Jablkoň: Hovada Boží/Animantes Dei

10. května 2005 Folk, Alternativní hudba, Recenze Autor: Milan Tesař

Na konci doby velikonoční píšu článek o vánočním albu. Přesto nemám pocit, že bych byl - slovy skupiny R. E. M. - "out of time". Skupina Jablkoň totiž na svých Hovadech Božích kolem Vánoc krouží, dotýká se jich, avšak zároveň se od nich svým způsobem distancuje. Hovada Boží jsou vánoční deska, vhodná k poslechu v kteroukoli roční dobu. Stačí se podívat do kalendáře a spočítat si, kolik že nám právě týdnů zbývá do Vánoc.

O ústřední písni alba, 52slokové 52 týdnů (resp. 46 týdnů, 38 týdnů atd.) se toho už v různých recenzích napsalo dost. Proto už jistě víte, že jeden motiv je zde zpracován v nejrůznějších stylových variantách, přičemž jako hosté jednotlivé sloky přednášejí například Sestry Steinovy, Jiří Pavlica, Petr Váša, malé děti, operní pěvkyně, altsaxofon nebo recitující Radovan Lukavský. Poprvé jsem si CD poslechl ještě před prolistováním bookletu, takže jsem jednotlivé hosty odhaloval postupně. A opravdu tak dobře jsem se dlouho nenasmál.

Avšak neuvěřitelný smysl pro humor se v písních alba snoubí s hořkostí. Některé skladby jsou převzaté (Koleda Bratrů Ebenových, Předvánoční koleda Petra Skoumala a Jana Buriana), většina ostatních pochází přímo z pera kapelníkova (tedy Michala Němce). Jablkoň už loni na festivalech úspěšně vyzkoušela na divácích titulní skladbu o zvířatech, která si v hypermaketu prohlížejí zboží. Zde ji najdete v třídílné prodloužené verzi. Humorný prvek je zde zastoupen mimo jiné způsobem veršování à la malé dítě: "Kapr blecha medvěd / už jsem dlouho nejed." Slovní   humor a absurdní prolínání vtipu a "vážna" najdeme i v dalších skladbách. V písni Štědrý den to "zabalíme, protože my víme, že zabalené má to být". V Kapřím rekviem: "Ó udělal kapr / pak navždy sklapl," na což zpěvák naváže, jako by se nechumelilo: "A františek voní / stejně jak loni." I když na albu humorných míst najdeme mnoho, celek vyznívá spíše hořce: Jablkoň kritizuje konzumní přístup k Vánocům (hvězda nad hypermarketem), všímá si Vánoc coby doby melancholické, neveselé, osamělé (písně Šťastný a veselý, Černá Marie na rohu nebo Balada o bramborovém salátu jsou tak mnohoznačné, že si v nich každý může najít svůj příběh).

K vrcholům CD patří Předvánoční koleda s textem Jana Buriana. Podmanivý Němcův hlas v ní líčí Vánoce jako "svátky zapomnění" a ze závěrečných slov opravdu zamrazí: "Těhotná Marie / mačká se někde v metru / Bojím se miláčku / mám strach že potratí." Zatímco tato píseň se mi zdá v podání Jablkoně ještě silnější než Burianův originál, Koleda Marka Ebena s dětským zpěvem se originálu nevyrovná, avšak ani neurazí.

Za zmínku rozhodně stojí také jediná velikonoční píseň na albu, Pomlázka teče. Výsledkem umného spojení křesťanského a folklórního rozměru Velikonoc vznikl následující absurdní textový útvar: "Umírá člověk nevinný vinný / slepička snese vám jiný (...) Houby s otctem na místo vody / Hody hody doprovody." Je to jen úlet? Zvažte každý sám, podle mne však není.

Skupina Jablkoň za album Hovada Boží dostala cenu Anděl v kategorii Folk & country. Také jsem pro ni hlasoval, protože i já toto album považuji za výjimečné. Každý rok vycházejí spousty zbytečných vánočních desek. Hovada Boží zbytečná nejsou proto, že nabízejí nový pohled: pohled neotřelý, trochu provokativní, veselý a mrazivý zároveň. Kýč je podle jedné z definic takové dílo, které divákovi, posluchači apod. nedává prostor pro vytvoření vlastního pohledu, nenechává místo pro další rozměr vnímání. V tomto smyslu jsou Hovada Boží opakem kýče. Tuto desku nemůžete poslouchat a neudělat si na ni svůj názor, nepřemýšlet nad ní. Je to album, které otevírá nové obzory. Přitom je skvěle zahrané, neopakovatelně zazpívané a v neposlední řadě je nabité vtipem. I když někdy hořkým...

Vydavatel: Indies Records
Celkový čas: 43:49