Karel Holas a Čechomor: Svatba na bitevním poli (recenze soundtracku)

28. října 2008 World music, Recenze Autor: Milan Tesař

Ve vysílání Proglasu se letos objevily nové písně Čechomoru: Svatební, Byla vojna nebo Jedú chlapci, jedú. Pocházejí z alba Svatba na bitevním poli, které doprovází stejnojmenný film Dušana Kleina. Bohužel mnoho dalších zajímavých písní na CD nenajdete. Má tedy smysl album kupovat? Čtěte naši recenzi a případně reagujte v diskusi.

CD Svatba na bitevním poliFotografie Bolka Polívky a červený nápis Karel Holas/Čechomor na obalu a k tomu ještě výrazná přelepka „Nové album“. To vše může přilákat posluchače ke koupi alba, která je možná zklame. Svatba na bitevním poli je nepříliš povedený film Dušana Kleina, režiséra oblíbených Básníků. Karel Holas se svými kolegy z Čechomoru k filmu napsali několik nových písní a především spoustu instrumentální muziky. A právě ta, prokládaná krátkými mluvenými úryvky z filmu, tvoří základ recenzovaného alba.

Pokud máte rádi lidové písně v podání Čechomoru, moc nového toho na tomto CD nenajdete. Písně Ty velické zvony a Proměny už znáte ze starších desek. Nový materiál tak představují pouze závěrečná Svatební a tři bonusové skladby (Jedú chlapci, jedú, Ani nevím, co mám robit/Ta mutěnská silnica a Byla vojna).

Stojí tedy za to, kupovat celé album kvůli čtyřem písním? Jestliže jste velkými fanoušky Čechomoru, smysl to asi má. Svatební je velký hit, pozoruhodný navíc tím, že snad poprvé v historii studiových nahrávek kapely nejde o lidovou píseň. Text Václava Kopty je v souladu s napoleonovskou tematikou filmu plný francouzských reálicí a já mám vlastně jedinou vážnější výhradu ke zkomolené výslovnosti „mulin rúž“. Minimálně stejně chytlavá je i Byla vojna s Holasovou hudbou a lidovým textem.

Zbytek alba však tvoří vata. Najdeme tu instrumentálky groteskní (Hodiny na Šuráni) i pompézní (Rodiče Claire ve Zvěstově), pseudolidové (Farářův let), jemné (Setkání), fanfárové (Slavnostní špryc) i typicky čechomorovské (Nácvik bitvy II). Bohužel to, co ve filmu podbarvuje a posouvá děj, působí na ploše necelé hodiny nahuštěně a s nasekanými úryvky dialogů navíc zmatečně. Jestli tedy album posloucháte, aniž jste viděli film, můžete se pouze dohadovat, co jednotlivé hlášky asi znamenají a jak jsou pro film důležité. Pokud už k filmu, ve kterém příliš mnoho písní nezaznělo, měl vzniknout soundtrack s uvedením známé kapely na obalu, měl obsahovat více hudby (třeba znovu nahraná a více rozvedená nejdůležitější témata) a méně dialogů. Jedna dvě hlášky na zpestření by se snesly, avšak neustálé prokládání hudebních fragmentů mluveným slovem působí únavně a odrazuje od dalších poslechů.

Nové písně by si určitě zasloužily vydání na některém příštím albu Čechomoru (třeba jako bonus), případně jako samostatné EP – bez všech těch čtvrt až třičtvrtěminutových instrumentálek, které se vám v paměti dlouho neohřejí.

Rok vydání: 2008
Vydavatel: Universal Music, s. r. o., a Czechomor Agency, s. r. o.
Žánr: instrumentální