Josef Fojta & Emanuel Míšek: Bylinky (recenze CD)

29. května 2019 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Hudební skladatel Josef Fojta a textař Emanuel Míšek jsou autory alba Bylinky s podtitulem Písničky z hrnečku. Poslechněte si z našeho archivu rozhovor s oběma tvůrci a přečtěte naši recenzi.

S léčivými bylinkami můžeme mít různé zkušenosti. Pro někoho je to vzpomínka na povinný školní sběr květu hluchavky. Pro jiné příjemná vůně čaje, který pomáhá proti kašli, revmatu, nespavosti a jiným neduhům. Učitel, textař a muzikant Emanuel Míšek připravil pro děti i jejich rodiče pásmo básniček o léčivých rostlinách. Skutečné „písničky z hrnečku“ z jeho Bylinek udělal Josef Fojta, skladatel, člen Hradišťanu a někdejší pilíř křesťanské skupiny Střípky.

Fojta s Míškem nespolupracují poprvé. Už v roce 2011 se jejich jména objevila pod společným albem Všechno má svůj čas, na kterém jako hosté účinkovali mimo jiné Hradišťan nebo v Americe žijící jazzový pianista Pavel Wlosok. I Bylinky mají minimálně jednoho skutečně slavného hosta, 84letého Josefa Somra, který s laskavým nadhledem recituje Míškovo veršované průvodní slovo, které na albu propojuje jednotlivé písničky (například říkanku o mnichu Serafovi, který „kromě Boží moci má jitrocel ku pomoci“). Písní je celkem 23 – z toho jedenadvacet o jednotlivých bylinkách a dvě bonusové z divadelního představení Anička a bylinkové kouzlo, které jako součást projektu vzniklo na půdě Slováckého divadla Uherského Hradiště. Vedle tamních herců na albu účinkují především dva dětské pěvecké sbory z Velkého Meziříčí (Slunko a Harmonie) se svými sólisty a skupina instrumentalistů z prostředí folklorního i jazzového.

Emanuel Míšek, který své textařské dovednosti prokázal už v 90. letech ve folkrockové skupině Mozopotámie a později při sporadickém sólovém vystupování, zúročil na Bylinkách vzpomínky z dětství, vlastní zkušenosti i to, co zaslechl i nastudoval. Dětského i dospělého posluchače tak formou vtipných a z velké většiny opravdu povedených veršů seznamuje s podobou, vlastnostmi i využitím jednotlivých rostlin. Jazyk jeho básniček je přístupný dětem, ale díky laskavému a přitom originálnímu humoru neurazí ani dospělého. Vtipná je svým způsobem i hudba Josefa Fojty, která pracuje s asociacemi (květ hluchavky připomíná sloní ucho, a proto „africká“ hudba; z chmele se vyrábí pivo, proto hospodská polka). Některé písně připomenou divadelní představení (Třezalka tečkovaná), jiné mají blíže k jednoduchému dětskému popu (Kopřiva dvoudomá, Smetánka lékařská).

Fojtův kapelník Jiří Pavlica má zásadu tří „P“ – svou hudbou chce rozdávat pohlazení, poznání a poselství. Písničky z hrnečku Josefa Fojty a Emanuela Míška splňují vše: Svou hravostí a vtipem hladí. Informacemi skrytými ve verších šíří poznání. A poselství? Sběr léčivých rostlin nemusí být vždycky nuda a bylinky nám v případě nemoci mohou skutečně ulevit – samozřejmě nejlépe ve spojení s Boží mocí, jak by nám řekl otec Seraf z básničky o jitroceli.

Vydavatel: Anima Art
Žánr: písně pro děti
Celkový čas: 37:40