Slyšte, lidé!: Profil Beaty Hlavenkové

Slyšte, lidé!: Profil Beaty Hlavenkové
25. února 2014 Jazz, Aktuality, Alternativní hudba Autor: Milan Tesař

Theodoros, album skladatelky a pianistky Beaty Hlavenkové pro sólový klavír, získalo nominaci na cenu Anděl v jazzové kategorii. V pořadu Slyšte, lidé! si Beatu Hlavenkovou představíme jako autorku, která jazzový žánr v mnohém přesahuje – píše písničky pro děti i vážnou hudbu, spolupracuje s Lenkou Dusilovou nebo s Ivou Bittovou a svá alba svěřuje do rukou předním světovým mistrům zvuku. Poslouchejte v sobotu 1. března 2014 od 19.15 nebo v repríze 4. března v 16.55.

Pianistka a skladatelka Beata Hlavenková na sebe poprvé upozornila v jazzové skupině S’aight, v jejímž čele stála společně se svým manželem Patrikem. Na svém kontě má dvě autorská alba Joy For Joel (2009) a Theodoros (2013). Dlouhodobě spolupracuje s Lenkou Dusilovou, podílela se na albu Ivy Bittové Zvon. Byla členkou kapely Jaromíra Honzáka Face of the Bass. Komponovala pro symfonický orchestr, píše scénickou hudbu, hudbu filmovou, písně pro děti a také aranžuje. Spolupracovala s Věrou Martinovou, s Yvonne Sanchez, skupinami Triny, Benedikta, Toxique, s Davidem Dorůžkou, Justinem Lavashem a dalšími.

Jako interpretka si Hlavenková dává velmi záležet na zvuku svých nahrávek. „Je to pro mne zásadní věc,“ říká v souvislosti se svým druhým albem Theodoros, „i proto jsem hledala klavír, který by zněl dobře, a proto jsme také strávili hodně času při dokončování alba.“ Recenzent Josef Rauvolf o albu soudí: „Jednotlivé skladby jsou vším, jen ne lehounkými klavírními miniaturami, chopinovskými náladami, spíše z nich cítíme inspirací písničkářstvím.“

Už v roce 2009 v souvislosti s albem Joy For Joel o Hlavenkové psal v časopisu UNI Vladimír Kouřil, že „bez problémů vybočuje z mainstreamových či jazz rockových šablon klavírní hry“ a že je u ní zřejmý „inspirační poslech modernistů vážné hudby minulého století“.

Theodoros je deska pro sólový klavír. Skládá se z 12 skladeb, pojmenovaných řecky podle jednotlivých měsíců v roce. Jak projekt vznikal, autorka prozradila v rozhovoru pro časopis Harmonie: „Přemýšlela jsem nad tím, jak na mě ten který měsíc emočně působí a podle toho jsem tvořila muziku. Mnohde to bylo jasné od začátku, ale někde jsme jednotlivé části přehazovali tak, aby ten sled dvanácti měsíců působil jako jedna celistvá skladba, aby album mělo jednotný zvuk. Můj muž, který desku produkoval, slyšel všechny nápady hned od přípravné fáze a měl spoustu dobrých připomínek a nápadů. Nejen k formám, ale i k náladám měsíců apod. Celá ta práce trvalo dlouho, ale s výsledkem jsem spokojena.“ Pro natočení alba hledala Beata Hlavenková hezký prostor s klavírem a nakonec se rozhodla pro Janáčkovu konzervatoři v Ostravě. Natáčelo se dva dny v červenci 2013 a v srpnu a v září probíhaly dokončovací práce ve studiu Sono. Master pak odeslali do Londýna Tonymu Cousinsovi, který se už podílel například na albu Zvon Ivy Bittové. „Je to nestor, člověk s citlivýma ušima, který spolupracoval s Peterem Gabrielem a mnoha dalšími,“ vyjmenovává Hlavenková.