Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Afriky 2023/2

Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Afriky 2023/2

Pořad v souvislostech


Hudební výlet do Afriky 2023/2
Budeme vysílat

Sólo pro akordeon 2025
Sólo pro akordeon 2025
Sólo pro arabskou loutnu 2025
Vysílali jsme


Za krásu slova

Za krásu slova

Sólo pro housle 2025
Audioarchiv
8. prosince 2023 World music, Aktuality Autor: Milan Tesař

V hudebním týdeníku Slyšte, lidé! budeme tentokrát cestovat po Africe. Navštívíme dvanáct zemí od Maroka a Libye na severu po Jihoafrickou republiku a od Nigérie na západě po Etiopii nebo Tanzanii na východě. Budeme poslouchat tradiční africkou hudbu, jazz i hudbu elektronickou. Premiéra 9. prosince 2023.

Skupina Pamoja Zanzibar vznikla původně jako spolupráce tanzanského zpěváka Sinaubiho Zawoseho a polského hudebníka a producenta Radka Bonda Bednarze. Ten pobývá pravidelně velkou část roku na tanzanském ostrově Zanzibar a spolupracuje s tamními hudebníky. Jednou z jeho aktivit je právě skupina Pamoja Zanzibar a její nové album Gogo Hip, které vyšlo v červenci 2023. Vedle obou zmíněných protagonistů jsou členy skupiny Lucas Ubi Zawose, který hraje na africký strunný nástroj zvaný chizeze, dále Bahati Zawose hraje na buben ngoma a Ally Lumbi na bicí soupravu. Cílem nového alba je sdílet hodnoty rozmanitosti, jednoty a respektu. Album je nazpívané v jazyce gogo a ve svahilštině a vzniklo také jako vzpomínka na Hukweho Zawoseho, který svého syna Sinaubiho učil zpívat a hrát od jeho 11 let.

Z malého státu, který jsme znávali jako Svazijsko a který jeho králi Mswati III. v roce 2018 přejmenoval na Eswatini, pochází hudebník a zpěvák Bholoja. Je držitelem mnoha ocenění jak ve své rodné zemi, tak v rámci africké i mezinárodní hudební scény. Spolupracoval s řadou známých osobností africké scény, jako je například zpěvák z Mali Salif Keita nebo již zesnulý jihoafrický trumpetista Hugh Masekela. V roce 2014 Bholoja spolupracoval také s americkou zpěvačkou Joss Stone. Jeho písně se dostaly také na různé celosvětově vydané výběry africké nebo světové hudby. Hlavním tématem jeho nového alba Imphilo je překonávání překážek v životě. Bholoja, který sám zpívá a doprovází se na kytaru, se na albu obklopil spolupracovníky z mnoha zemí – z Jižní Afriky, Rakouska, Francie, Toga, Kamerunu a Beninu.

Idrissa Soumaoro z Mali byl se svým albem Diré v říjnu a listopadu první a v prosinci třetí v žebříčku World Music Charts Europe. Soumaoro se narodil v roce 1949 a svou hudební kariéru započal už na konci 60. let. V Anglii studoval muzikografii v Braillově písmu a svůj život zasvětil pedagogické činnosti mezi nevidomými hudebníky v Africe. Své nové album nazval Diré podle města, ve kterém potkal svou ženu a ve kterém se narodila jeho – dnes už zesnulá – první dcera. Jeho písně pojednávají o snech o spravedlivém světě a o touze po spravedlnosti, ale jsou také plné humoru.

Významného ocenění se letos dostalo jihoafrické skupině BCUC. Kapelu tvoří příslušníci národů Zulu, Sotho a Shangaan z předměstí Soweto, kteří propojují jihoafrické hudební tradice s psychedelickým rockem. A tím oceněním, které mám na mysli, je cena světového hudebního veletrhu WOMEX, kterou dostává každý rok pouze jeden interpret.

