Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Brazílie 2024

Pořad v souvislostech
Hudební výlet do Brazílie 2024
Budeme vysílat
Novinky českých písničkářů a písničkářek 2025
Novinky českých písničkářů a písničkářek 2025
Výsledky Porty 2025
Vysílali jsme
Krajiny zvuku 2025
Krajiny zvuku 2025
Sólo pro kytaru 2025
Audioarchiv
Zhruba po roce a půl zamíříme v týdeníku Slyšte, lidé! do Brazílie, jedné z hudebních velmocí (nejen) západní polokoule. Uslyšíte hudbu taneční i klidnou a akustickou, zpěvačky, rappery, kapely i mezinárodní spolupráce s brazilskou účastí.
Pořad zahájíme coververzí oblíbené brazilské písně Baião de Quatro Toques. Baião je typ brazilské písně a tuto konkrétní v minulosti zpívala například Gal Costa, jedna z nejvýraznějších postav hnutí tropicalia z konce 60. let. Novou verzi produkoval Rodrigo Ramalho a nazpívala ji Priscilla Frade.
Anna Setton se v květnu 2023 dostala na desátou příčku hitparády World Music Charts Europe. Její album se jmenuje O Futuro é Mais Bonito, Budoucnost je krásnější, a obsahuje písně, které zpěvačka napsala a natočila poté, co se v roce 2022 přestěhovala z Brazílie do Portugalska. Její život byl v té době plný velkých změn a nadějí na lepší budoucnost. Anna Setton se hudbě profesionálně věnuje od roku 2004. Zpočátku se zaměřovala na brazilskou sambu a na styl choro. V repertoáru má písně slavných brazilských autorů, jako byl například Tom Jobim, ale její nové album obsahuje autorské skladby.
Album The Room natočili brazilský hráč na sedmistrunnou kytaru Fabiano de Nascimento a americký hudebník Sam Gendel, který hraje na sopránový saxofon. Nascimento pochází z hudební rodiny z Ria de Janeira a na kytaru se začal učit ve věku 10 let. Gendel, hudební samouk, čerpá inspiraci z tvorby jazzových velikánů jako například Johna Coltranea, ale také z hudby Jižní Ameriky. Album The Room vzniklo během pouhých dvou dnů, a to v podzemním studiu Pacific Palisades, které se nachází mezi Santa Monica Mountains v Kalifornii a Tichým oceánem. Rytmicky a výrazově skladby vycházejí z latinskoamerické hudby. Sam Gendel pak hraje na saxofon takovým způsobem, že hra místy připomíná flétnu.
Písničkářka Adriana Calcanhotto své nejnovější album nazvala Errante. V portugalštině to znamená jednak „bloudit“, jednak „zmýlit se“. Album obsahuje písně o lásce i jejím konci, o smutku i sebepoznání a také o poučení se z chyb. Zpěvačka je nahrála ve studiu uprostřed lesa, aranže písní vznikaly ze spontánního hraní zúčastněných hudebníků. Vedle Adriany Calcanhotto na albu hrají Alberto Continentino na basu a klavír, Davi Moraes na kytary a Domenico Lancellotti na bici a k tomu se přidala tříčlenná dechová sekce. Sama Calcanhotto je představitelkou žánru, který se označuje jako MPB, tedy brazilská populární hudba, a má blízko k bossanově, jazzu i funku.
Projev rappera, zpěváka a skladatele, který si říká BNegão, Jeho projev je přehlídkou různých hudebních stylů – od tradičnějších po experimenty. My si v jeho podání poslechneme skladbu Canto da Sereia, Píseň Sirény, kterou původně na konci 60. let hrál Osvaldo Nunes The Pops a v roce 2008 ji znovuobjevil soubor Orquestra Conemporânea de Olinda.
Podle řecké bohyně se jmenuje zpěvačka Venus Aphrodite z dvoumilionové Curitiby, hlavního města státu Paraná na jihu Brazílie. My si poslechneme její singl Erato.
