Slyšte, lidé! – Příběhy beze slov 5

Pořad v souvislostech
Příběhy beze slov 5
Budeme vysílat
Což takhle dát si Beatles…
Což takhle dát si Beatles…
Novinky z blues
Vysílali jsme
Sólo pro arabskou loutnu 2025
Sólo pro arabskou loutnu 2025
Sólo pro akordeon 2025
Audioarchiv
V týdeníku Slyšte, lidé! se už popáté vracíme k tématu Příběhů beze slov. Hodinu tentokrát naplní pestrá instrumentální hudba z různých koutů světa se spoustou barev – od tradičních dud, houslí a akordeonů až po jazzové experimenty, elektroniku nebo orientální loutnu. Zazní deset ukázek například z Portugalska, Skotska, Kanady, Číny či Turecka. A bude jen na vás, zda v této hudbě beze slov uslyšíte příběhy, obrazy, nebo jen nálady a emoce. Premiéra 30. srpna 2025.
Jako první nám bude hrát portugalské kvarteto Danças Ocultas, které už už od roku 1989 vytváří hudební krajiny pomocí čtyř diatonických akordeonů. Jejich styl bývá označován jako impresionistický folk. Po třech albech, která lze symbolicky chápat jako výdech, se skupina novinkou Inspirar obrací k nádechu – k přijímání vlivů, k vnitřnímu pohlcení hudbou a k inspiraci, kterou může posluchači přinést. Po 36 letech nastal pro soubor čas se nadechnout a zkoušet nové postupy.
Brighde Chaimbeul je hráčka na malé skotské dudy, takzvané smallpipes, a i když na jejím novém albu Sunwise slyšíme i mluvené slovo, jde především opět o instrumentální hudbu na pomezí tradice a experimentu. Sunwise můžeme označit jako hudební cestu krajinou, rituály a zvukovým minimalismem. Většina skladeb je lidového původu a mladá hudebnice je sama zaranžovala, často podle archivních terénních nahrávek. Tři písně jsou její vlastní, včetně spolupráce s kanadským skladatelem Colinem Stetsonem a účasti dalších dudáků i členů její rodiny.
Klasickou hudbu, vlastní melodie, jazz, fusion a world music propojuje s inspirací středověkem na svém novém albu hráčka na klávesové nástroje Yelena Eckemoff, hudebnice ruského původu usazená ve Spojených státech. Sama na albu hraje na klavír, varhany, klavichord, cembalo a celestu. Hudba na albu tvoří jednolitý příběh s tím, že každá skladba evokuje jiný aspekt středověkého života – najdeme zde skladby nazvané Venkovská hospoda, Katedrála, Bitva, Rytířstvo, Alchymista nebo Turnaj. Vedle kláves na albu zní rocková kytara, flétna, velkou roli hraje improvizace, ale přechody mezi jednotlivými styly jsou plynulé a tvoří součást příběhu. Album se jmenuje Scenes from the Dark Ages a má kořeny v autorčině dětství, kdy ji fascinovaly pohádky a příběhy ze středověku – projekt vznikl z původních skladeb s příchutí progresivního rocku a jazzu, které Yelena Eckemoff po letech přepracovala pro živé hudebníky.
V březnu 2025 se po několikaleté pauze vrátil belgický soubor Ghent Folk Violin Project. Jedná se o čtyři houslisty s doprovodem rytmické kytary. Právě v kombinaci houslí s kytarou vzniká pestrá směs folku, klasiky, world music i jazzu, která spojuje tradiční i nové skladby.
Schmaltz & Pepper je komorní ansámbl z Kanady, který kombinuje klezmer, jazz a klasickou hudbu a přináší originální skladby s virtuosními a zábavnými aranžemi. Hudba souboru redefinuje tradiční židovskou hudbu, propojuje klasickou techniku s inovativními kompozicemi a výrazně emotivními aranžemi. Členové souboru patří ke špičkám kanadské hudební scény, na svém kontě mají řadu ocenění a všichni mají velké zkušenosti z různých žánrů – z jazzu, folku, world music i vážné hudby.
Tradiční nástroje jako buben zarb s violoncellem a pianem a s inovativními přístupy kombinují na svém společném albu íránský perkusista Bijan Chemirani, libanonský pianista Remi Khalifé a albánský violoncellista Hasa Redi. Jejich album L’Antidote vzniklo jako mix improvizace, kompozice a hudební interakce. Projekt ukazuje silné kulturní vlivy každého hudebníka a jejich cestu od lidové hudby k modernímu pojetí.
Na albu Prelude to the Divine Realm se sešly mistryně hry na drnkací nástroj pipa Gao Hong a Zhao Xiaoxia, která hraje na guqin. Obě umělkyně opět propojují hudební tradici se současným přístupem. Své společné album nahrály v Pekingu během jednoho odpoledne. Guqin je velmi tichý nástroj se sedmi strunami a s rozsahem asi čtyř oktáv, který vytváří zvuk drnkáním na otevřené i stisknuté struny. Bývá označován jako „otec čínské hudby“ nebo „nástroj mudrců“. Hraje se na něj od středověku a oblíbený je mimo jiné mezi učenci a literáty pro svou jemnost a kultivovanost. Pipa patří mezi nejpopulárnější čínské nástroje a ovlivnila podobné nástroje v dalších zemích – japonskou biwu, korejskou bipu a vietnamský đàn tỳ bà. Historie pipy sahá do doby dynastie Han, od dynastie Song se tento název používá výhradně pro nástroj hruškovitého tvaru, označovaný také jako „čínská loutna“.
Pod albem Iida Mono Tapes je podepsaný Filip Homola, zvaný Kung–Fuciu5. V jazzy-lo-fi stylu zachycuje své zážitky z loňského podzimního pobytu v japonském městě Iida. Na albu se mísí městská atmosféra s odkazy na japonské filmy, na komiksy manga a výtvarné umění. Zvukově je dílo pojato záměrně v monofonní kvalitě, což podtrhuje jeho intimní a komorní charakter.
Odvážnou fúzi moderního jazzu a tradiční severoafrické hudby hraje belgicko-tuniský soubor Aleph Quintet. Jeho nové album se jmenuje Hiwar, což v arabštině znamená „dialog“. Dialog na albu oslavuje různé kultury, kulturní dědictví i inovace. Dialog zde znamená společné hledání porozumění a autenticity.
Roots In Motion je nejnovější album tureckého loutnisty Mehmeta Polata. Je to album o cestě identity, kultury a uměleckého vyjádření, reflektující rovnováhu mezi kořeny a změnou, růstem a adaptací v novém prostředí. Nahrávka obsahuje 12 skladeb inspirovaných životními zvraty, vyjadřujících odolnost, přijetí, lásku, radost a soucit, s cílem rezonovat s posluchačovou vlastní cestou. Společná práce s dalšími talentovanými hudebníky a využití složitých rytmů východní hudby vytváří bohatý a emotivní hudební zážitek. My si poslechneme skladbu s názvem Pistáciovník, The Pistachio Tree. Pořad připravil a na vaše reakce se těší Milan Tesař. Zvuk měl na starosti…