Zpěvačka Malika Zarra se narodila v jižním Maroku, v malé obci Ouled Teima. Rodina jejího otce pochází ze Sahary, matka je Berberka z Vysokého Atlasu. V dětství se však s rodiči přestěhovala na pařížské předměstí, a tak se vyrovnávala se dvěma různými prostředími. „Musela jsem ve škole být Francouzkou a doma ctít marocké tradice,“ vzpomíná a pokračuje: „Jako většina dětí emigrantů jsem se brzy naučila mezi těmito dvěma módy rychle přepínat. Bylo to těžké, ale přineslo mi to i spoustu užitečného.“ Malika Zarra se učila hrát na klarinet a zároveň se snažila vnímat různé hudební styly. Ovlivnila ji marocká hudba i interpreti z dalších zemí severní Afriky, ale také jazz nebo soul. Studovala konzervatoř a jazzovou akademii v Tours a Marseille a kromě toho chodila na soukromé hodiny například k francouzské profesorce zpěvu Françoise Galais. Jako zpěvačka spolupracovala Malika Zarra například se saxofonistou Johnem Zornem, s bubeníkem Willem Calhounem nebo s jazzovou zpěvačkou Gretchen Parlato. V roce 2010 přesídlila do Spojených států a uchytila se na newyorské jazzové scéně.

Nové album mosambického hudebníka Deodata Siquira se jmenuje Together. Siquir zpívá ve svém rodném jazyce tonga, dále v portugalštině a zčásti také v angličtině. Hlavními tématy jeho písní jsou mír a touha po životě ve zdraví a prosperitě. Hudbě se Deodato Siquir profesionálně věnuje od svých 15 let, od roku 2001 žije v severní Evropě, v současné době v Dánsku. Jeho hudební záběr sahá od afrobeatu a jazzu k africké tradiční hudbě.

Nigerijský bubeník Tony Allen, jeden z nejvlivnějších afrických muzikantů vůbec, zemřel v roce 2020 v Paříži na výduť aorty. Na scéně působil od 60. let minulého století. Hrál po boku slavného nigerijského zpěváka Fely Kutiho, spolupracoval s Gingerem Bakerem z britské rockové skupiny Cream, se zpěvačkou Oumou Sangaré z Mali a s dalšími slavnými hudebníky. Pro jeho hru byly typické kombinace dvou- a jednoúderů, které šly rychle po sobě, a také spousta rytmických ozdob a ornamentů. Tony Allen zemřel ve svých 79 letech, ale téměř do poslední doby byl hudebně aktivní. Říkal: „Nezajímá mě programování bicích. Preferuji, když jako bubeník hraju živě, moje ruce i nohy vytvářejí svým pohybem rytmické vzorce. Programování rytmů považuji za doménu amatérů. Na můj vkus to zní příliš sterilně.” V červenci 2023 vyšlo v edici Jazz is Dead album s dříve nevydanými nahrávkami Tonyho Allena z roku 2018. Spolupodílel se na nich afroamerický hudebník Adrian Younge, který nahrál baskytaru, kytaru, klávesy, marimbu a perkuse. A dále se natáčení účastnila osmičlenná dechová sekce a další tři hráči na perkuse.

Nigerský zpěvák Bombino je Tuarég. Jeho národ bojuje už několik desítek let za svou nezávislost nebo alespoň sebeurčení a sám Bombino zažil jako malý v roce 1990 na vlastní kůži potlačené povstání svého národa, po kterém musel s otcem a babičkou uprchnout do Alžírska. Jako kytarista a člen skupiny Tisawt se proslavil v roce 2006, kdy mimo jiné úspěšně vystoupil ve Spojených státech. Letos mu vyšlo nové sólové album Sahel

Mutations je aktuální album ugandského hudebního producenta a tanečníka Faizala Mostrixxe. Ten o své tvorbě hovoří jako o „afro-futuristickém manifestu z Ugandy“, ve kterém propojuje prvky tradiční východoafrické hudby s moderní elektronikou. Pracuje s polyrytmy, s obřadními zpěvy a s různými styly elektronické hudby. Sám Mostrixx je původní profesí tanečník a k hudbě se dostal jako zralý umělec se zkušenostmi s pódiovým vystupováním. Právě díky tomu, že se dobře orientuje v problematice tradičního tance i v různých hudebních stylech, je jeho tvorba komplexní a originální. Ve svých skladbách se snaží prosazovat myšlenku panafrikanismu. Vedle prvků tradiční hudby z východoafrických zemí tak sahá po zajímavých motivech hudby z dalších afrických oblastí. Ve svých skladbách používá terénní nahrávky z Ugandy, Konga, Etiopie nebo Tanzanie a do svých písní si zve hosty z různých afrických zemí.

