Lidověk Matěje Metoděje Štrunce

Lidověk Matěje Metoděje Štrunce
15. října 2022 Folk, World music, Aktuality Autor: Milan Tesař

„Vybral jsem písně, které si pamatuju, že mi zpívala jako malému babička z Rožnova pod Radhoštěm, nebo lidovky, na jejichž kouzlo jsem narazil až třeba při cimbálkových večírcích při studiu na konzervatoři,“ říká o svém prvním sólovém albu Lidověk Matěj Metoděj Štrunc, herec, hudebník a cestovatel. Rozhovor s ním jsme v pořadu Jak se vám líbí vysílali v srpnu 2022 a vy si jej nyní můžete pustit z našeho archivu.

Matěj Metoděj Štrunc je herec, hudebník, cestovatel a básník. Vystudoval herectví na brněnské konzervatoři. Pochází z hudební rodiny, je synem cimbalisty Dalibora Štrunce a houslistky Kateřiny Štruncové, kteří společně hrají ve skupinách Cimbal Classic a Javory. Ještě za studií přijal Matěj angažmá v dětském Divadle Radost v Brně, odkud po absolvování školy nastoupil do hereckého souboru Městského divadla Zlín, kde aktivně působil tři sezóny. Je spoluzakladatelem a frontmanem folkrockové kapely Ateliér, se kterou vydal dvě CD a několik klipů. Jako skladatel scénické hudby k divadelním inscenacím spolupracoval s divadly napříč republikou. Hraje na cimbál, kytaru, klavír, baskytaru a bicí.

Na svém albu Lidověk sice vychází z lidových písní, ale hned při přípravě nahrávání se pustil do výrazných úprav, které se zrcadlí i v názvu alba. „Chtěl jsem, aby lidé věděli, že na nahrávce jsou lidové písně, ale že nebudou takové, jak je všichni znají,“ vysvětluje název alba. A dodává: „Ty písně už za sebou mají nějaký svůj odžitý věk. Zároveň je ještě nějaký ten život čeká a my jsme se tímto projektem pokusili vdechnout jim nový dech a obléknout je do nového kabátu.“

Štrunc k písním vymyslel nové melodie, a navíc je propojil s prvky elektronické hudby, například s rytmem typickým pro hudební styl drum&bass. Hodně pracoval s moderním sound designem. Velkou roli na výsledku má role producenta Thoma Artwaye. Štrunc ji shrnuje slovy: „Máme v hudbě něco společného, a to je, že nás oba hodně baví minimalismus. Při práci mě na Thomovi nejvíc bavila jeho profesionalita, nasazení a empatičnost. Nikdy mě netlačil do ničeho, co mě samotnému by hudebně bylo proti srsti. Nechal mě tvořit, ale přesně vystihnul moment, kdy mě zastavit a dát tomu jasný koncept tak, aby každá skladba měla hlavu a patu a jednotnou hudební myšlenku.“ 

Video: https://www.youtube.com/watch?v=yZxnKVCPfcw

(Tisková zpráva vydavatelství Indies Scope)

NyníHudební siesta
Skladba: Koncert pro housle a orchestr číslo 1 F dur - Rondo (Poco vivace); Autor: Fiorillo Frederigo; Dirigent: Faerber Jörg; Sóla: Oprean Adelina - housle
13:00Zprávy
13:05Odpolední proud
14:00Hudební kompas
14:30Odpolední proud
15:00Zprávy
15:05Odpolední proud

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!