Neřež: 20 let Neřež (recenze 2CD)

Neřež: 20 let Neřež (recenze 2CD)
24. listopadu 2018 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Zajímavým způsobem oslavila skupina Neřež dvacet let od svého vzniku – dvojalbum 20 let Neřež obsahuje reprezentativní výběr hitů i dalších silných skladeb, několik novinek a také jedno kompletní celé album. Proč jde právě o druhou desku Nebezpečný síly z roku 1999, můžeme spekulovat. Výběr to však rozhodně není špatný. Přečtěte si naši recenzi.

Skupina Neřež v čele se Zdeňkem Vřešťálem a Vítem Sázavským (spoluhráči kolem nic se postupně obměňovali) pochopitelně navázala na legendární Nerez, jehož třetím pilířem byla Zuzana Navarová. Ta paralelně vystupovala s vlastními projekty (především se skupinou Koa), ale až do její předčasné smrti v roce 2004 existovala naděje, že se dá celá původní skupina dohromady a že bude možnost háčky nad „ř“ a „ž“ opět odejmout. Z původně možná nouzové varianty se však za dvacet let (a samozřejmě už mnohem víc) stala suverénní skupina, která délkou svého trvání i počtem alba Nerez výrazně překonala. Ano, ženský tvůrčí element formátu Navarové po boku Vřešťála a Sázavského stále chybí, ale když se člověk podívá na seznam skladeb na 2CD 20 let Neřež, uvědomí si, kolik silné hudby za kapelou, která svůj restart začínala jako doprovodná skupina Jarka Nohavici (Kapela s velkým „K“), zůstává.

O dobře se doplňujících hlasech Vřesťála a Sázavského, o schopnosti zajímavě aranžovat i o tom, že se v jejich repertoáru silné lyrické skladby střídají s energickými hity a s „pakárnami“, nemá smysl znovu psát. To vše je dávno známé a kompilační dvojalbum to ilustruje dokonale. Všechny odstíny repertoáru Neřež najdeme jako na reedovaném albu Nebezpečný síly, tak na disku s výběrem skladeb ze všech dalších desek kapely: folkrockový hit Čertovská, klasicizující miniatura Fuga o chlapci v moll, blues Vlakem na Kolín, zdánlivě velmi nenápadná a přitom dramatická Tichá věc, popová Na koni s epizodní rolí Marie Rottrové nebo novinka Světla v očích, v níž tato zpěvačka pro změnu hraje hlavní roli…

Jako už každé kompilace můžeme kapele vyčítat, že některé zásadní věci vynechala. Sám mám například rád debutové album Neřež z roku 1998 a písně jako Malý Letní Hit, Pošetilá, U tebe pod peřinou nebo Pohádkář by výběru slušely, stejně jako z pozdějších například skladby Amarcord, Nad tebe není, Zelené štěstí, Bílý pták nebo filmová Jednou tu nebudeme. To ovšem vypovídá pouze o tom, že skupina Neřež by za těch dvacet let mohla sestavit možná bilanční čtyřalbum silných skladeb. Na druhou stranu je moc dobře, že pominula naprosté úlety jako písně Faux pas („Když si první dáma prdne…“) nebo Honza („Honza toulavej je třikrát hotovej, u stánků čeká, až mu padne rosa na kolej“). Naprostá většina písní Neřež však patří do té kategorie těch, které nezestárly.

Vydavatel: Warner Music Czech Republic
Celkový čas: 61:50 + 52:43

Rozhovor s Mirkem Kemelem