Nejúspěšnější africkou nahrávkou v žebříčku WMCE za celý rok 2023 bylo album Tusona – Tracings In The Sand of skupiny Mokoomba ze Zimbabwe. Bylo v září na prvním a v srpnu a říjnu na druhém místě a celkově za celý rok skončilo jako čtvrté z téměř 1000 posuzovaných nahrávek z celého světa. Písně na albu Tusona pojednávají jak o typicky afrických reáliích, tak o věcech, které jsou vlastní všem lidem na světě, jako je například láska nebo ztráta milované osoby. Výraz Tusona odkazuje k tradičnímu systému znaků a symbolů, kreslených do písku a používaných jako instrukce při obřadech na jihu Afriky. Součástí těchto obřadů jsou také masky, zapsané v roce 2008 na seznam nehmotného dědictví UNESCO. Produkce skupiny Mokoomba je vedle jihoafrických rytmů inspirována také hudbou z Konga.

Negarit Band je jedna z nejzásadnějších instrumentálních skupin etiopské hudební scény. Zatímco v tradiční etiopské hudbě a také v popu hrají důležitou roli písňové texty, v posledních dvou desetiletích stoupá v této africké zemi obliba instrumentálních jazzových kapel, a to i mezi mladými posluchači. Právě instrumentální hudba, často postavená na improvizaci a na nevšedních formách, tvoří totiž protiklad k často monotónním popovým písním. Negarit Band pod vedením Teferiho Assefy se textům vyhýbá záměrně. V Etiopii se totiž mluví různými jazyky a instrumentální hudba dokáže různé národnosti této velké země spojovat. V dnešní době, kdy je opět na vzestupu násilí mezi jednotlivými etniky, je právě tento postoj velmi důležitý.

V severoafrické Libyi bylo od konce 70. let velmi populární reggae. Tamní kapely tuto původně jamajskou hudbu spojovaly s texty o svobodě a o touze po spojení afrických zemí. Dodnes v nepokoji zmítané zemi působí řada reggae kapel a na sociálních sítích se sdružují desetitisíce místních lidí se zájmem o tuto hudbu. Všichni pak za zakladatele nebo otce libyjského reggae považují Ibrahima Hesnawiho. Přitom v Evropě bylo jeho jméno donedávna neznámé. Lidé z německého vydavatelství Habibi Funk, které se zabývá moderní arabskou hudbou, se víceméně náhodou dostali ke gramofonové desce, kterou Hesnawi nahrál před 40 lety v Itálii a na které znělo od začátku do konce reggae s příměsí funku a disca. V roce 2018 se jim podařilo zpěváka v Libyi vypátrat a pět let s ním usilovně pracovali na vydání vzpomínkového alba. Chtěli totiž přepsat původní nahrávky z originálních pásů, ale ty se většinou ztratily a zpěvák měl u sebe pouze nekvalitní kopie. Nakonec se ale podařilo shromáždit dostatečný počet kvalitních záznamů písní, aby mohlo vzpomínkové album „Otce libyjského reggae“ vyjít.

NyníKomorní hudba
Skladba: Smyčcový kvartet č.11 Es-dur K. 171 - Adagio - Allegro assai - Adagio; Autor: Mozart Wolfgang Amadeus; Soubor: Talichovo kvarteto
02:00Nejen chlebem (Rádio 7)
02:15Písně
03:00Oktáva
04:00Písně
05:40Radio Vatikán (slovenské...
05:57Myšlenka na den

Za hudbou Kurdů

PolatMeral_Respect-festival-Praha2023_fotoMilanTesarPoslechněte si pořad o současné hudbě Kurdů. 

Regiony

Regiony

Radical Polish Ansambel

radical-polish-ansambel_Filipczuk-maciej_fotoMilanTesarPoslechněte si rozhovor s polskou skupinou Radical Polish Ansambel. 

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Darujte Proglas!