BraAgas: O ptácích a rybách (recenze CD)

Skupina Kafka Band a album Amerika

Rozhovor s polskou skupinou Blackberry Brothers

Pozvánka na festival Ibérica 2019

Rozhovor s australskou zpěvačkou Cash Savage
20. ledna 2019 World music, Recenze Autor: Milan Tesař

Přinášíme vám recenzi alba O ptácích a rybách skupiny BraAgas, jedné z nejúspěšnějších českých nahrávek roku 2018. Poslechněte si přitom náš rozhovor s kapelnicí Kateřinou Göttlichovou z června 2018.

Dostat se v konkurenci desek z celého světa až na třetí místo měsíčního žebříčku, který sestavují specializovaní rozhlasoví publicisté napříč Evropou, je obrovský úspěch. Skupině BraAgas se to v červnu 2018 s albem O ptácích a rybách povedlo. Že takového mezinárodního úspěchu skupina dosáhla se svým prvním albem nazpívaným výhradně česky (nebo v moravských nářečích) je zajímavý paradox.

Právě díky bodování v celoevropské hitparádě World Music Charts Europe se BraAgas staly jednou z nejúspěšnějších českých kapel v roce 2018 vůbec. Přitom je to úspěch víc než zasloužený. Již v minulosti jsem upozorňoval na kvalitativní růst nahrávek skupiny, která začínala se středověkými písněmi a teprve poté se přeorientovala na lidové písně z celé Evropy. O ptácích a rybách je konceptuální album, na kterém ze čtyř pěti ženská kapela čerpá z tuzemských sbírek. A nejen to. Písně pojí téma ptáků nebo ryb v textech, ať už jde o roli důležitou nebo – častěji – epizodní. Přes to všechno jde však samozřejmě o písně o lidech a jejich radostech a ještě více starostech. Opeřenci nebo vodní živočichové slouží buď jako metafory nebo hybatelé, případně iniciátoři děje. Verše o zezulence, vlaštověnce nebo kraholáčkovi uvádějí do písně, v níž jde nakonec většinou o lásku nebo smrt. Jak je u lidových písní zvykem, i na novém albu BraAgas padají hlavy v případě horším, případě se padá do hnoje v případě lepším.

Tak jako se postupně měnil repertoár BraAgas, měnil se i důraz na jednotlivé hudební nástroje. Zatímco v úplných začátcích skupina vsázela především na historické cistry a fiduly, u evropského folkloru zdůrazňovala roli rytmických nástrojů, a to nejen evropských. V souvislosti s moravskými baladickými písněmi se ke slovu mnohem více dostávají melodické nástroje jako housle nebo dechy (klarinet, dudy, flétny), aniž by však byly ostatní nástroje zcela odstaveny na vedlejší kolej. Nejrůznější perkuse stále hrají klíčovou roli v řadě písní na albu, ať jsou to Husičky, V čirém poli stojí zámek, Rybičky nebo zvláště rozverná Janek můj. Klidnější písně jako Vlaštověnka nebo Spieše sa rozlúči k nim tvoří příjemný a svým způsobem dramatický kontrast.

Písně aranžovala kapelnice Kateřina Göttlichová spolu s Davidem Göttlichem, který album produkoval. Že se povedlo celé to množství rytmických a dalších nástrojů (exotických, rytmických i „běžných“) velmi dobře nazvučit, je sice u BraAgas obvyklé, ale sluší se to znovu zdůraznit. Právě dobrý zvuk v kombinaci s neotřelými a přitom velmi vkusnými aranžemi totiž BraAgas skutečně posouvá z kategorie zajímavé lokální kapely do škatulky „zajímavé minimálně v rámci Evropy“. Evropští rozhlasoví publicisté se v případě desky O ptácích a rybách nemýlili. Toto zdánlivě nenápadné album si pozornost rozhodně zaslouží. Jediná drobná výtka míří k obalu. Zejména zahraniční posluchači by si jistě zasloužili alespoň drobné glosy k jednotlivým písním, když už ne přeložené texty nebo alespoň slova písní v původním jazyce.

Žánr: lidové písně
Celkový čas: 39:45

NyníDuchovní slovo