Album Vapor kapely Bixiga 70 reflektuje hudební scénu velkoměsta São Paula a konkrétně čtvrti Bixiga, ve které kapela vznikla. Důraz klade na africké a brazilské hudební vlivy a na mísení různých tradic, přítomných ve zmíněné oblasti. Kapela kombinuje moderní zvuk s tradičními dechovými nástroji a s perkusemi a čerpá z brazilské kulturní estetiky, ve které se prolínají prvky hudby západní Afriky a Karibiku. Skladby na novém albu Vapor se vyznačují optimistickými melodiemi, výraznými party dechových nástrojů a polyrytmy. Kapelu tvoří trumpetista, hráč na trombón, dva saxofonisté, kytarista, hráč na klávesy, basista a dva hráči na perkuse.
Zpěvačka Irma Ferreira na svém nejnovějším albu Em Cantos de Oriṣà, Zpěvy Orišů, vychází z afro-brazilského náboženství candomblé. Propojuje tradiční a současnou afro-brazilskou hudbu a nabízí modlitby a zpěvy věnované božstvům této víry, kterou do Latinské Ameriky přinesli afričtí otroci. Album produkoval a řadu doprovodných nástrojů nahrál Sebastian Notini a dále se v písních objevují jak hráči na různé nástroje, tak tradiční malý sbor candomblé.
Kytarista, zpěvák a skladatel Fernando Grecco na svém albu Vir a ser čerpá z různých žánrů – v jeho písních slyšíme boosanovu, rap, jazz, tradiční brazilské i afro-brazilské rytmy. Na albu hostují další významní brazilští hudebníci jako houslista Ricardo Herz, bubeník Antônio Loreio nebo basista Fábio Sá. Celkově album stojí na komunikaci akustických a elektronických nástrojů, a především kytar a syntezátorů. Sám Grecco je nejen autorem všech skladeb, ale celé album také aranžoval a produkoval. Album začalo vznikat už v roce 2019, ale práci přerušila o rok později pandemie covidu. Texty písní na albu se zabývají existenciálními a filosofickými tématy včetně politické a sociální kritiky.
Brazilský hudebník Lau Ro na svém albu Cabana přináší směs folku, psychedelické hudby, bossanovy a brazilské populární hudby. Do písní začleňuje smyčcové aranže i prvky elektroniky. Kromě toho používá také terénní nahrávky zpěvu ptáků, zvuky vody a další zvuky přírody natočené v Brazílii. Autorovým záměrem je vytvářet prostřednictvím hudby „imaginární Brazílii“ jako místo plné slunečního svitu a dětské radosti, ale zároveň objevovat Brazílii skutečnou. Lau Ro sice pochází z brazilského São Paula, ale v poslední době žije v anglickém Brightonu. Vedle sólových projektů má na svém kontě také tři alba s kapelou Wax Machine.
Mezi nejznámější nejen brazilské, ale vůbec jihoamerické zpěvačky patří Bebel Gilberto, která pochází z významné hudební rodiny. Zpívali oba její rodiče – otec João Gilberto a matka Miúcha – a jejím strýc je skladatel a zpěvák Chico Buarque. Bebel Gilberto se sice narodila v New Yorku, ale oba její rodiče byli Brazilci, a proto do tohoto pořadu samozřejmě patří. Ostatně už jako malá žila po rozvodu rodičů střídavě s matkou v Rio de Janeiru a s otcem v New Yorku. V obou městech se setkávala s hudebními špičkami nejen brazilské hudební scény. Své aktuální čistě akustické album João zpěvačka natočila ve spolupráci s producentem Thomasem Bartletem, členem irsko-americké skupiny The Gloaming, a pojala je jako „milostný dopis“ svému otci.
Umělec, který si říká Tagua Tagua, se vlastním jménem jmenuje Felipe Puperi. Na EP Todo Tempo (Acústico) přináší akustické úpravy svých starších skladeb. Písně nahrál s akustickou kytarou a s minimální produkcí tak, aby celá nahrávka působila jednotným dojmem. Felipe byl v minulosti členem skupiny Wannabe Jalva a jako sólový zpěvák se poprvé představil v roce 2020 s albem Inteiro Metade.