Čechomor: Místečko (recenze CD)

Čechomor: Místečko (recenze CD)
3. srpna 2011 World music, Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Čechomor natočil své nové album Místečko ve spolupráci s americkým producentem Gerrym Leonardem. Na CD účinkuje také bubeník Doug Yowell ze skupiny Suzanne Vega a další zajímaví hosté. Přečtěte si naši recenzi a napište do diskuse, jak se líbí současný Čechomor vám.

Čechomor: MístečkoŽila byla jedna kapela. Hrála na jarmarcích české a lidové písničky a měla strašně dlouhý název. Ten později zkrátila, ale lidové písně hrála dál. Nejen na jarmarcích, ale také na stadionech. Nejen české a moravské, ale také slezské, slovenské nebo „keltské“. Hrála je ve studiu, na koncertech, elektricky, akusticky i symfonicky. S hosty i bez nich.

Od minulého řadového alba Co sa stalo nové Čechomor nezahálel. Natočil koncertní album (Stalo sa živě), výbornou desku s koledami (Sváteční Čechomor), věnoval se filmové hudbě (Svatba na bitevním poli) a rozmáchlému projektu pověstí a písní z českých, moravských a slezských hradů a zámků. Po všech těchto aktivitách přišel nyní čas na novou studiovou desku, která by měla navázat na linii Mezi horami—Čechomor—Co sa stalo nové. Podobně jako na posledním zmíněném albu si skupina pozvala zahraničního producenta. Jenže zatímco Ben Mandelson jen dohlížel na nahrávání alba Co sa stalo nové a sám si zahrál pouze ve dvou písních, Američan Gerry Leonard nahrál kytary (případně mandolíny a elektronické nástroje) do všech písní. Přizval i další zahraniční hosty – baskytaristu Tonyho Levina (spoluhráče Petera Gabriela) a newyorského bubeníka Douga Yowella, známého ze spolupráce se Suzanne Vega. Přidáme-li k tomu podíl dalších hostů, jako je na jedné straně Ivan Tásler ze slovenské skupiny IMT Smile (mj. spoluautor titulní písně Místečko) a na straně druhé horňácký primáš Martin Hrbáč, vyjde nám kolektivní dílo s hutným a pestrým zvukem. Dílo, které se výrazně liší od převážně akustického alba Co sa stalo nové.

I když jádrem repertoáru zůstávají úpravy lidových písní, případně nové melodie na lidové texty, obsahuje nové album i autorské skladby. Jednou z nich je úvodní Čarovná, neskrytě erotická píseň, trochu nemotorně balancující mezi metaforami a explicitními pojmenováními („Orel ztrácí své peří krásné / Postel se nám kolébá“). Do kontextu starší tvorby Čechomoru má skladbu zřejmě zasadit pseudolidový refrén „Bože můj, otče můj, veselejší svět můj / Veselejší všecko, to moje srdéčko.“

Až s lidovou Vojenský mundury přichází „starý dobrý Čechomor“: výrazné bicí, spodní plochy violoncella, melodické vyhrávky houslí a aranžérské zvraty v průběhu písně. Podobně můžeme hovořit o titulním Místečku, autorské melodii Ivana Táslera na lidový text. Píseň se skládá jakoby ze dvou samostatných částí (dvě čtyřverší, respektive osm dvojverší) a kontrast mezi nimi jí dodává na dynamičnosti. Andulku, lidový text známý například od Zuzany Homolové, nově zhudebnil opět Ivan Tásler. Dal písni podobu rockového tanga, které ozvláštňuje noisová kytara Gerryho Leonarda a zdvojená basa (akordeon Tarase Voloshchuka a stick Tonyho Levia). Košaté aranže postavené především na akustických nástrojích se slévají do zvuku, který se místy blíží elektronické hudbě. Od decentního popu k hutnému rocku se vyvíjí píseň Lístek z vojny, ve které opět zaujmou lehce hrané Yowellovy bicí. Bubny a basa vynikají i v další výrazné skladbě, Limboře. A to posluchače mezitím čeká velké překvapení v podobě písně Kněždubská věž. V ní totiž nezaměnitelný hlas Martina Hrbáče doprovází neortodoxní hra Hammondových varhan, elektronické rytmiky a elektrické kytary. Jako chudý příbuzný vychází ze srovnání s těmito zajímavě zaranžovanými skladbami zhudebněný lidový text Chodil páter s nadbytečným opakováním základního tématu a s kostrbatým propojením slov a hudby.

Místečko je, jak už jsem naznačil, záležitost navýsost studiová. Na koncertech budou ty písně znít nutně jinak, což samozřejmě nevadí. Čechomor si po šesti letech opět vyzkoušel náročnou produkci alba a výsledek se – až na několik zmíněných výhrad – povedl. Deska, mixovaná v New Yorku, má výtečný zvuk a zní velmi moderně. Protože žánrovým fúzím a pestrým aranžím fandím, Čechomoru tleskám. A nevadí mi ani příklon k popu v některých skladbách. I pop totiž může být dobře zahraný a inteligentně vyprodukovaný.

Rok vydání: 2011
Vydavatel: Universal
Žánr: folkrock/world music
Celkový čas: 55:27

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!