Sváteční Čechomor (recenze alba)

Sváteční Čechomor (recenze alba)
16. dubna 2008 World music, Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Proč se po Velikonocích vracíme k vánočnímu albu? Mimo jiné proto, že Čechomor za ně získal cenu Anděl v kategorii Nejlepší zvuková nahrávka roku. Zkuste si vzpomenout, co jste doma poslouchali loni u stromečku? Nebyly to náhodou koledy v podání Čechomoru? Přečtěte si recenzi a zapojte se do diskuse.

CD Sváteční ČechomorProč se na jaře zabývat vánoční deskou? Třeba proto, že Čechomor dostal za svou sbírku koled cenu Anděl v kategorii Nejlepší zvuková nahrávka roku. A tak si album, které nahrával, mixoval a masteroval mistr zvuku Andrej Lažo, připomeňme. Mimo jiné i proto, že šlo v závěru minulého roku o nejprodávanější české CD.

Oficiální tiskové zprávy i recenzenti zdůrazňovali, že Čechomor sahal především po méně známých až zcela neznámých vánočních písních. To je chvályhodné, avšak zároveň relativní. Byla cesta, byla ušlapaná je jednou z nejčastěji přebíraných vánočních (či spíše adventních) písní, Šel jsem na koledu zpracovaly například skupiny Trdlo, Klíč a Kantoři a poslední dvě zmíněné kapely mají na svých albech i rozvernou Bodejž se zbrunčila bába. Adventní píseň Józef, mój kochany krásně zpracovalo akustické trio Domácí lékař (jehož členem byl Vladimír Václavek) a Až my pojedeme na tu koledičku je úvodní skladba loňského debutového alba olomoucké skupiny Domino. Kdo se tedy o českou folkovou scénu cíleně zajímá, bude většinu koled zařazených na Sváteční Čechomor znát. Pro masy, které Čechomor „uvádí do problematiky“ lidových písní, však album skutečně plní i osvětovou funkci.

Základ Čechomoru, První českomoravská nezávislá hudební společnost, vznikl kdysi ve Svitavách, ve městě na pomezí Čech a Moravy. I proto má kapela dodnes v názvu po slabice z obou historických zemí a i proto čerpá z folklóru českého i moravského (a navíc slezského a slovenského). Tak jako je eklektická dramaturgie souboru, jsou rozkročené napříč žánry i aranže jednotlivých písní. A tak na albu Sváteční Čechomor uslyšíme náznaky cimbálky kombinované s rázným rockovým rytmem (Až mi pojedeme na tu koledičku), dechovkový valčík (Šel jsem na koledu), ale i velmi zajímavé ambientní výlety. V tomto ohledu považuji za nejzajímavější písně na albu Panenku Marii (s bublavým úvodem houslí a s následnou takřka nápodobou stylu drum’n’bass) a dále bonusovou Tisíc andělů (opět zajímavý úvod a nápaditá kombinace tradičního a moderního přístupu). Vedle toho album přináší spoustu skladeb, které lze stručně popsat slovy „typický Čechomor“. Najdeme tu písně rozverné (Bodejž se zbrunčila bába), táhlé (Budě zima, budě mráz, což mimochodem vánoční skladba není), skladby s důrazem na housle (Byla cesta, byla ušlapaná) i na bicí (Všecko k Betlému běží).

Album je profesionálně vyprodukované, přizvaní hosté výslednému tvaru prospívají (jakkoli mně osobně hlas slovenské zpěvačky Zuzany Smatanové k folklórnímu materiálu nesedí). Zvuk je opravdu dobrý, i když sám bych v loňské české produkci našel ještě kvalitnější nahrávky (například Auris dua Tara Fuki). Pokud se k masám před Vánoci dostavají alba tohoto typu, je to moc dobře. Vždyť právě populární Čechomor může být pro posluchače můstkem k méně známým kapelám, z nichž některé jsem vyjmenoval v úvodu.

Vydavatel: Sony BMG Music
Žánr: koledy/folkrock
Celkový čas: 48:04