostatně jako hra kontrastů. Je to kontrast mezi zpěvem a skandovaným projevem, ať už mu říkáme rap nebo vyprávění (slyšet je to hned v úvodní krátké Vrať se). S tím souvisí kontrast mezi mužským a ženským principem v textech i mezi projevem Michala Němce a hlasem Marie Puttnerové, která si postupně osvojuje další a další jablkoňské rejstříky. Důležitý je také kontrast mezi tóny kytary, která zůstává pro Půljablkoň klíčovým nástrojem, a zmíněnými dechy. Zkušení nadžánroví hráči jako Pavel Zlámal nebo Jan Jirucha někde písně pouze podbarvují (Brzy se narodím), jinde celek zajímavým způsobem posouvají. Díky nim je album pestré, třebaže se na něm – možná vůbec poprvé – nepodílejí ani jako hosté hned dva stálí aktuální sestavy Jablkoně (Martin Carvan a Johnny Jůdl). Nová deska Půljablkoně je zhruba půlhodinová, ale hudebně má k polovičatosti daleko.

Vydavatel: Galén
Rok vydání: 2018
Žánr: alternativní folk
Celkový čas: 35:55

https://bandzone.cz/_84294

Článek vznikl pro Kulturní magazín UNI

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!